Újabb fejezet a történelem könyvekbe: Shanghai, futamok

bennaniEgy unalmas szabványverseny és egy eseményekben bővelkedő, izgalmas futam volt ma műsoron a WTCC-ben. És mindkettőn történelmet írtunk. Úgy tűnik, Kína megérett arra, hogy a történelmi pillanatokat okozza, vagy szemtanújuk legyen…

Most a Lada a jó részből kimaradt: az első futam felvezető körének végén James Thompson a boxba hajtott defekttel. Minden bizonnyal ez volt a WTCC történetének legrövidebb életű gumiszettje. Sebastien Loeb a rajtnál a hetedik helyre csúszott vissza az ötödikről, a többiek a helyüket megtartva startoltak el.

A harmadik körben leesett az állunk, olyat láttunk, amit még sosem: Tom Chilton jobb hátsó kereke teljesen magától új életre kelt, és elhagyta az autót. Chilton le is parkolt a járgánnyal. Mivel ez itt nem a F-1, és a kerekeket öt normál csavar rögzíti, mindenki értetlenül állt az eset előtt: képtelenségnek tűnik, hogy mind az öt csavar egyszerre engedjen el… Chilton visszament a boxba, ahol a csapattal közösen megpróbálták kitalálni: vajon hogyan lehetséges az ilyesmi. Sajnos az autót eléggé későn vitték utánuk, így a versenyző a második futamra csak a boxutcából rajtolhatott el.

Mindez alatt Loeb beszorult Michelisz Norbert negyedik helyen, és Gabriele Tarquini ötödik helyen futó Hondája közé, mögöttük szorosan tapadt Tiago Monteiro. Az élen a három Citroën José María Lopez, Ma Quing Hua és Yvan Muller sorrendben, Loeb hozzájuk kívánt csatlakozni, azonban Michelisz körökön keresztül megakadályozta őt ebben.

Az egyetlen hely, ahol Loeb igazán képes lett volna előzni, az utolsó kanyar volt, ahol körökön keresztül sárga zászlót lengettek William Lok kavicságyba ragadt autója miatt.

Michail Kozlovszkij már ekkor a boxban parkolt, néhány perc múlva csatlakozott hozzá a felvezetőkörben kapott defekt utáni kerékcseréje végeztével a mezőny után loholó Thompson is.

Végül Loeb hosszas szenvedés után megelőzte Micheliszt, Huff pedig csatlakozott csapattársaihoz a boxban: bal hátsó defekt. Mit csinált a Lada ezekkel a gumikkal ma?

A legérdekesebb eset azonban ismét Dusan Borkoviccsal történt. Borkoviccsal év eleje óta csak rendkívül érdekes esetek történnek… Most például egy koccanás során a fedélzeti kamerája leszakadt, becsúszott a motortérbe és azon belül is a motorba: viszont nem állt le, tovább vette immár a motor működését…

A Citroën az első négy helyet kibérelve fejezte be a versenyt: Lopez nyert Ma, Muller és Loeb előtt. Michelisz a legjobb hondásként az ötödik helyen futott célba. Ezzel hivatalosan is eldőlt: a Citroën matematikailag világbajnok, előnyük behozhatatlan. Az egyéni címért még versenyben van Lopez és Muller, ám a követő bolyból már mindenki más esélytelen.

Az első verseny végeredménye

Az igazán nagy futam a második verseny volt. Mehdi Bennani indult az élről, mögötte, a második helyen várakozott Hugo Valente a zöld lámpákra. Monteiro látványosan jól kapta el a rajtot, bár később nem büntették kiugrásért, így nyilván csak a többiek reagáltak lassabban. Bennani megőrizte vezető helyét Valente előtt, a Citroënek pedig rendületlenül törtek előre.

