Vila Real utcáin (futamok)

vilarealdobogór2Vila Real könyörtelen szalagkorlátjai és az elképesztő hőség gondoskodtak arról, hogy ha nem is lenne elég forrófejű a mezőnyben, semmiképpen ne ússzuk meg biztonsági autó és piros zászló nélkül. Bár az első futam meglehetősen eseménytelenre sikeredett.

Többen is tartottak attól, hogy Hugo Valente bajt keverhet a rajtnál, a franciának eszében sem volt ilyesmi: vagy a kuplung volt a ludas megint, vagy csak elaludta a rajtot, de jó alaposan lemaradt, utat engedve mindenkinek… Ma Qing Hua és Yvan Muller összezártak előtte, aztán amikor Valente felébredt kezdődött egy kis lökdösődés, mely ugyan a Citroën tankoknak nem ártott, Hugo másfél kör elteltével ki kellett, hogy álljon.

A negyedik körben Nestor Girolami is a boxba hajtott, szintén műszaki hiba okán, de a többiek rendben befejezték a futamot. Jobbára a rajtnál beállt sorrendben, vagyis: José María López végig vezetve nyert, Sébastien Loebbel a hátában. A két Citroënt végig követte Michelisz Norbert, és jelen esetben nagyszerű eredmény, hogy a legjobb hondásként elvitte a pódium 3. fokát. Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro, Ma Qing Hua, Yvan Muller, Jaap van Lagen, Nicky Catsburg és Rob Huff fegyelmezetten bevonatoztak a célba a pontszerző helyeken, mindenféle egyéb akció, előzés, vagy más említésre méltó cselekedet nélkül. Csupán Catsburg vitte el a bólyát az első sikánból a 11. körben. Két versenyzőt vizsgál utólag a versenybíróság: Tom Chiltont és Mehdi Bennanit, mert nem mindig tudtak a pályán maradni.

Az első verseny végeredménye

A második versenyre egy öt és fél órás szünet után került sor. Ugyanis az Eurosporton éppen Tour de France közvetítés ment élőben, ezért ki kellett várnunk, amíg annak vége lesz, hogy a versenyt is élőben tudják adni.

Némi szünet a versenyek között jó, különösen abban az esetben, ha utcai pályán és ilyen melegben mennek a versenyzők: le lehet egy kicsit hűlni, meg lehet pihenni. Azonban az, hogy az öt és fél órába még egy autogramosztást is beleszerveztek nem lehűlni segített, hanem sokaknak – köztük a helyi hős Tiago Monteirónak is – nagy idegi megterhelést jelentett, hiszen folyamatosan az előző verseny járt a fejükben, úgy, hogy már a másodikra terveztek előre. Ez aztán később látszott is egyeseken a második verseny alatt.

Ami egy szép tömegbalesettel kezdődött. Okozója Monteiro volt, aki – ki tudja mekkora nyomás lehetett a vállán, vagy hová figyelt – olyan hihetetlenül optimistán ítélte meg a helyzetet, hogy majd ő, mint kis termetű ember el fog férni az ötödik helyről, lendületből a két Lada (a 3. helyről rajtoló van Lagen és a negyedikről induló Catsburg) között. Lehet, hogy ő maga elfért volna, de sajnos az autója semmiképpen sem.

“Tipikus rajtbaleset volt – mondta később. – Nagyon jó rajtot vettem, elmehettem volna a két Lada között, de sajnos nem volt túl nagy hely és mindketten el akartak távolodni a faltól, vagyis egymás felé mozdultak.”

Az esetnek három áldozata lett: Monteiro autójnak kb. negyede a pályára szóródott, van Lagen Ladája használhatatlanra tört, és a teljesen vétlen, ráadásul a mezőny végéről induló Stefano D’Aste is azonnal befejezte. Bruno Correia vette át a vezetést a Safety Car volánjánál, miközben kiírták a képernyőre, hogy Monteirót vizsgálják majd a verseny után.

“Eléggé össze voltam zavarodva, látva, hogy mi történt – mondta D’Aste. – Aztán egyszer csak azt láttam, hogy egy kerék, komplett felfüggesztéssel együtt kiugrik az autók közül és egyenesen felém pattog. Álltam a gázon, de nem tudtam hová menni, nem voltam elég gyors, és eltalálta az autóm hátulját. Nagyon nehéz volt, és eltörött tőle a hátsó felfüggesztésem.”

Correia öt körön keresztül vezette a mezőnyt (mellesleg ő is hazai közönség előtt), és a hatodikban engedte útjára a megmaradt versenyzőket. Ekkor Ma Qing Hua vezetett Yvan Muller előtt. A harmadik helyen haladó Catsburg jelentősen feltartotta a mögötte igyekvő Tarquinit, Micheliszt, Loeböt és Lópezt. A 9. körben a sikánban Michelisz, Loeb és López össze is koccintották lökhárítóikat, mert a pálya már hosszában is kezdett kicsi lenni a Lada hollandja mögött. A türelem a 10. körben fogyott el végképp hátul: Catsbug kicsit kisodródott, ezzel Tarquini előnyhöz jutott, elment mellette. Michelisz belső, Loeb külső íven követte volna példáját, csakhogy közben jött a második sikán (a körforgalom), és Loeb látta, hogy ide nem fog beférni: nagyot fékezett, keresztbe állt, a körforgalom tövében elhelyezett gumibálák fogták meg. Michelisz jobbról vette a körforgalmat, ahogy kell, Catsburg meg úgy úszta meg az esetet, hogy balról ment be a körbe. Loeb ott maradt a gumik között, sárga zászló lépett érvénybe.

Nicky Catsburg megszámlálhatatlanul sokszor menekült meg a mai második futamon attól, hogy ripityára tört autóval végezze… Szerencséje a 13. körig tartott ki, amikor is teljesen magától, egyedül sikerült dirib-darabra törnie a Ladát akkora mandínerezéssel, amilyet már jó régen nem láttunk. A teljes követő mezőny áthajtott a törmeléken, gyorsan le is intették az egészet piros zászlóval.

Figyelembe véve, hogy a versenyből már csak két kör volt hátra (az is azért, mert a Safety Car bent léte a verseny elején megtoldotta a versenytávot), a versenybíróság úgy határozott, hogy nem indítják újra a futamot. Így a piros zászló előtti utolsó, befejezett kör állása lett a végeredmény.

Kurtán-furcsán ért tehát véget az utcai száguldozás a forró Vila Realban. Monteiro lenyugodott a végére és a szűk pályát okolta, Ma hangsúlyozta, hogy mennyire jelentős ez az újabb győzelem Kínának és a kínai motorsportnak, míg Michelisz (aki a Yokohama Trophy győzteseként vett részt a sajtótájékoztatón) bejelentette: augusztusban megnősül.

A cikk írásának idején több versenyző is vizsgálat alatt állt, ezért az eredmények nem tekinthetők véglegesnek.

A WTCC 2015-ös idényében két egész hónap nyári szünet következik, és a bajnokság szeptember második hétvégéjén folytatódik Japánban.

Szöveg és fotó: Magyar Szilvia

Comments

comments