DTM: Új évad, új szabályok, új versenyzők

DTM mezőnyMájus 4-én veszi kezdetét a Német Túrautó Bajnokság 2014-es szezonja: nem csupán a versenyzők között fedezhetünk fel új pilótákat, de a szabályok között is van néhány változtatás. Ráadásul ez az első olyan szezon a bajnokság történetében, amikor egyszerre hét korábbi bajnok – a mercedeses Paul di Resta és Garry Paffet, a bmw-s Martin Tomczyk illetve Bruno Spengler, valamint az audis Mike Rockenfeller, Mattias Ekström és Timo Scheider – is rajthoz áll és ismét megküzd a DTM bajnoki címéért. A regnáló bajnok, Mike Rockenfeller nagyon várja az idei megmérettetést.

„Meglehetősen várom az új szezont és alig tudom kivárni, hogy ismét visszatérhessek a volán mögé, hogy megmérkőzzünk az évad első versenyén! Nem érzek nyomást magamon, hogy megvédjem a bajnoki címet, de persze magától értetődik, hogy megpróbálkozom vele. Azonban ez néha sikerül, néha pedig nem.” – mondta Rockenfeller.

Új versenyzőket is köszönthetünk a mezőnyben: frissen csatlakozott a sorozathoz több évnyi formula autós versengés után a Red Bull által protezsált portugál, Antonio Felix da Costa, akinek a BMW adott lehetőséget a DTM-ben való bemutatkozásra. Ugyancsak a BMW-nél kezdi meg dtm-es pályafutását a belga újonc, Maxim Martin, míg a korábbi Forma-1-es versenyző, Vitaly Petrov a Mercedesnél illetve a svájci Nico Muller az Audinál debütál.

Némileg átalakul a kötelező boxkiállások menete is. Ezen a téren a legfőbb változás az, hogy a korábbi két kötelező boxkiállás helyett csupán egy lesz, melyet tilos biztonsági autós fázis alatt teljesíteni. A biztonsági autó távozását követően 6 kör áll majd a mezőny rendelkezésére, hogy letudják a boxos kitérőt – még akkor is, ha az erre kiszabott idő már lejárt.

A Hankook által biztosított lágyabb abroncsokat kizárólag a versenyen lehet használni, de maximum a versenytáv 50%-án. Azon versenyzők, akik a biztonsági autós fázis alatt is lágy abroncsokon voltak, azok annak távozása után hat kört kapnak arra, hogy a friss gumikért felkeressék a boxutcát – akkor is, ha ezzel az adott gumikeveréket a versenytáv felét meghaladóan használják. Emellett a 2014-től bevezetésre kerülő DRS-rendszer az egész futamon használható, kivéve az utolsó három kört.

Az időmérő edzés három szakaszra oszlik, a négy leggyorsabb versenyző által futott Q4 törlésre került. A kvalifikáció első fázisa 13 perces, ahol az 5 leglassabb versenyző esik ki, míg a 11 perces második szakaszban a tíz utolsó pilóta búcsúzik. A harmadik, egyben utolsó időmérős szakaszban a leggyorsabb nyolc versenyző küzd meg a pole pozícióért. Emellett a teljesítmény-súlyok is bevezetésre kerültek: az eredményektől függően egy márka akár 10 kg-ot is hozzáadhat/elvehet a súlyból (versenyeken ez maximálisan 5 kg lehet).

Na de mi a véleménye a széria jogtulajdonosának és a gyártók képviselőinek?

„Egy sorozatnak elég régóta kell fennállnia ahhoz, hogy olyan szezonja legyen, ahol hét bajnok sorakozik fel a rajtrácsra. A DTM-el viszont ez a helyzet. A DTM-ben a legjobb versenyzők működnek együtt a legjobb mérnökökkel a siker érdekében.” – mondta a széria jogtulajdonosa, az ITR e.V. elnöke, Hans Verner Aufrecht.

