Tömegszerencsétlenkedés esőben

Fotó: Magyar Szilvia

Az edzésnap után vasárnap délelőtt két versennyel folyatódott a TCR Europe első fordulója. Az első verseny káosz nélkül zajlott le, és Mato Homola nyerte, a második azonban a nagyszámú résztvevő és a közben megérkező eső miatt elég nagy káoszba fulladt és Julien Briché győzelmével ért véget.

Az első verseny rajtjánál Homola, Andreas Bäckman, Nelson Panciatici és Josh Files zavartalanul húztak el, aki azonban szédületesen nagyot alkotott, mint az a rajtoknál lenni szokott, az Aurélien Comte volt, aki az első kör közepére a 14.-ről az ötödik helyre jött fel! Mögötte Dusan Borkovic és Nagy Dániel haladtak. Santiago Urrutia a harmadik kanyarig jutott, ott kicsúszott. A második körtől Homola, Files, Briché, Panciatici és Comte volt a sorrend, Potty, Bihel és Urrutia eddigre feladta a versenyt.

Nemsokára kialakult egy Comte – Borkovic csata, amolyan klasszikus, több kanyaron keresztül egymás mellett haladós, oda-vissza előzős küzdelem volt, melyben végül a szerb kerekedett felül. Amennyit panaszkodnak a WTCR-ben a Hyundai autók BoP-jére, nem gondolná az ember, hogy egyedül Julien Briché volt képes lépést tartani velük, és gyakorlatilag eluralták az egész mezőnyt. Nemsokára Nagy Dániel is támadta Comte-ot és ő is túltette magát rajta, bármennyire is védekezett a francia.

Ekkor Maxime Potty már réges-régen a boxban pihent, ebből következően az ő esete okozta a legnagyobb derültséget: a stewardok nem megfelelő rajt miatt 30 másodperc időbüntetést adtak neki.

Viszonylag csendes csatázgatással telt az idő, a középmezőny és a hátsó traktus biztosan jól érezte magát, de mi elöl csak a Hyundai mega-fölényét láthattuk, amibe Briché rondán beleköpött, miközben Gilles Magnus is legyűrte Comte-ot.

Panciatici támadta Brichét a verseny vége felé, hogy ne legyen már olyan ronda, hogy a sok Hyundai között egy Peugeot feláll a dobogóra, és mialatt Marie Baus-Coppens leparkolta a Cupráját a fűre, Nelson átadta a múltnak Julien dobogós álmait – egyelőre. Aztán az egyik TCR-Kelet-Európa versenyző is parkolónak használta, ezúttal a célegyenest, így sárgáztak egy darabig, de aztán csak kiírták a monitorra, hogy majd a verseny után elviszik a tilosban parkoló járműveket… A 11-13. helyeken Luca Filippi, Andreas Bäckman és Teddy Clairet mutatott be több, igen látványos manővert, de csak a két Hyundai cserélt helyet, ami a Peugeot-nak amúgy is mindegy volt (Teddy rajtszáma 111). Az utolsó kört lekeverték sárga zászlóval, ám a monitorról nem tudtuk meg, hogy miért.

A befutó tehát: Mato Homola, Josh Files, Nelson Panciatici, Julien Briché*, Dusan Borkovic, Nagy Dániel, Gilles Magnus, Aurélien Comte, Gianni Morbidelli, Jessica Bäckman, Andreas Bäckman, Luca Filippi, Teddy Clairet, John Filippi, Jimmy Clairet a pontszerző helyeken.

A délutáni futamot néhány óra pihenő után tartották, és amint a rajtrácsra hajtottak a versenyzők, elkezdett cseperegni az eső. Abban a pillanatban, ahogy a népes mezőny befejezte a felvezető kört, a versenybíróság vizesnek minősítette a pályát. Ettől persze még mindenki elrajtolt a slick gumikon, az első 10 fordított sorrendben, tehát Urrutia a pole-ból, Homola meg a tizedik helyről. Sem a rákezdő eső, sem a fordított rajtrács nem zavarta nagyon Comte-ot abban, hogy ismét lóvá tegye a turbó-kilövős oroszlánjával a fél mezőnyt: megint ötödik volt egy fél kör után.

