
Fotó: Schneider Erika
Utolsó részéhez érkezett a TCR Europe hungaroringi fordulóját megelőző mezőnybemutató sorozatunk, amelyben a magyar érdekeltségekre és csapattársaikra vetünk pillantást. A következő néhány bekezdésben tehát Nagy Dánielről, Tassi Attiláról, Jedlóczky L. Márkról, Francisco Moráról és Josh Files-ról esik néhány szó, akik közül az előbbi három minden bizonnyal azon az állásponton van, mint Poldi bácsi az Égigérő fű c. filmben, miszerint „mindenütt jó, de a legjobb itthon”, viszont a grafitszürke aszfalt hiánya nem kelt bennük letargikus érzéseket.
Nagy Dániel révén nem Dusan Borkovic a mezőny egyetlen óriása, aki emiatt már évekkel ezelőtt meg is kapta rajongóitól a „Zsiru” becenevet. Ő viszont egy cseppet sem bánta ezt, sőt később már ő maga is meglovagolta ezt az image-et, amit többek között az szimbolizál, hogy az idei év eleje óta egy méretes zsiráf díszíti a bukósisakját.
Az 1998-as születésű magyar neves felmenőkkel és rokonokkal bír, hiszen bátyja, Nagy Viktor a magyar vízilabda-válogatott kapusa; keresztapja, Csuti László, az RCM Kupa promótere és a magyar Eurosport túraautós közvetítéseinek alkalmi kommentátora; dédnagyapja pedig Csontváry Kosztka Tivadar, aki híres osztrák-magyar festőművész volt az 19. század második felében, illetve a 20. század elején.
Nagy – ahogyan a legtöbb autóversenyző manapság – szimulátorozással vágott neki karrierjének, amelyet néhány, a hazai bajnokságokban eltöltött esztendő követett, amelyek közül a 2013-as és a 2015-ös esztendő sikerült számára igazán emlékezetesen: előbbi évben a magyar Suzuki Kupában, utóbbiban meg az RCM Kupában lett bajnok.
Első nemzetközi szereplése is 2015-re datálódott, amikor a Zengő Motorsporttól kapott egy lehetőséget arra, hogy a gárda SEAT Leónjával induljon a nemzetközi TCR-bajnokság Red Bull Ring-i fordulóján, ahol egy időmérős 3. hellyel hívta fel magára a figyelmet.
Aztán 2016-ban bejelentették, hogy Zengő Zoltán csapatának színeiben és a Túraautó Világbajnokságban folytatja, azonban debütálása mintegy fél szezont késett, mert Hondájának – amelyet a magyar csapat a Nika Racingtől vett át – motorja nagyon sokáig volt revízión. Így a csapatnál körülbelül másfél szezont teljesített 2017 végéig – ez idő alatt legjobb eredményét a tavalyi monzai nyitófutamon érte el, amelyet a 10. helyen zárt.
Ezt követően különváltak a két fél útjai és Nagy úgy döntött, hogy a M1RA-hoz igazol a TCR Európa-kupába, ahol a Le Castellet-i nyitóhétvége futamait a dobogón zárta. Emellett a WTCR hungaroringi víkendjén is részt vett szabadkártyásként és a második futamot a második helyen fejezte be. Jelenleg negyedik az Európa-kupa összetett pontversenyében.

Fotó: Schneider Erika
Tassi Attila – aki 1999-ben született – több évnyi jégkorongozás és BMX-ezés után ébredt rá arra, hogy az ő asztala inkább az autóversenyzés – eddigi eredményei alapján pedig nem is tévedett. Ugyanis már a magyar Suzuki Kupában szép eredményeket ért el, ahol 2012-ben bemutatkozott be, de két évvel később már összetett harmadik lett például. 2015-ben a B3 Racingnek köszönhetően a szezon utolsó három fordulójára csatlakozhatott a SEAT León Eurocup mezőnyéhez, ahol ugyan kétszer is a TOP-10-ben zárt futamot, de pontot nem szerzett.
A nemzetközi porondon 2016-ban mutatkozott be a TCR International Series-ben, a B3-istálló SEAT Leónjának volánja mögött, Mat’o Homola és Dusan Borkovic csapattársaként. Első szezonját a 11. helyen zárta az összesítésben úgy, hogy az oroszországi második futamot a harmadik helyen befejezve megszerezte első dobogós helyezését.
Ezt követően, a következő évre átigazolt Michelisz Norbert újonnan létesített alakulatához, a M1RA-hoz, ahol egy Honda Civic TCR mellett egy rutinos csapattárs is várta, az olasz Roberto Colciago személyében. Kiválóan kezdte a szezont, mivel Grúziában, Belgiumban, Olaszországban és Ausztriában is dobogóra állt, de a szezon megkoronázását a hungaroringi hétvége jelentette, amelyet két győzelemmel zárt. Azonban a szezon második fele nem alakult valami szerencsésen számára, már csak Thaiföldön jött össze egy harmadik helyezés, így be kellett érnie a második hellyel a pontlistában, Jean-Karl Vernay mögött, de szégyenkeznie ezen eredmény miatt sem kellett.
A következő évre pedig egy újabb csapatváltás következett Tassi számára, miután mindenképp a Honda kötelekében akart maradni, így lett a HELL Racing Team by KCMG versenyzője. Nem indult számára könnyen a szezon, de ennek ellenére Zandvoortból egy második és egy harmadik hellyel távozott, most viszont egy meglehetősen sietősen és drámaian alakult spái hétvégével a háta mögött érkezik a Hungaroringre, ahol idén egyszer már volt alkalma versenyezni, még akkor, amikor április végén ellátogatott országunkba a Túraautó Világkupa mezőnye, amelyhez szabadkártyás indulóként csatlakozott ideiglenesen.