Aztán a harmadik körben a francia csoport (Valente–Muller–Loeb) némi nézeteltérést kívánt rendezni a harmadik helyezés birtokjogáért, amikor Loeb az előzésbe kezdett Muller bal hátsó kerekét telibe találta. Nyilván elmérte a távot, ám Muller hátsó felfüggesztése azonnal eltörött. Bár az esély kicsi arra, hogy a négyszeres világbajnok utolérje márkatársát az összetettben, Yvannak most igazán nem hiányzott egy nullás futam. Egyértelműen Loeb számlájára írható vezetői hiba történt, és valószínűleg az egykori tornász pontosan tudta: jobb, ha minél később ér vissza a garázsba. Bár a Citroën eleje viseltes volt, Loeb végigment a versenyen. Ha azonban Yvannak elszámolnivalója van vele, ki kell várnia a sorát, ugyanis a 8. körben kaptuk a hivatalos üzenetet: a versenybíróság is beszélgetni szeretne Loebbel a futam után…

Valente így egy időre megnyugodhatott. Az ötödik körben a Lada ismét szenvedő félként tűnt fel: Huff autója pihent a falban. Utóbb kiderült, hogy Gianni Morbidelli segített neki oda jutni, ezért az olasz kapott is egy áthajtásos büntetést.

Tarquini autója lelassult, majd ki is kellett állnia a versenyből, Lopez, immár Loeb előtt, Valente-et támadja… és ekkor a másik oldalról a kilencszeres ralibajnok is megpróbál bebújni… Loeb nem tanult a tökéletesen ugyanilyen szituációból 4 körrel korábban (vagy – bár ez csak gonoszkodó poén – akár csak szerette volna ugyanazt véghezvinni Lopezzel, mint Mullerrel, imígyen jóvá téve azt, ami miatt majd Muller fenéken fogja billenteni…), de Pechito igenis tanult belőle, és meg tudta oldani az előzést: Loeb meg maradhatott Valente mögött.

Bennani tovább vezetett Monteiro előtt, Lopez, Valente, Loeb, Michelisz, Ma és Tom Coronel követték őket. Ma hosszabb ideje próbálkozott Michelisz előzésével, Loeb Valente-et ütötte még mindig. Valószínűleg a két francia a kockás zászlóig elszórakoztatta volna egymást, ha Valente autója el nem kezd lassulni. Előbb Loeb, és Michelisz, később Ma is elment mellette, sőt, a 11. körben a boxutcából rajtoló Chilton is utolérte a második helyről induló sárga autót.

Érdekelte is ez Bennanit meg a Hondát!! Mehdi Bennani élete első nem Yokohama Trophy győzelmét aratta! Ez egyben a Proteam történetének is első összevont győzelme, ráadásul a Honda idei első sikere. Még soha nem nyert marokkói versenyző FIA világbajnokságon futamot – vajon megvan valahol a marokkói himnusz a szervezőknek?

A második futam eredménye

A kommentátor meg is jegyzi: “Ha nem sírt a levezető körben, akkor valami nagy baj van!” De Mehdi Bennanival semmi baj nincs! Leveszi a sisakot, és most nem a megbánásnak könnyét látjuk folyni az arcán, mint az idény első futamán… Bennani tanult, fejlődött, sokat kopogtatott az ajtón, nem egyszer állt dobogón, hazavitt néhány Yokohama Trophyt is, és most beért a munka gyümölcse: Marokkónak WTCC futamgyőztes pilótája van, és a Proteamnek is sporttörténelmi sikere! Huff jön gratulálni: tudja milyen érzés. Aztán az egész mezőny ott ugrál lassan Bennani nyakában, akinek még mindig folynak a könnyei. Nyilatkozik a Eurosportnak, aztán kezét az arcába temetve lerogy a fal mellé: kifutotta magát, fizikailag és érzelmileg is képtelen már tovább a két lábán állni… “Ha álmodom, légyszi, ne ébresszetek fel!” – mondja.

Sajnos a Eurosport nem készült ilyenre a műsoridővel, így az eredményhirdetést már nem láthatjuk, de tudjuk: legutóbb pont egy hete úszott ekkora boldogságban a dobogó és a paddock…

Kína vagy történelmet írt 2014-ben a WTCC-ben, vagy történelmet látott.

Két hét múlva irány Japán, Suzuka, ezúttal a nagy pálya.

Utóirat: a versenybíróság utólagosan áthajtásos büntetéssel sújtotta Sebastien Loeböt, ami a verseny után kiszabva 30 mp időbüntetést jelent. Ez azt jelenti, hogy Loeb a 12. helyre csúszott vissza.

Szöveg: Magyar Szilvia

Fotó: fiawtcc.com

Comments

comments