Skandináv rejtvény

björk rajtrács
Thed Björk, a skandináv rejtvény közös nevezője?

Thed Björk tűnt a megoldásnak (vagy legalábbis a közös nevezőnek) a franciaországi és a magyar futam időmérő edzése után, de végül kiderült, hogy a megoldás kredenc, és a rejtvény sem volt egészen skandi…

A történet rém egyszerűnek tűnt: Franciaországban Thed Björk beautózta a Volvót az időmérő 6. helyére, ami a nyitóversenyen a fordított rajtrács miatt Rob Huffnak ért volna pole-t. Csakhogy a Volvo szabálytalan volt, idejét törölték, a rajtrács végére száműzték, csúszott egyet felfelé az egész rajtrács, aztán megfordították mindezt és íme: Hugo Valente igen jól járt, a fordított pole az ölébe hullott a 11. rajthely helyett.

A Hungaroringen még pénteken kicserélték Björk motorját, mindenki tudta tehát, hogy bármit is autózik, a nyitóversenyen a mezőny végéről fog indulni. Autózott egy ötödik időt a végére. Mehdi Bennanié volt a 10., Tom Chiltoné a 11. idő, mindössze 6 ezred különbséggel. Chilton dühös is volt arra a hat ezredre…

Igen ám, csak ha a fenti esetet vesszük alapul, nem kellett volna dühösnek lennie, mosolyognia kellett volna a pole miatt… Vagy én legalábbis végtelen döbbenettel bámultam a nyitóverseny rajtrácsát, mivel logikusnak tűnt, hogy övé legyen a pole, márpedig oda még másnap reggel is Bennani volt kiírva.

Nem szégyen az, ha az ember megkérdez egy okosabbat, én is így tettem, kérdezvén Neil Hudsont és a körülötte állókat:

– Árulja már el nekem valaki, hogy miért Bennani áll a fordított pole-ban!

– Mert ő autózta a tizedik időt tegnap – mondta Neil, végtelen egyszerűséggel.

– De Björköt megbüntették. Ha kiveszed őt az 5. helyről és megfordítod a rajtrácsot, akkor Chiltoné a pole.

– Nem egészen. Ugyanis Björk az ötödik lett az időmérőn. Kapott egy rajtbüntetést, ez igaz, ezért hátra fogják sorolni, de ettől az ötödik idő még az övé volt.

– Ugye nem akarod nekem most azt megmagyarázni, hogy egy luk fog állni a hatodik pozícióban a nyitóverseny rajtrácsán?

– Nem. A következő versenyző fog ott állni.

– Végtelen logika.

– Ez a WTCC – tette hozzá Martin Haven.

Én nem igazán nyugodtam bele, mert emlékeztem még a francia esetre, és jöttem azzal, hogy de hát ott is kizárták Björköt, megfordították a rajtrácsot, ami szombat este Huff pole-ja volt, az vasárnap reggel Valente-é.

És itt jön a csavar!

A két eset között az volt a különbség – mint azt tovább magyarázta a kolléga – hogy a szabálykönyv különbséget tesz a kizárás és a hátrasorolás között. Franciaországban Björköt kizárták, mert szabálytalan volt az autója. Ennek következtében az ideje egyszerűen nem létezett. Jelen esetben az autó szabályos volt, az idő nagyon is létezett, ezért az időmérő eredeti sorrendje számított, amikor a rajtrácsot megfordították a nyitóversenyre. Ebből következik, hogy Chilton továbbra is 11. maradt, és Bennani került  pole-ba. Mindezek után lépett életbe Björk hátrasorolása, aminek következtében a mögüle indulók feljebb csúsztak eggyel a rácson.

Azok után, amit Chilton a 10. helyről művelt, kíváncsi lettem volna, mit hoz össze az elsőről, de ezt már sosem tudjuk meg. Azt azonban megtanultam, hogy a skandináv rejtvény nem mindig logikus, de legalább a szabálykönyv kredenc…

Szöveg és fotó: Magyar Szilvia

Comments

comments