A tegnapi FIA ülésen a versenynaptár mellett jóváhagyták a javarészt Francois Ribeiro által kitalált és beterjesztett javaslatokat is. Ribeiro – a korábban megjelent angol nyelvű cikkek tanúsága szerint – egyeztetett a csapatokkal ezekről az ötletekről. 2019-től jönnek a kötelezően kétautós csapatok, a 15-ös pontrendszer, és a korlátozott gyártói jelenlét.
A tegnap este, az FIA sajtóosztálya által kiküldött dokumentumban a következők állnak:
Marad a két időmérő – három verseny / hétvége rendszer, de az eddigiekkel ellentétben mindkét időmérő pontot ér, mindkettőn az 5-4-3-2-1 pontozás lép életbe, az első 5 helyért. Ugyanakkor a második időmérő edzés Q3-as szakaszában a Q2-ben a leggyorsabb versenyző határozhatja meg, hogy mikor szeretne pályára lépni a Q3-ban: elsőként, vagy utolsóként.
Mindhárom versenynek egységes pontozási rendszere lesz: az első helyezett 25 pontot kap, és az első 15 helyezett kap pontot, helyezésenként visszafelé a következő elosztásban: 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. A szabadkártyások nem szerezhetnek pontot.
A TCR EU pontszámítási rendszere is ehhez igazodik a jövőben, vagyis az első 15 kap pontot, de az elosztás másképp néz ki: 40, 35, 30, 27, 24,21, 18, 15, 13, 11, 9, 7, 5, 3, 1.
A maximálisan elfogadott egész éves nevezések száma 32-re bővül, ugyanakkor egy gyártónak maximum négy állandó autója lehet egy szezonban. Ezen belül is egy csapatnak kötelezően 2 autója kell, hogy legyen. Ha egy csapat több autót szeretne indítani, akkor két külön liszensz alatt, különböző névvel, különböző matricázással indíthatja őket, kizárólag kettesével, de elhelyezhetők egymás mellett a boxutcában, és nem zárja ki a szabály, hogy azonos technikai hátterük legyen.
Ez a szabály két részről is érzékenyen érinti az Audit, akik eleve hat autót adnak a bajnokságba, és ezek közül négy ugyanahhoz a csapathoz tartozik. Nem kedvező továbbá a Münnich Motorsportnak sem, akik eddig három autóval mentek, és a Boutsen-Ginionnal együtt öt Hondát futtattak. Nyilvánvalóan a fenti csapatoknak vagy csökkenteniük kell a tevékenységüket vagy növelni, és két-autójával külön liszenszű csapatokra osztódni, sőt, kénytelenek lesznek részben Volkswagenre vagy Peugeot-ra váltani (jelenleg ez a két márka „alulreprezentált” a többiekkel szemben). Arról nem beszélt sem Ribeiro sem a sajtóközlemények, hogy ha mondjuk három csapat szeretne Hondával vagy Cuprával indulni, akkor mi alapján mondják majd bármelyiknek, hogy kötelező márkát váltania? Aki előbb nevez, az tarthatja meg a tavalyi autóit? Ez számomra nem tűnik kifejezetten költséghatékony megoldásnak.
A szabálykönyvben újítás még, hogy az időmérő edzés alatt piros zászlót okozó versenyzőnek a legjobb idejét automatikusan törlik. Valamint a 12-es büntetőpont rendszerben, ha valakinek kijött 12 büntetőpontja (nem a három megrovásról beszélek, mert az eddig is rajtbüntetést ért, és ez után is azt fog), akkor nem 12 pontot fognak törölni az addigi eredményeiből, mint eddig, hanem automatikusan kizárják a következő versenyről. Ez a 12 pontos dolog leginkább a Formula-1-ből lehet ismerős, eddig a túraautózásban nem történt olyan, hogy bárkinek is büntetőpontot osztottak volna.
Magyar Szilvia
Social Profiles