Ismét mögöttünk van egy hét a felkészülési időszakból. Sajnos ismét nem lettünk gazdagabbak olyan információkkal, mely megmondaná, ki hol fog versenyezni az idényben. Ellenben „feltámad” a Yokohama Trophy és többen is kirándulásokat tesznek messzi helyekre.
Aki régóta figyeli a túraautózást, az biztosan emlékszik még a Yokohama Trophy-ra. Annak idején ezt a külön versenyt a WTCC-ben írták ki a nem gyári versenyzők és csapatok részére. Michelisz Norbert a Zengő Motorsport színeiben kétszer hódította el az év végi kupát.
Most a TCR EU promótere úgy döntött, új életet lehet a Yokohama Trophy-ba, és kiírják azt az „amatőrök” részére a TCR EU kiírásán belül. A dolog ott sántít, hogy egy elvileg customer racing sorozatban mindenki amatőr, így a kiírás elég nehezen értelmezhető. A szervezők úgy gondolják, hogy egy négyfős testület fogja meghatározni, hogy ki számít amatőrnek a sorozatban. A következő kritériumok mentén: nem nyert még TCR bajnokságot és nem élvez jelentős gyári támogatást. Erről bővebb véleményt fogalmazott meg Kováts Olivér a Braking News Motorsport oldalán.
Mindazonáltal az, hogy valakit nem támogat gyár és nem nyert még TCR bajnokságot, még nem jelenti azt, hogy az illető amatőr (legalábbis nem versenyzői tudása alapján, ld. pl. Stian Paulsen, ugyanakkor anyagi támogatásra nyilván szüksége lenne). Az, hogy valaki már nyert TCR kupát és elvileg élvezi egy gyár támogatását, valamint tudása szerint sem éppen amatőr versenyző, egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lenne szüksége anyagi támogatásra a karrierjéhez (ld. pl. Aurélien Comte, aki ugyan TCR Európa-kupa győztes, és a Peugeot fejlesztő-versenyzője névleg, ám a Peugeot csak az őt versenyeztető csapat költségeinek egy részét állja, a versenyzőnek egyéb szponzora, anyagi támogatás nincs). Továbbá az, hogy valakinek nincs bevallott gyári támogatása, nem jelenti azt, hogy amatőr, és néha azt sem, hogy feltétlenül szüksége lenne anyagi támogatásra a karrierjéhez (ld. pl. Josh Files). Továbbá vannak azok a valóban amatőr versenyzők, akik éppen azért versenyeznek a sorozatban, mert anyagi keretük bőven van rá, tehát nincsenek rászorulva a kupa jelentette anyagi előnyre (ld. pl. Abdulla Ali Al-Khelaifi, Martin Ryba, John Filippi).
Ráadásul a díjazás is érdekes módon van kialakítva: a 2020-as év első 3 helyezettje gumikat kap a 2021-es évre. A versenygumi ugyan nagyon drága dolog, ez tény, ugyanakkor, ha valaki tényleg gyári támogatás és tapasztalat nélkül indul el a TCR EU-ban, és tegyük fel, hogy végigküszködi az évet, lehet, hogy 2021-ben már nem akar majd itt indulni, nem itt akar majd indulni, esetleg nem akar / tud majd indulni sehol…
A hosszú utazások közül hármat Luca Engstler, Daniel Lloyd és Josh Files hajtanak végre éppen, ugyanis immár mindhárman a TCR Malaysia sorozatban vitézkednek. Engstler és Lloyd indultak az előző fordulóban is, Files most csatlakozott hozzájuk. A bajnokságot két hétvége után Lloyd vezeti.
Azonban a leghosszabb utazást idén tavaszra Julien Briché nyerte. A Peugeot ősszel még Aurélien Comte-ot küldte Ausztráliába, bejáratni a járgányt, azonban ez műszaki problémák miatt nem a legjobban sikerült. Most, tavasszal, a TCR Ausztrália idei pontozásába be nem számító TCR Asia Pacific kupára (Melbourne, március 13-15) a francia gyár Brichét küldi el, hogy a Gary Rogers Motorsport színeiben ismét villantson egy francia, és megmutassa az autó képességeit. Briché örömmel vette a lehetőséget, és tisztában van azzal, hogy az átállás nem lesz könnyű. Mind a pálya karakterisztikája mind pedig az európaitól különböző gumibeszállító okozhat fejtörést a franciának. Az angol nyelvű kommunikációról nem is beszélve.
Magyar Szilvia
Social Profiles