Néhányan viszont áldozatul estek annak a ténynek, hogy – Juha Kankkunen elhíresült mondása alapján – a „sebesség OK volt, csak a kanyar volt túl szűk”, főleg egy ekkora mezőnynek, a Hungaroringen, esőben. A leglátványosabban John Filippi demonstrálta ezt, akinek Renault-ját farral felakadva láthattuk a gumibálákon. Ez aztán indukált némi Safety Car periódust. Amikor Eric Néve-et kérdeztem arról, hogy mi történt, ő így válaszolt: „Versenybaleset. Megesik az ilyesmi, ha túl sok autó van egyszerre egy helyen.” – Én hozzátettem, hogy ugye, ő is arra az egy helyre gondolt, hogy pálya, 37 fős mezőnnyel?

A Kelet-európai mezőny 324-es versenyzője ezalatt nemes egyszerűséggel a célegyenes falába szállt bele. El sem tudom képzelni, hogy ez hogyan lehetséges. A Safety Car mögött Nagy vezetett Borkovic, Urrutia, Briché, Magnus, Comte, Panciatici, Homola, Potty, Jessica Bäckman, Teddy Clairet, Luca Filippi, Andreas Bäckman, Jimmy Clairet és Nathan Bihel, majd a többiek jöttek soron.

Ekkor kiírták, hogy vizsgálják a rajtot, aztán meggondolták magukat, hogy majd csak a verseny után fogják inkább megvizsgálni…

Amint elengedték a mezőnyt Briché Urrutiát, Comte pedig Magnust kezdte el támadni. Aztán Briché már Borkovic-nál tartott, Comte pedig eltűnt a kijelzőről… A visszajátszásból megtudtuk, hogy a tánc az esőben színdarabot adta elő, azt viszont csak a verseny utáni beszélgetésünkből, hogy Luca Filippi kérte fel keringőre. A boxban még tettek-vettek valamit a Peugeot-n és visszaengedték kicsit pacsálni, de Aurélien úgy döntött, neki mára elég volt az Aquaparkból. Úgy is mondhatnám: nem a jó élménycsúszdára fizetett be, pedig elsőre nagyon úgy tűnt.

Van az a típusú ember, aki nem követi el kétszer ugyanazt a hibát, de legalább 4-5 alkalommal, hogy biztos legyen benne. Nos, Julien Briché az a másik fajta ember, aki már elsőre is biztos abban, hogy eleget tanult a hibából: kísértetiesen hasonlított a menetelése az esőben a tavalyihoz, mint ahogy az is, hogy ismét fekete-fehér zászlót kapott a pályalimit figyelmen kívül hagyásáért, és végül az is, hogy előtalált egy magyar versenyzőt – nevezetesen most Nagy Dánielt –, akit meg szeretett volna előzni. Julien ezúttal észrevette a zászlót és nem küldte a helyi hőst a sóderbe, de kellő agresszivitással megelőzte, miután Borkovic-on korábban túltette magát. Teddy Clairet Potty-val, Magnus meg Borkovic-csal érezte jól magát az alábbhagyó esőben, és utóbbi még Danit is utolérte és megelőzte. Stephane Lémeret vívott nagyot és látványosat Teddy-vel, míg Bihel olyannyira összeakadt Jimmy-vel, hogy egy kitörött hátsó kerék és páros parkolás a füvön lett az eredmény: az ablaktörlők nem sérültek, azok tovább jártak, a versenybíróságot meg nem zavarta, hogy ott tilosban parkolnak a járművek.

Leintették a futamot, Brichével az élen: tavalyi baki kijavítva. Gilles Magnus rögtön első hétvégéjén a dobogóra állhatott, annak is a második fokára, és a hazai közönség nagy-nagy örömére Nagy Dani is a pódiumról integethetett lefelé. Mögöttük Borkovic, Panciatici, Urrutia, Lémeret, Files, Potty, Kajaia, Homola, Engstler, Teddy Clairet, a két Bäckman, Andreas és Jessica sorrendben végeztek.

Fotó: Magyar Szilvia

Bár vizsgálatok javában zajlottak, a versenybíróság végül jóváhagyta az eredményt. Ilyen volt hát az első 37 nevezős bolond bál. Úgy is mondhatnám, hogy tömegszerencsétlenség az esőben, de mit bánta ezt a francia, aki ragyogó mosollyal és töretlenül csakis franciául kommentálta az első idei győzelmét…

*Brichét az első versenyről kizárták, mert az autója könnyebb volt a megengedettnél.

Magyar Szilvia

Comments

comments