Vila Real: Az expresszvonatozás és a tömegkáosz pályája

Fotó: Francois Flamand / DPPI (FIA WTCR Media)

Inkább a hírhedt versenypályák közé sorolható a Vila Real-i a túraautó-világkupa (WTCR) versenynaptárban, mintsem a híresek közé, minekutána kétféle versenyt szoktunk látni rajta: vagy azt, amelyik monoton vonatozásba torkollik, vagy azt, amelynek során hajmeresztő balesetek borzolják a kedélyeket. Előzetes.

Mi a pálya?

A Circuito Internacional de Vila Real 1931 óta ad otthont különféle versenynek, míg a WTCC-t / WTCR-t 2015 óta látja vendégül minden évben. Eredetileg 7,15 kilométeres volt a pálya, de a mai nyomvonala csupán 4785 méter hosszú.

Utcai pálya mivoltából kifolyólag sok kritika éri általában az aszfaltcsíkot, ugyanis annak szűkössége miatt kevés előzést látunk, balesetet – főleg hajmeresztő, komoly anyagi károkkal járót – annál inkább.

Visszatekintő 2018-ra: Tömegbaleset, oroszlános siker és YMR-dominancia

Tavaly a poklot is megjárta az Yvan Muller-féle hyundaios csapat, majd a hétvége végére a mennybe emelkedett: ugyanis többek között Thed Björk is érintett volt abban a tömegbalesetben, ami miatt az első futamot már három kanyar után félbe kellett szakítani, miután az első sorból induló SLR-pilóták, Rob Huff és Mehdi Bennani ütköztek.

Így hiába nyerte az első futamot Yvan Muller, az YMR szerelői ünneplés helyett éjszakába nyúlóan dolgoztak azon, hogy autót faragjanak Björk roncsából, ami végül annyira jól sikerült, hogy másnap a svéd megnyerte a második időmérő edzést, majd a harmadik futamon szezonbeli második győzelmét aratta.

WTCR Race 1- Big crash in the streets of Vila Real Portugal

Still haven’t subscribed to FIA WTCR on YouTube? ►► https://goo.gl/tdatIR Connect with the FIA WTCR Facebook: https://www.facebook.com/WorldTouringCarCup/ Twitter: https://twitter.com/fia_wtcr Instagram: https://instagram.com/FIA_WTCR Snapchat: https://www.snapchat.com/add/fia_wtcr Website: https://www.fiawtcr.com/

A második versenyen pedig a DG Sport Compétition Peugeot-jával minimum az év, hanem a pályafutása egyik legjobb teljesítményét produkálta Mat’o Homola. A szlovák versenyző a harmadik helyről rajtolt, majd az élre kerülve nagy erőkkel volt azon, hogy maga mögött tartsa Mullert – nem volt könnyű dolga a négyszeres világbajnokkal szemben, de a francia végül még a ralikrossz-világbajnokságból átvett joker-körrel sem tudott fogást találni rajta.

„Furcsa, de az első dolog, ami beugrik Portugáliáról, az a mérhetetlen csalódottság. Furcsa, mert minden évben a kedvenc helyszíneim közé tartozik a versenynaptárban Vila Real, mert szeretem az országot, szeretem a pályát és eddig mindig dobogóra álltam ott” – fogalmazott a portugál versenyhelyszín kapcsán Michelisz Norbert a legutóbbi blogbejegyzésébenami egyébként az utolsó európai állomás lesz a mezőny számára idén.

Alapvetően kedves emlékeket őriz a pályáról a BRC magyar versenyzője, hiszen 2015-ben az első, 2016-ban a második futamon állhatott fel a dobogó legalsó fokára, majd 2017-ben első szezonbéli sikerével zárta a második versenyt. Tavaly ugyan az első futamon a tömegbaleset és biztonsági okok miatt kiállni kényszerült – pedig kedvező pozícióból várhatta volna a folytatást –, a dobogós sorozata nem szakadt meg, végül az utolsó versenyen harmadik lett.

Mennyire súlyos a helyzet? A Hyundait és a Hondát sem kímélték a BoP-, illetve a súlykompenzáció-kiosztásnál

A kompenzációs súlyokat még a múlt hét folyamán nyilvánosságra hozták. Először is nem szabad megfeledkezni arról, hogy mostantól már másképpen kalkulálják az értékeket, ezzel elejét véve bármiféle trükközésnek. Ennek értelmében az időmérőt kétszeres, a versenyeket pedig 0,7-szeres szorzóval számítják az eddigi másfélszeres és egyszeres szorzók helyett.

A Hyundai i30-asok továbbra is 60 kilót cipelnek pluszban, míg a Hondákba 50, a Volkswagenekbe 30, a négy Lynk&Co-ba és az Audikba 20-20, míg az Alfa Romeókba és Cuprákba 10-10 kilogramm kerül be.

