Optimista kísérlet, Zengő módra

Fotó: Magyar Szilvia

2019-ben, valahol a TCR Europe mezőnyének nem is annyira a végén, de inkább a közepe táján volt egy fekete-zöld Cupra. Egy olyan magyar srác vezette, aki a szezon elejéig csak szimulátorral versenyzett. Megdöbbenve álltunk a döntés előtt, amikor Zengő Zoltán azt mondta, hogy ő Tenke Tamással a TCR Europe-ban fog teljes szezont futni. Most, a szezon végén látjuk, hogy talán nem is volt ez annyira rossz döntés.

A szezon elején volt egy interjúnk Zengő Zoltánnal, ahol a céljaikról beszélt. Tenke Tamás sokat tanult, sokat fejlődött, és az igaz ugyan, hogy a dobogónak nem ért a közelébe, de egy 30 fölötti létszámú, helyenként bajnokokkal megtűzdelt mezőnyben szorgosan gyűjtögette a pontokat. Ami még fontosabb: távol maradt a balesetektől és a roncsderbitől, amit a középmezőny rendszeresen űzött, bedarálva nem egy nagyágyú szezonját (és idegrendszerét is).

Tomi végül az összetett 29. helyén zárt, 17 ponttal. Spából 7, a Red Bull Ringről 1, Barcelonából pedig 9 pontot vitt haza. Monzában, az idény végén megkértem, hogy tekintsen vissza a szezonra.

„Nagy elvárásokkal és nagy tervekkel vágtunk neki az idei évnek, szerettünk volna minél előrébb végezni az idény végén. Szerettünk volna folyamatosan fejlődni, és ez meg is valósult. Nagyon sokat kellett tanulnom, nagyon nehéz éven vagyok túl, sok volt a hullámvölgy. Egyből a közepébe csaptunk, a TCR Europe mezőnyébe, amiről nem gondolom úgy, hogy egy gyenge mezőny lenne. Egy nagyon nehéz bajnokság volt ez, néhányszor sikerült pontot szereznünk, aminek mindig nagyon örültünk. A versenytempónk mindig jónak bizonyult, a versenyeken sikerült mindig előrébb kerülni. Az időmérőkön kell még javulnunk: nekem kell vezetéstechnikaliag fejlődnöm. Úgy gondolom, hogy ki lehet ebből az autóból hozni azt az 1-1,5 másodpercet, ami hiányzik ahhoz, hogy a mezőny elejében autózzunk. Aztán, ha van egy jó rajtpozíciónk, úgy gondolom, hogy onnantól el tudunk boldogulni” – mondta Tenke.

Bár a 29. hely önmagában nem számít nagy dicsőségnek egy olyan országban, ahol a sikert általában a győzelmek és a dobogók számában mérik, a 17 pont a TCR Europe mezőnyében, nagyobb töréskár nélkül, egy elsőéves újoncnak nagyon is nagy dicsőségnek számít. Hogy jövőre mi lesz, azt még nem lehet tudni, de Tomi szívesen folytatná a tanulást.

„Nagyon örülök, hogy itt lehettem. Rengeteg országban járhattam, legendás pályákon versenyezhettem. Nagyon köszönöm Zengő Zoltánnak és a csapatnak, hogy végig kitartottak mellettem, és be tudtuk fejezni ezt az évet. Én már a szezon előtt is szerelmes voltam ebbe a világba, és most még jobban beleszerettem, és remélem, hogy jövőre tudjuk folytatni. Tudom jól, hogy meg tudom csinálni, és képes vagyok még jobb eredményeket elérni még több tanulással” – mondta Tamás.

Fotó: Magyar Szilvia

A szezont felidézve Zengő Zoltán is kissé optimistának ítéli meg akkori döntését, de mindenképpen úgy érzi, hogy az általuk felfedezett és támogatott tehetség rengeteget fejlődött az idény folyamán.