Fotó: Magyar Szilvia
Cikkünk harmadik szereplője, a szintén ’99-es születésű Jedlóczky L. Márk nem csak az autóversenyzésben jártas, hanem hosszú kézilabdás karrierrel is dicsekedhet. Viszont ami a benzingőz és a gumiszag világát illeti, 2014-ben szlalomozással kezdett, melyet követően két évet lehúzott a magyar FRT ralibajnokságban. A pályaversenyzésbe először a tavalyi évben kóstolt bele, amikor is az FIA közép-európai Zóna-kupa első két versenyén állt rajthoz, amelyet kategóriájában az első helyen is zárt.
Nemzetközi bemutatkozása azonban így sem váratott sokat magára, ugyanis egy, az Unicorse Team által csatasorba állított Alfa Romeóval részt vett a nemzetközi TCR-bajnokság hungaroringi fordulóján. Az idei évre pedig ő is átnyergelt a TCR Europe mezőnyébe, ahol egy Cuprával versenyez, amelyet a JLG Motorsport és a Zengő Motorsport közösen gondoz futamról-futamra.
S ugyan már többször is zárt a TOP-10 közelében, de a pontszerzés még nem jött össze, viszont a javuló tendenciát figyelembe véve biztosan már csak idő kérdése. Egyébiránt ki kellett hagynia a spái fordulót a piszkos anyagiakra és a tanulmányaira hivatkozva.

Fotó: Magyar Szilvia
És akkor nézzük cikkünk külföldi szereplőit, kezdve Nagy Dániel csapattársával, Francisco Morával! A 21 éves portugál 2011-ben kezdte versenyzői pályafutását gokartozással, majd 2013-ban a Formula Renault 2.0 Alps-ban indulva belekóstolt a formulaautózás világába, de gyorsan tovább is állt, s 2014-ben már az olasz GT-bajnokság mezőnyét erősítette.
Egy évvel később viszont a GT-zés mellett megjelent már a túraautózás is az életében, Portugáliában rajthoz is állt a TCR Nemzetközi Szériában, a Veloso Motorsport SEAT Leónjával és mindkét futamon TOP-10-es eredményt ért el. 2016-ban már csak túraautózásból állt a programja, amelynek keretében indult a német, a benelux, a portugál és a nemzetközi TCR-bajnokságban is – a legelőkelőbb helyen a hazai bajnokságot zárta, egészén pontosan a 6. lett.
A tavalyi év pedig igazán gyümölcsöző volt Morának, ugyanis a Veluso Motorsport SEAT Leónjával a spanyol és a portugál TCR-ben is bajnokká avanzsált. Idén meg már Michelisz Norbert és Bári Dávid csapatánál, a M1RA-nál versenyez az Európa-bajnokság mezőnyében – három versenyhétvége után 13. a bajnokságban, legjobb eredménye pedig egy 4. hely a Paul Ricard-i második futamról.

Fotó: TCR Official
Tassi Attila Josh Files személyében pedig egy nem akármilyen csapattársra lelt a HELL Racing Team by KCMG csapatnál. A 27 éves brit mégis egészen későn, csak 2015-ben kezdett el tapogatózni igazán a nemzetközi túraautózás felé megannyi a brit, az olasz és az európai Renault Clio-kupában eltöltött év után.
Három évvel ezelőtt aztán a Campos Racing Opel Astrájával indult a makaói szezonzárón, amelyen egy 13. helyet ért el, mint legjobb eredmény. Egy évvel később már bajnok lett a német TCR-ben, a negyedik helyen zárt a TCR Trophy Europe-ot, a nemzetközi széria makaói szezonzáróján megejtett újbóli beugrása során kétszer is pontot szerzett, immár a Target Competition Hondájával indulva.
2017-ben pedig végérvényesen magára vonta a figyelmet Files. Ismét bajnok lett a TCR németországi kiírásában és első helyen zárta a közel-keleti bajnokságot is amellett, hogy az egyfordulós Európa-bajnokságban a harmadik lett. Emellett a M1RA-nál beugrott a dubaji szezonzáróra, ahol az első futamon a hatodik, a másodikon pedig a harmadik lett.
Idén meg a TCR Europe-ban kötött ki, ahol Zandvoortban megszerezte a csapata idei első győzelmét és amellyel jelenleg ötödik a bajnoki összetettben, közrefogva a két magyar, Nagy Dani és Tassi által.
Ráhangoló sorozatunkat a hungaroringi TCR Europe-forduló menetrendjének ismertetésével zárnánk:
2018. július 6., péntek
- 12:00-12:30: Első szabadedzés
- 16:00-16:30: Második szabadedzés
2018. július 7., szombat
- 09:55-10:30: Időmérő edzés
- 13:40-14:05: Első futam
2018. július 8., vasárnap
- 11:50-12:15: Második futam
Az eseményeket a helyszínen ingyen figyelemmel lehet kísérni; csak azoknak kell fizetniük napi 4000 Ft-ot, akik át szeretnének látogatni a paddockba is. Viszont azoknak sem kell bánkódniuk, akik nem tudnak kizarándokolni a Hungaroringre, ugyanis a futamokat élőben sugározza majd a TCR hivatalos YouTube-csatornája, valamint a Sport 1.
Kováts Olivér
Social Profiles