Megindult a pilóta-keringő – változások a DTM mezőnyében

Fotó: Schneider Erika

A téli szünetben minden versenyző és csapattag a jól megérdemelt pihenését tölti, és a DTM portáján jobbára még a fű sem nő. Ám a háttérben mégis folynak a tárgyalások, történnek megbeszélések, szerveződnek bizonyos találkozók, és dőlnek el karrierek. Régi arcok távoznak, újak jönnek, mások, akiknek már menniük illene, még maradnak. Nézzük át, egyelőre mit lehet tudni a 2018-as év versenyzői felállásairól.

Mercedes

A csillagos márka az egyetlen, ahol jelen állás szerint csak találgatni lehet a versenyzők kilétéről, várhatóan ismét egyszerre jelentik be a felállást, ahogy tették azt 2017 januárjában. Amit már biztosan tudunk, hogy 2018 lesz az utolsó év, amit a Mercedes a német túraautó királykategóriájában tölt, így talán nem ért senkit meglepetésként a hír, amikor Robert Wickens rögtön a szezonzáró után bejelentette, Amerika felé veszi az irányt. A 28 éves kanadai versenyző 6 év után vált meg a csapattól, hogy a Schmidt Peterson Motorsports-nál az IndyCar Series-ben folytassa karrierjét. Csapattársa az ötszörös Indy futamgyőztes, szintén kanadai James Hinchcliffe lesz.

Gary Paffett a korábbi DTM-es Maxi Götz társaságában december elején Portugáliában tesztelte a Merci új, GT4-es koncepcióját, korábbi nyilatkozatai alapján szintén nem lenne meglepő, ha a veteránnak számító brit szintén megválna a DTM-től, és a továbbiakban inkább a GT autózásra koncentrálna.

Paul di Resta papíron még mindig versenyben van a Williams F1-es istálló egyik ülésére a kanadai Lance Stroll mellé, bár mostanra gyakorlatilag biztosra vehető, hogy az orosz Szergej Szirotkin lesz a tuti befutó és (legnagyobb bánatomra) elmarad Robert Kubica szenzációs visszatérése. A Williams eredetileg még karácsony előtt be akarta jelenteni jövő évi pilótapárosát, ám a döntést mégis januárra halasztották. Októberben az viszont már kiderült, hogy di Resta elindul a 2018-as Daytona 24 óráson a United Autosports csapatával, Will Owen csapattársaként egy Ligier JS P217-tel, amit a Formula 3-mas sorozat friss győztesével Lando Norris-szal novemberben a Paul Ricard-on teszteltek.

Edoardo Mortara és Maro Engel már biztos résztvevői a Formula E 2017/18-as szezonjának, mindketten a Venturi csapatban versenyeznek, így ők gyakorlatilag biztosra vehetők, mint jövőbeli Mercedes Formula E pilóták, habár korábban felmerült Daniel Juncadella neve is a 2018/19-es szezonra. Mivel a Mercedes Formula E terveinek minden részlete még nem ismert, ezek természetesen csak feltételezések.

Engel továbbra is részt vesz a Merci életében, mint márkanagykövet, és biztosan láthatjuk őt GT autók volánja mögött. Mortara is aktívan és igen sikeresen jelen van a GT sportban. Hivatalos bejelentésekkel a fiúk még nem jelentkeztek 2018-at illetően.

Lucas Auer is részt vett a GT4-es teszten Portimaóban decemberben, de elmondása szerint  a 2018-as évet egyértelműen a DTM-ben tervezi, és meg akarja szerezni a bajnoki címet. Bár nagy álma a Forma 1, és részt vett a Force India színeiben az augusztusi teszten a Hungaroringen (közös szponzoruk a BWT, tudjátok, az ásványvizesek, akik azért a szép rózsaszínért felelősek 🙂 ), az F1 maximum a DTM karrierje után jöhet szóba, illetve az sem kizárható, hogy a Mercedes kiszállásával az osztrák is a GT illetve a Formula E háza tájára keveredik.