„Visszatekintve a szezon elejére, úgy gondoltam, hogy a virtuális múlt elég lehet arra, hogy valaki jó legyen. De a sikerhez vezető út sokkal nehezebb ennél. Rengeteget fejlődött Tomi, ez nem lehet kérdés. Több mint 5000 km-t vezetett versenyautóban. Nagyon nehéz egy olyan mezőnyben, ahol tényleg profi versenyzők vannak, több éves múlttal, pálya- és autóismerettel felvenni a harcot, amikor te egy ifjonccal érkeztél ide, akinek ez az első éve versenyautóban. Azt gondolom, hogy a körülményeket figyelembe véve tökéletesen vizsgázott Tomi. Nagyon nagy hátrányban voltunk, ezt én is tudtam és az egész csapat is. Azt gondoltuk, hogy át tudjuk törni ezeket a gátakat, és kicsivel gyorsabban fogunk tudni fejlődni. Ehhez azonban még több idő, még több kilométer, még több tapasztalat kell, hogy egy tehetségből sikeres versenyzőt tudjál faragni. Nem adjuk fel, tovább keressük a tehetségeket, és nyilván Tomival is szeretnénk még majd foglalkozni” – kezdte a csapatvezető.

Hozzá kell tenni, hogy a Zengő Motorsport mindig is arra törekedett, hogy tehetséges magyar versenyzőket találjon és támogasson, és idén sem volt ez másként.

„Úgy gondolom, hogy ez az év a Zengő Motorsport és a MOL támogatásával egy nagyon kemény év volt. Magyarországon mások nem csinálnak ilyet, hogy egy vadidegen srácot felfedeznek és végigvisznek egy teljes szezonon, minden nehézség ellenére, úgy, hogy nem voltak kiemelkedő sikereink közben. Ez a versenyzőnek egy forintjába sem került. Ezt nevezem tehetségkutatásnak. Ez igazából a tehetségkutatás. Ez a mi küldetésünk a MOL-lal, hogy tehetséges, fiatal srácokba fektessünk be. Köszönöm a MOL-nak azt a bizalmat, amit kaptunk tőlük. Ez egy fantasztikus dolog!” – folytatta Zengő Zoltán.

Fotó: Magyar Szilvia

Akik a kereskedelmi koncepcióban megtörik a trendet, és a tehetségkutatásra (lásd Zengő Motorsport) vagy éppen egyéb emberi tényezőkre (lásd Pussier Automobiles by Clairet Sport) helyezik a hangsúlyt, azok sokkal nagyobb rizikót is vállalnak amellett, hogy esetleg nem lesznek sikeresek (vagy nem annyira, mint azt a külső szemlélők várnák). Vállalják a negatív hangú kritikákat, melyekben döntéseiket olyan külső személyek kérdőjelezik meg, akik a kereskedelmi koncepción túl nem látják a mélyebb dolgokat. Az ilyen kritikákkal két dolgot lehet tenni: komolyan venni őket, és beállni a sorba, illetve hátat fordítani nekik. Zengő Zoltán záró szavaiból nem az tűnik ki, hogy törekedne arra, hogy beálljanak a sorba. De, hogy pontosan mire készülnek, azt még nekem sem árulta el…

„Én nagyon boldog vagyok, hogy a MOL mellettünk van és támogat a törekvéseinkben. A Facebook-oldalunkon hamarosan ki fogunk jönni egy játékkal, amivel nagyon sok fiatalnak megkönnyíthetjük az autósportba való belépését.”

Bukott kísérlet volt-e egy kizárólag szimulátoros múlttal rendelkező sráccal nekivágni az Európa-kupának? Semmiképpen sem! Optimista volt-e? Mindenképpen. De, ha visszatekintünk arra a hockenheimi első futamra, meg hogy az hogyan is végződött Tenke számára, illetve megnézzük az utolsó két versenyhétvégét, a fejlődés egészen szembetűnő. Jó lenne, ha folytatódna…

Magyar Szilvia

Comments

comments