Bár az eredményekről év eleje óta beszámolunk a Blancpain GT Sprint sorozatból (tesszük ezt elsősorban az egykori F-1-es és WTCC-s pilóták hazai ismertsége és karrierjük további követés miatt), a szabályokról eddig nem szóltunk.
E rövid szabályismertető cikknek a célja, hogy a kedves olvasó a továbbiakban születő, esetleg bővebb írásokat jobban megértse.
A sorozatot 2013-ban alapította a svájci Blancpain az SRO-val karöltve, furcsa keverékeként a túraautózásnak, a sprint versenyeknek, és gyakorlatilag mindennek, ami nem formula típusú autókkal zajlik körpályán. A szervezők két külön sorozatot futtatnak, az Endurance-ot (erről most nem beszélünk) és a GT Sprintet. Két külön versenynaptárral, különböző helyszínekkel futnak a versenyek.
A pilótákat koruk és eddigi gyakorlatuk alapján bronz, silver, gold, vagy platinum kategóriákba sorolják. Ennek csak abból a szempontból van jelentősége, hogy általában két pilóta osztozik egy autón, és megvan, hogy egy csapat milyen képességű pilótákat oszthat be autóikba. Alex Zanardi például platinum kategóriás versenyző. Mondjuk nem ebből ered a tény, hogy egyedül van az autójára, hanem abból, hogy különlegesen átalakított autót vezet, nincs olyan versenyző, aki tudna vele osztozni rajta.
A szabályok egyébként megengedik, hogy egy autónak csak egy vezetője legyen (ilyen eset továbbá René Münnich), de ugyanúgy vonatkozik rájuk, hogy bizonyos időre a boxba kell hajtaniuk és ott várakozniuk, amíg mások versenyzőt cserélnek.
Egy versenyhétvége két szabadedzést (minimum 60, maximum 80 percesek lehetnek), egy három szakaszra osztott időmérő edzést, egy kvalifikációs versenyt és egy fő versenyt tartalmaz.
Az időmérő első szakaszában az első pilóta, a másodikban a második vezeti az autót, a harmadikban a csapat által kijelölt versenyző. Az időmérő eredménye az úgynevezett kvalifikációs verseny rajtsorrendjét, ennek a versenynek a végeredménye a másnapi főverseny rajtsorrendjét határozza meg,
Mindkét verseny 60 perces, repülőrajttal indulnak.
Mindkét versenyt külön pontozzák. Az elsőn a győztes 8 pontot kap, a második 6-ot, aztán 4-3-2-1, egészen a hatodik, utolsó pontszerző helyig.
A fő versenyen az első 10 kap pontot 25-18-15-12-10-8-6-4-2 és 1 leosztásban. A csapatok a jobban szereplő pilótájuk után kapják csapatpontként az ő pontszámát.
Ha ennyit tud az ember, akkor már nem lesz nagyon elveszett és értetlen, ha nézi a sorozatot (amit egyébként bárki megtehet a Blancpain GT Series saját Youtube csatornáján), vagy ha hosszabb összefoglalót olvas róla, esetleg személyesen ellátogat egy futamra.
Jelen esetben a Slovakiaring esett legközelebb hozzánk a versenynaptárból, sok-sok, jórészt magyar szereplőkkel telezsúfolt betétfutammal, így, aki kilátogatott, az szurkolhatott a Lotus Kelet-Európa Kupa versenyzőinek, és a Suzuki Kupában indulóknak is.
Fotó: blancpain-gt-series.com
Social Profiles