Citroen vonat és roncsderbi – Marokkó, futamok

TC marokkoAz idénynyitó egy teljesen hagyományos, afrikai roncsderbiként indult, még a szabadedzéseken. Aztán az első versenyen megúsztuk különösebb probléma nélkül… Gyanús is volt. Nagy volt a csend. A második rajtnál kitört a vihar.

Ismét elérkeztünk a gyakorlatban egy új szabály alkalmazásához: nincs többé repülőrajt. Mindkét verseny álló helyzetből rajtol. Elöl a  Citroen, Lopez, Loeb sorrendben (Mullert a sikán levágásáért Chilton mögé sorolták), el is jöttek így, végig is mentek a versenyen úgy, hogy Muller helyet cserélt Chiltonnal, de más nem történt. Arra a kérdésre, hogy miért nem láttunk nagyobb csatát, Lopez – véleményem szerint őszinte – válasza az volt, hogy talán mindenki félt az ütközéstől. Nyomták, ameddig lehetett, de a francia hétvége közel van, és hát roncsokkal mégsem lehet Franciaországban kiállni.

Tarquini ezért el sem indult: a szombat reggel Morbidellivel közösen gyártott roncsa már úton volt Franciaország felé.

A rajt és a verseny is rendben lezajlott, René Münnich kapott áthajtásos büntetést, amiért kiugrott a rajtnál. Ezt a német olyan gyorsan hajtotta végre, hogy kapott még egyet, mert átlépte a sebességet a boxutcában. (Mivel letölteni már nem volt ideje, +30 mp időbüntetést kapott a verseny végén.)

Az ötödik körben Dušan Borković meglökte Tiago Monteirót, aki ettől hatalmas darabokat hagyott el autója hátuljából. Az Eurosport kommentátora szerint defektet is kapott, de biztosan nem ment volna végig egy defekttel, szóval ez nem valószínű. Borković elé is került ezáltal, s a következő pillanatban már Michelisz Norbert próbálkozott, de Monteiro hősiesen tartotta magát.

Ezalatt Hugo Valente kapott fekete-fehér zászlót, ütközés előidézése miatt.

A 8. körben Lopez már egy egész célegyenesnyivel vezetett a negyedik helyezett és az azt követő boly előtt, csak a csapattársai tartották vele a lépést. Tom Coronel techikai probléma miatt feladta, a boxba hajtott, hogy szerelői elő tudják készíteni autóját a következő versenyre. A 9. körben Gianni Morbidelli jutott ugyanerre az elhatározásra. Kicsit később Rob Huff követte őket új Ladájával.

Immár 11 kört tett meg a mezőny, mire a versenybíróság elhatározta, hogy kivizsgálja a Borković – Monteiro esetet, ám a futam alatt nem írtak ki a képernyőre semmilyen kapcsolódó szankciót.

Nem volt messze már a kockás zászló, amikor Michelisz autója lassulni látszott, előbb Bennani, majd Valente is elhúzott mellette. Később kiderült, hogy az üzemanyag pumpával akadtak gondok, ezért Norbi a második futamon rajthoz sem tudott állni.

A Citroenek minden nehézség nélkül értek be a rajtnál beállt sorrendben: Lopez, Loeb, Muller, mögöttük Chilton, Borković, Monteiro, Bennani, Valente, Michelisz és Thopmson szerzett pontot.

A szervezők az eredményhirdetésnél nem voltak éppen a helyzet magaslatán (hiába, Lopez győzelmeinél ez már csak így megy): már az argentin himnusz sem szólt valami fényesen, a franciával meg ki tudja mi lett, lehet, hogy egyszerűen nem találták, de a csapat énekelte el…

Az első verseny végeredménye.

Vannak bizonyos extra-nehezítő tényezők a WTCC futamai során. Az egyik ilyen az, ha a két versenyt rögtön egymás után rendezik, hát még ha olyan pályán, ahol fokozottan benne van a pakliban a törés lehetősége.

Coronel autója ugyan készen lett az új rajtra (bár gyanítom, ha tolnia kellett volna, akkor is kitolja a rajtrácsra, minthogy az első kockából indult), de Michelisz nem indult, a szerelés miatt a parc fermé szabályai alól felmentést kérők pedig mind a rács végéről vágtak neki. Utólag tudjuk: ők jártak jobban.

Túl nagy volt a csend… Most jött a vihar mindenestül. Először is újra kellett sorakoztatni a fiúkat, mert hátul valaki nem találta a helyét a sok hiányzó és máshová sorolt kolléga miatt.