Nem sokkal a portugáliai WTCR-víkend előtt pedig módosítottak a Honda, a Hyundai és a Lynk&Co értékein – mindhárom márka versenyautói 10-10 kilóval lettek nehezebbek. Ennek következtében a Hyundai és a Lynk&Co is 1345 kilós lesz, míg a Honda 1335 kilóval fog futni – ehhez képest a Cupra a maga 1245 kilójával 100 kilóval számít könnyebbnek.

Guerrieri a bajnokság élén, Michelisz a második helyről várja a folytatást

Az idei évben rendkívül stabil teljesítményt nyújt a Münnich Motorsport, így BoP ide, súlykompenzáció oda, a bajnokságban 45 pontos fórral vezető Esteban Guerrieri az eddigi 15 futamból csupán egyszer nem szerzett pontot, miközben csapattársa, Néstor Girolami is ott van a negyedik helyen, pedig négyszer is nullázott – ketten együtt viszont öt futamon diadalmaskodtak, vagyis az eddigi megrendezett futamok harmadán.

Michelisz Norbert a pontszegény marokkói és a kisebb csoda folytán egy második hellyel záruló hungaroringi hétvége után jön fel a bajnokságban, mint a talajvíz. Szlovákiában két dobogót is szerzett, Zandvoortból is van egy harmadik helye, az előző hétvégén, a Zöld Pokolban pedig első 2019-es futamgyőzelmét aratta, amivel már a második az összetettben. A másik két elsőségen a Sébastien Loeb Racing WTCR-újoncai, Johan Kristoffersson és Benjamin Leuchter osztoztak, akik ezzel a bajnokság 14., illetve 13. helyére katapultáltak.

Fotó: Gregory Lenormand / DPPI (FIA WTCR Media)

Viszont erős az üldözőboly a magyar pilóta mögött, mert Björk a Lynk&Co-val csak 9 ponttal van elmaradva, míg Girolami 16-tal, de még a pazar nürburgringi hétvégét záró Frédéric Vervisch is veszélyes lehet rá a Comtoyou Racing Audijával, akinek 28 egységnyi a hátránya Michelisszel szemben.

A portugál szurkolóknak lesz kinek szorítaniuk, mivel 2017 óta először fog hazai közönsége előtt versenyezni Tiago Monteiro. A brutális tesztbalesetét követően visszatérő ex-Forma-1-es versenyző szénája nem áll igazán jól, ami a 2019-es szezont illeti, mivel az egyéni bajnokságban holtversenyben van Mehdi Bennanival az utolsó két helyen.

Tassi Attila helyzete sem sokkal jobb – a KCMG másik pilótája a 22. pozícióból várja a folytatást, igaz, a Nordschleifén szerzett egy szép negyedik helyet, amiből akár duplázhatott is volna az utolsó futamon, ha a technika is úgy akarja…

Követhető és következetes programterv, bonyodalmak a hazai közvetítésekben

Az elmúlt versenyhétvégék után ezúttal logikus sorrendben követik egymást az események, vagyis péntek késő délután lesz az első szabadedzés, míg a szombati programot a második szabadedzés és az első kvalifikáció, valamint az első verseny alkotja, a vasárnapit pedig a második kvalifikáció, továbbá a második és a harmadik verseny.

A magyar nyelvű közvetítéseket illetően azonban fordul a kocka, ugyanis idehaza nagy szerencse kell ahhoz, hogy egyáltalán láthassuk élőben a szombat délutáni futamot. Az Eurosport 2-n ugyanis – helyi televíziószolgáltatótól függően – vagy a wimbledoni tenisztornát, vagy a WTCR-t fogják adni, az M4 Sport viszont a női labdarúgó-világbajnokság miatt eleve csak felvételről tűzi műsorra.

Vasárnap már könnyebb lesz a helyzet, mert legalább a két versenyt élőben láthatjuk az Eurosport 2-n.

A portugáliai WTCR-hétvége menetrendje:

2019. július 5., péntek

  • 18:00-18:45: Első szabadedzés [ÉLŐ: WTCR Facebook]

2019. július 6., szombat

  • 10:00-10:30: Második szabadedzés [ÉLŐ: WTCR Facebook]
  • 12:00-12:40: Első időmérő edzés
  • 15:15-15:45: Első futam – 11 kör [ÉLŐ: Eurosport 2 – talán…; ISM.: 19:30, M4 Sport]

2019. július 7., vasárnap

  • 11:00-12:20: Második időmérő edzés
  • 15:30-16:00: Második futam [ÉLŐ: Eurosport 2; ISM.: M4 Sport, 22:45 és Eurosport 2, 23:25]
  • 17:00-17:35: Harmadik futam [ÉLŐ: Eurosport 2; ISM.: Eurosport 1, 20:35 és M4 Sport, 23:25]

Kováts Olivér

Médiapartneri megegyezés révén megjelent még: brakingnewsmotorsport.blog.hu

Comments

comments