Josh Files azt mondta, hogy fantasztikus érzés volt számára, hogy egy olyan csatában vehetett részt, ami a bajnokság utolsó futamának utolsó köréig tartott, és ott is az egész éves ellenfele szorongatta. Valóban: a legkisebb hiba Files bajnoki címébe került volna, és Julien Briché ott állt, ugrásra készen. Csata volt a javából.
A vasárnap nem indult zökkenőmentesen Monzában: a rajtrács bal oldala szó szerint végig volt folyatva olajjal (az előző sorozat egyik résztvevője által), és körülbelül a tükörjég érzetét keltette. (Ezt az egyszeri újságíró onnan tudta, hogy kis híján „dobott egy hátast” Briché autója előtt átmenvén.)
Motorcserés büntetés miatt Klim Gavrilov a rajtrács hátuljáról indulhatott, ezáltal Briché sem a 10. rajtkockában állt, hanem a 9.-ben, a pálya olajos felén. A felvezető kör alatt kapták a bal oldalról rajtolók azt az információt, hogy a pályabírók utasításait követve melléállhatnak a rajtkockáknak az olaj miatt.
Meglepő módon a rajt nem csúszott el az olajon… Rendesen kivitelezett indulás volt, Files elsőként haladt át a sikánon. Julien hetedik volt az első kör végén, és kezdhette sorban levadászni az előtte lévő öt autót, hogy legalább a második pozícióig eljusson. Azért 35 pont jár, Files 33-mal vezetett előtte.
Gilles Magnus kiugrott a rajtnál, Comte és néhány versenyzőtársa meg át a sikánban elhelyezett huplikon. Andreas Bäckman pedig a kavicságyban tett egy jókora kitérőt. Files, Potty, Magnus, Lloyd, Morbidelli, Comte, Briché, Teddy Clairet, Urrutia és Luca Filippi volt az első 10 sorrendje ekkor. Sami Taoufik állt szembe a menetiránnyal egy darabig, de aztán folytatni tudta. Briché megkezdte a menetelését: Comte-tal nem volt sok gondja, elengedte. Morbidelli igen kemény diónak bizonyult, de Julien ellenállhatatlan volt ma. Comte nem pepecselt ilyen sokat a Volkswagennel. Pottyt hárman is megelőzték néhány kanyar alatt. Aztán Brichének még meg kellett küzdenie Magnusszal, de Comte-nak már nem, mivel közben a belga megkapta és egyből le is töltötte az áthajtásos büntetését a kiugrásért.
Mindezek alatt hátrébb előbb Martin Ryba állt keresztbe, majd Abdulla Ali Al-Khalaifi Cuprája elől repkedtek minden irányba a sikánba kihelyezett műanyag terelők. Ránézésre rendkívül viccesnek tűnt a jelenetsor… Néhány körrel később Ryba el is ásta magát a kavicságyban a 4-es kanyarban. De ez sem indukált biztonsági autós fázist. Vasárnap Stefano Comini volt a társ-kommentátor, aki meg is jegyezte egy idő után, hogy úgy tűnik, a mezőny résztvevői az utolsó hétvégére megtanultak rendesen közlekedni a pályán, mert nem volt Safety Car fázis egyik verseny alatt sem. Nos, ebben mindenképpen igaza volt a svájcinak, ugyanakkor, mint azt majd látni fogjuk, a versenybíróság még mindig nem tanult meg rendes döntéseket hozni…
Mialatt elöl már csak Daniel Lloyd állt Julien Briché útjába a második helyért folytatott menetelésében, hátul Olli Kangas a sikánba taszította Stian Paulsent. Paulsen azt sem tudta, hol van, meg is forgott az autó, szóval összevakarta a Cuprát, aztán úgy ment tovább, ahogy éppen tudott. Ezért a mutatványért egyből áthajtásos büntetéssel sújtották – a norvégot! Ez az ítélet feltette a koronát a versenybíróság egész éves működésére a sorozatban. Hiszen Stian akarata ellenére, más hibájából kifolyólag hagyta el a pályát!
Pár pillanat múlva Briché gyönyörűen kivitelezett manőverrel levadászta Lloydot és Files nyomába eredt. Lloyd ott maradt Comte-nak, és a francia bizony eldöntötte, hogy neki akkor is kell az a harmadik hely, ha a fene fenét eszik is. Még három kör volt hátra a versenyből. Briché megelégedett a második hellyel, meg azzal, hogy nyomás alatt tartotta ellenfelét, ugyanis amíg Filesszal nem történik valami, addig mindegy, hogy a peugeot-s az első vagy a második helyen végez-e.
A figyelem egy kicsit a harmadik helyért folytatott csatára terelődött: Comte már egy kör óta próbálkozott az előzéssel minden létező ponton. Azt mindenki döntse el maga, hogy Lloyd csak sikeresen váltogatta az íveket, hogy mindig becsukja a kaput, vagy ez már a „kacsázás” kategóriájába tartozott… A lényeg, hogy a franciának mindig a külső ív maradt, így értek az utolsó körben az első sikánba, ahol Lloyd a végletekig megtartotta az ívet, kiszorítva Comte-ot a huplik közé. Aurélien meg gondolta, hogy akkor neki jó lesz ott is, így aztán Lloyd elé került. Bár a csapat ezek után rádión határozottan arra utasította, hogy engedje maga elé a hondást, Comte csak maga mellé engedte. A Curva Grandéban ugyan előrébb volt a Honda orra, ezt azonban a versenybíróság nem értékelte úgy, hogy a francia visszaadott volna egy pozíciót. És arról a versenybíróságról beszélünk, ugye, akik alig 5 perce megbüntették Paulsent, amiért Kangas belelökte őt a sikánba…
Az élen Files átszelte a célvonalat, ezzel megszerezve a 2019. évi Európa-bajnoki címet. Mögötte a második helyezett, Briché érkezett. Mindketten azt mondták később, ha meg kell nyerni / el kell veszíteni egy bajnoki címet, akkor azt csakis így érdemes: csatában az utolsó pillanatig.
A 2019-es év Európa-bajnoka Josh Files, a csapat-bajnokságban már korábban győzött a Target Competition.
A futam dobogójának harmadik foka maradt még függőben, amire végül Dan Lloyd állhatott fel, mivel Aurélien Comte még be sem fejezte a levezető kört, máris 10 másodperc büntetést kapott jogosulatlan előnyszerzésért, ezzel a hetedik helyre esett vissza.
A monzai második futam végeredménye letölthető innen.
(Interjúkkal és további elemzésekkel későbbi cikkekben foglalkozunk.)
Magyar Szilvia
Social Profiles