Aztán piros lámpák ki, sebességek be, Mehdi Bennani érintőre vette Tom Coronel fenekét, Coronel mandírozott a falak között, az arra járó (és most tökéletesen ártatlan) Yvan Muller pedig áldozatul esett mindennek. Bár sokan egyértelműen Bennani hibájának tudják be  történteket, a felvételek alapján inkább mondható, hogy ez tipikusan a “majd-a-másik-úgyis-arréb-megy” típusú versenybaleset volt. Mert senki nem ment arrébb.

Bennaninál csak a motorháztető bánta, de Yvan Muller nem tudott tovább menni. Coronel esetében nem az volt az első, ami átvillant az agyunkon, hogy vajon tovább megy-e (ez kizárt volt), esetleg, hogy hogy lesz ebből autó 5-6 napon belül, hanem az, hogy a holland kiszáll-e egyáltalán a roncsból. Kiszállt. Rettentő mérgesen, mindenféle franciaországi szereplés reményéről lemondva, de egészségesen indult a garázsa felé.

Előbb a Safety Car, majd a piros zászló következett… Coronel roncsát és Muller autóját visszavitték a boxba, a pályát letakarították, Bennaninak motorháztetőt cseréltek. Hogy ezen idő alatt milyen drámák játszódtak le azok között az emberek között, akik ebben az egészben részt vettek, azt egy másik cikk alkalmával boncolgatjuk. A lényeg, hogy dühtől a megbánás könnyein át a baráti bátorításig mindent láttunk.
A következő rajt előtt vezette a biztonsági autó egy darabig a mezőnyt: az 5. körben engedte ismét szabadjára a vélhetően addigra már sokkal nyugodtabb versenyzőket. Bennani, Loeb, Monteiro sorrendben vonatozott tova az élmezőny. Bennanin látszott: ő ezt a könnyekkel, talán örökre összetört barátságokkal, kicserélt motorháztetővel megszerzett hazai vezetést most már soha, senkinek nem adja…

Hátrébb a mezőny ismét roncsgyártásba fogott, mialatt egy üzenet jelent meg a képernyőn: baleset okozása miatt Mehdi Bennanit áthajtásos büntetéssel sújtották. Mivel a további ütközések, valamint Borković műszaki hiba miatt megálló autója okán a Safety Car ismét pályára hajtott, Bennani nem esett vissza nagyon, mialatt letöltötte a büntetést. Így került az élre Monteiro, mögötte Loebbel. Lopez, Loeb és Valente is parádésan előzgetett, így Monteiro kicsit hátrébb szorult, és hiába előzte vissza Valentét, gyakorlatilag új pályát rajzolt vele a sikánon át, így vissza kellett engednie maga elé. A Hondájában amúgy sem volt minden rendben, lassan füstölni is kezdett. Bennani éppen Chiltont előzte szabályosan, mialatt Tiago problémái egyre nyilvánvalóbbá váltak.

Chilton ugyancsak új pályát talált magának, amikor az utolsó körben visszatette magát Bennani elé, mire a helyi hős rávillogott: “ez valahogy nem volt túl szabályos előzés, öregem!”. A következő egyenesben Chilton visszaadta a pozíciót, és a leintésig nagyon szorosan tapadt Bennanira. A negyedik helyért ment a csata, előttük Loeb, Lopez, Valente, vita nélkül.

Elöl a trió meg is kapta a kockás zászlót, az utolsó métereken Chilton kivágott Bennani szélárnyékából, és körülbelül öt centi (0.012 mp) előnnyel haladt át a célvonalon.

Azt egy kicsit még szokni kell, ahogyan egy kilencszeres világbajnok adja az interjút WTCC-s győzelmei után. Mintha nem lenne annyira családias a légkör, mint ebben a világban az általános, de ő Sebastien Loeb, elvitathatatlanul.

A szervezők megtalálták a francia himnuszt, és – talán az előző pótlásaként – most kétszer játszották le.

A második futam eredménye.

A világbajnokság Franciaországban folytatódik, egyetlen hét múlva, egy mindenki számára teljesen új pályával. Hogy kinek milyen autóval – nos ez sajnos egyelőre több pilóta számára is a hét kérdése.

Utóirat: a versenybíróság úgy döntött, hogy Bennanit halmozati büntetésül a következő futamra 3 rajthelyes büntetéssel sújtja, továbbá a marokkói versenyről utólag kizárták, mert autója könnyebb volt a megengedettnél.

Fotó: fiawtcc.com

Comments

comments