„Ambiciózus célokat tűztűnk ki magunk elé, de megismételni a tavalyi sikeres évet a DTM-ben minden, csak nem könnyű dolog. Keményen dolgoztunk az előszezon során azért, hogy ezen célok elérése lehetségessé váljon, de mindennek tökéletesen kell klappolnia, ha tényleg véghez akarjuk vinni. Csak azoknak lesz esélye, akik minden egyes alkalommal tökéletes munkát fognak végezni. Nico Müller egy rendkívül versenyképes, fiatal és ugyanakkor szimpatikus versenyző, aki tökéletesen illik az Audi családjába.” – árulta el Dr. Wolfgang Ullrich, az Audi motorsport igazgatója.

„A szabályváltozásokat az ITR-el együttműködve fejlesztették tovább a gyártók. Meg vagyok győződve arról, hogy ezek képviselik a DTM fejlődését. Miután a debütáló szezonunkat követően három címet nyertünk 2012-ben, tudtuk, hogy nem leszünk képesek megismételni ezt a sikert. Azonban az a tény büszkévé tett minket, hogy erős versengés közepette, ismét sikerült megnyernünk a gyártók bajnoki címét. Most 2014-ben új autóval, a BMW M4 DTM-el fogunk versenyezni és ismét meg akarjuk állni a helyünket a DTM kemény mezőnyében. Maxim Martin megérdemelten vált a BMW dtm-es programjának részévé. Antonio Felix da Costa gyors és tökéletes kiegészítője a csapatunknak. Egyaránt előnyére válik a BMW-nek és a DTM-nek is.” – tette hozzá Jens Marquardt, a BMW motorsport igazgatója.

„A DTM egyszerre fejlesztői verseny valamint a legjobb tehetségek és pilóták versengésének színtere. Miután a BMW és az Audi 2012-ben illetve 2013-ban megnyerték a versenyzői címeket, most már valóban rajtunk lenne a sor. Azonban a DTM idén olyan, mint a rulett: a két másik győzelme nem jelenti automatikusan azt, hogy most mi győzünk. De ez magától értetődik, így remélem, hogy a dolgok jobban fognak alakulni számunkra, mint tették azt 2013-ban. Vitaly Petrovnak minden bizonnyal szüksége lesz egy kis időre, hogy alkalmazkodjon az itteni körülményekhez, azonban ha a Forma-1-ben felállt a dobogóra, nem teljesíthet túl rosszul. És ebben az esetben korábbi bajnokunk, Paul di Resta tapasztalata is fontos tényező lesz számunkra.” – folytatta Toto Wolff, a Mercedes képviseletében.

Természetesen a versenyzők sem maradhattak ki a sorból…

„Egy ideje a DTM-ben versenyzek, most már tudom, hogy ismét jobbra fognak fordulni a dolgok a 2013-as nehéz szezont követően. Az első tesztek ígéretesek voltak és az új csapattársammal, Bruno Spenglerrel igazán jól kijövünk egymással. Remélhetőleg nagyon sikeresek leszünk.” – mondta Martin Tomczyk (BMW).

„2013-ban azzal kellett beérnem, hogy utolsóként végzek és nem meglepő, hogy ezzel egyáltalán nem vagyok kibékülve. De voltak jó pillanataink is, csak a nap végén voltunk túl lassúak. Már nagyon várom az új kihívást, amit az új csapatomnak való versenyzés jelent.” – fűzte hozzá Pascal Wehrlein.

„Ha megnézzük a DTM rajtrácsának extrém versenyképességét és a versengés rendkívüli szorosságát, melynek immár évek óta tanúi lehetünk, nagyon büszke vagyok arra, hogy ennyi címet nyertem ott. A DTM-ben a világ legjobb versenyzői küzdenek meg egymással.” – tette hozzá Bernd Schneider, 1995, 2000, 2001, 2003 és 2006 bajnoka.

„A DTM egy optimális és professzionálisan menedzselt versenysorozat. Ez a túraautós versenysorozatok Forma-1-je.” – fűzte hozzá Volker Strycek, a BMW 1984-es DTM bajnoka.

„A DTM az a sorozat, ahol a legjobb versenyzők és a legnagyszerűbb gyártók versengenek és már akkor is ez volt a helyzet, amikor még én is ott versenyeztem. A versenyképesség szintje mindig rendkívül magas. A DTM még mindig a bolygó legjobb túraautós sorozata!” – osztotta meg véleményét Frank Biela, 1991 bajnoka.

Kovács Noémi

Fotó: DTM

Comments

comments