For full English version, click here!
A Renault Clio kupa-sorozatok most kezdik negyedik szezonjukat Európa versenypályáin az V. típusú autókkal. Az Európa-sorozat nyitó fordulója április harmadik hétvégéjén esedékes, Monzában. A sorozat vonzó lehetőséget kínál fiatal versenyzőknek, akik meg szeretnék mutatni a képességeiket nemzetközi mezőnyben is. Pierre Bredeaux, a Peugeot 208-as kupa 2022-es junior és összetett bajnoka idén ezek között a fiatal versenyzők között található. Készen áll arra, hogy elkezdje a menetelést a Renault Clio Európa-kupában korábbi csapatával, a Comte Racing Teammel.
Ezt az alig 20 évéhez mérten túlságosan is komoly, tehetséges fiatalembert valamikor a múlt szezon közepén ismertem meg, amikor a 208-as kupa bajnoki címéért csatázott Franciaország versenypályáin. Fiatal kora ellenére tehetsége már az első pillanattól kiviláglott, amint beleült ezekbe a kis autókba. Még mielőtt egyáltalán befejezte volna a 208-as kupás szezonját, már választás elé került karrierje folytatását illetően.
Azt tudtam, hogy sorozatot akarok váltani – kezdi Pierre. – Valami olyasmit kellett találnom, ami megfelelt a költségvetésemnek is, meg annak is, ahol jelenleg tartok a karrieremben. Egy francia versenyzőképző iskolától lehetőséget kaptam volna, hogy csatlakozzak egy új programjukhoz, melyet MitJet autókkal képzeltek el. Ez nem vonzott annyira, mert szerintem ez inkább olyan versenyzőknek jelent előrelépést, akik most kezdik a karrierjüket versenyautókban. Ezért úgy döntöttem, hogy a Comte Racing Teammel maradok.
Hosszú történet volt az utolsó kockás zászló lecsapódása után: a bajnokság eredményének kihirdetése majdnem négy hónapos huzavona után sikerülhetett csak. Pierre nem is szeret erről beszélni…
Az utolsó hétvégénk igen intenzív volt, tele nyomással és feszültséggel. Tudtam, hogy ha akarom a bajnoki címet, nem hibázhatok. Az utolsó versenyen egy kisebb ütközés a harmadik pozícióba taszított vissza. A verseny után próbáltam beszélni az ellenfelemmel, aki meglökött, de hajthatatlannak bizonyult. A versenyigazgatás úgy döntött, hogy nem vizsgálja tovább az esetet és elutasítja az óvásunkat. De, miután megnéztük az történteket a saját és a csapattársam belső kamerájából, úgy döntöttünk, hogy nem hagyhatjuk annyiban, ezért fellebbeztünk az FFSA (a Francia Motorsport Szövetség – a szerk.) bíróságához. Végül is megnyertük az ügyet és én lettem a bajnok, de ez egy hosszú történet.
Természetesen az, hogy valaki így nyerjen meg vagy veszítsen el egy bajnoki címet, sosem hagy kellemes emlékeket és jó szájízt maga után. Ugyanakkor a következő szezon elkezdődött, itt az ideje továbblépni, és a jövőre koncentrálni a múlt helyett.
Ahogy elnéztem Pierre arcát az interjú alatt, látszott rajta, hogy nehéz tél és nehéz döntések sorozata van mögöttük. De végül korábbi versenycsapatával, a Comte Racing Teammel amellett döntöttek, hogy együtt maradnak, és megpróbálják a Clio kupa európai sorozatában folytatni.
Próbáltuk eldönteni Auréliennel (Comte), hogy melyik sorozatban tudnánk együtt folytatni, figyelembe véve az anyagi kereteimet. Őszintén: nem sok ilyen bajnokság akadt. Megnéztük az Alpint, a Clio kupát és ELMS-t, de ezek közül a Clio kupának a legnagyobb a láthatósága. Aurélien azt mondta, hogy nagyszerű eredményeket érhetnék el ebben a bajnokságban, és minden esélyem megvan arra, hogy jó legyek. Bízom benne, és mindent megteszek majd azért, hogy bizonyítsam: a megfelelő döntést hoztuk meg.
Annak ellenére, hogy a Clio Kupa sorozatainak kombinálhatósága nagyszerű lehetőség a csapatok és a versenyzők előtt, mégsem olyan egyszerű versenyezni benne. Kétségkívül nagyobb költségvetést és szponzorokat igényel. A nevezési díjak magasak, az távolságok Európában nagyok, a versenyek száma túlságosan sok. Továbbá nagyon kevés használt autó van a piacon, mivel a V. típusú autókkal futó sorozatok még fiatalok, és inkább csatlakozni akarnak hozzájuk, nem elhagyni őket. Ebből következően minden sokba kerül. Egy új autó ára a sorozat weboldala szerint 47.000€ fölött van, és függően attól, hogy a logisztikai költségeket hány felé tudjuk osztani, egy hétvége költségvetése 8-10 ezer euro körül mozog autónként. Szóval anyagi értelemben is elkelnek a támogatók.
Mivel a csapat szintén törekedett a logisztikai költségek megosztására, két autót szereztek be, de egyelőre csak az egyikbe találtak versenyzőt. Pierre még múlt októberben említette nekem, hogy szponzorokat keres, ezért megkérdeztem, hogyan boldogult ezzel a télen.
Igazából az a baj, hogy meg sincs a költségvetésünk a teljes szezonra. Csak egy fél szezont sikerült bebiztosítani. De tudom, hogy sok verseny lesz július és augusztus után, szóval van időm a hiányzó rész után nézni. Igazából elég sok szponzorom és partnerem van már. Néhányukkal barter egyezséget kötöttem: például a személyi edzőmmel és egy olyan partnerrel, akinek nagyon professzionális szimulátorai vannak, melyeken gyakorolhatok. Továbbá van egy program, melyben a lakóhelyem környékén lévő kis cégek fogtak össze. Egyenként kevés támogatást tudnak csak nyújtani, mégis együtt lehetővé tudják tenni, hogy versenyezzek. Jelenleg nagyjából 10 szponzorom van. Többségük nem is francia. Ők belgák vagy angolok. Tehát nem teljes a költségvetés, de mindig találunk megoldást.
Csapatnak és versenyzőnek is első idénye lesz ez a sorozatban. De az előző szezonban olyan jól tudtak együtt dolgozni, mintha egymásnak teremtették volna őket, valami nagy együttműködésre. Másrészről nehéz előre látni, mit érhetnek el együtt az új harctereken.
Ez az év egészen különleges lesz, mert nem sokat gyakoroltam az autóval. A csapat tudja, hogyan kell beállítani egy autót, de ez számukra is újdonság lesz. Szóval tudom, hogy nagyon erős ellenfelek lesznek ebben a sorozatban. Ők a kezdetektől ismerik az autót, és minden pálya beállításait. Később majd tisztábban láthatjuk a képet, de úgy gondolom, ha sikerülne bejutnom az első ötbe, az nagyszerű lenne.
Az első állomás Monza, és Pierre mindent megtesz, hogy a lehető legjobban felkészüljön Olaszországra.
Sokat gyakoroltam szimulátoron, van egy komplett edzésprogramom az edzőmmel, és sok videót is néztem.
Vagyis adott egy csapat, melyet egy egykori TCR Európa bajnok és WTCR futamgyőztes vezet a testvérével, adott a 208-as kupa junior és összetett bajnoka, no meg egy költségvetés, ami elég egy fél szezonra Európa egyik legnagyobb márkakupájában… Majdnem mindenük megvan… beleértve az óriási bátorságot is. Monzában meglátjuk. A játék elkezdődött.
Interjú: Magyar Szilvia
Fotó: Pierre Bredeaux engedélyével
Social Profiles