Egy hely tehát biztosan kiadó a Mercedes DTM-nél. Ha a korábbi rookie teszteket vesszük alapul, esélyes lehet a Formula 3-ban rendkívül meggyőző teljesítményt mutató Maximilian Günther, aki már 2017-ben is tartalékpilótai minősítésében volt jelen a DTM-ben. A Mercedes egyértelműen számít a mindössze 20 éves német fiúra, legyen az a DTM, vagy a 2018/19-es Formula E debütálás, hisz Günther épp a napokban közölte a hírt közösségi oldalain, miszerint részt vesz a januári Formula E újoncok részére szervezett tesztjén a Dragon Racinggel Marokkóban.

Az újoncok DTM tesztje után október végén Ulli Fritz szuperlatívuszokban nyilatkozott a Ferrari tehetséggondozó programjában kegyvesztetté vált Raffaele Marciellóról. Az olasz versenyző az idei év során GT3-mas Mercedes gépekkel volt jelen a Blancpain sorozatban szereplő AKKA ASP-nél, ahol az összetettben a 12. helyen végzett.

Audi

Az ingolstadtiaknál nincsenek akkora kérdőjelek, mint Stuttgartban, bár hivatalosan csak René Rastról tudjuk, hogy 2018-ban is marad. Közvetlen a bajnokság megnyerése után ugyan arról szóltak a hírek, hogy Rastnak még nincs szerződése 2018-ra, ám azt gondolom, egy ilyen sikeres év után ez már csak formaság illetve megegyezés kérdése volt.

Egyes források biztos résztvevőnek írják Mattias Ekströmöt is, ám a svéd egyértelműen utalt arra, hogy komolyan elgondolkozik a DTM-es karrierjét illetően. 2016-ban Rally Cross bajnok lett és 2017-ben is a harmadik helyig menetelt, nem lenne meglepő, ha 17 év után szögre akasztaná a DTM-es sisakját.

Az amerikai Corvette Racing épp egy hete jelentette be, hogy a GTLM programjuk keretén belül Mike Rockenfellerrel és a korábbi DTM-es Marcel Fässlerrel karöltve szintén részt vesznek a Daytona 24 óráson, illetve a Sebring 12 órás versenyen. Rocky ezen felül szerepel a „ROAR – Before the 24”, elnevezésű úgymond felvezető verseny nevezési listáján csakúgy, mint René Rast (Mazda Team Joest, Madza DPi), és Maro Engel (Sun Energy1 Racing, Mercedes-AMG GT3).

Nico Müller jelenleg épp a kötelező katonai szolgálatát tölti Svájcban, de annyit lehet tudni a 2018-as évéről, hogy ő is részt vesz a marokkói Formula E újonc teszten.

A TDS Racing tegnap osztotta meg a hírt, miszerint Loïc Duval csatlakozik Matthieu Vaxivière és François Perrodo kettőséhez a WEC 2018/19-es szuper-szezonjára, a trió egy Oreca 07 LM P2-est fog vezetni. A francia Duval első DTM szezonja nem úgy sikerült, ahogy azt eredetileg tervezték, nagyon nehezen jött össze az első pontszerzése, és összetettben is az utolsó helyen végzett. Kérdés, hogy az Audi ad-e neki egy újabb esélyt 2018-ra a DTM-ben, nyilatkozatokból annyit tudunk, hogy Duval továbbra is az Audi családjában marad.

Jamie Green körül teljes a csend, hónapok óta nem láthattunk tőle frissítéseket a közösségi oldalain, és az Audi sem említi őt a megjelenéseiben, ennek ellenére meglepetés lenne, ha a majdnem-bajnokuktól megválnának. Ha mégis így történne, személyes véleményem szerint ez jobbára Green személyes döntésén alapulna.

Talán a legnagyobb változás az Audinál, hogy 67 évesen nyugdíjba vonult Dr. Wolfgang Ullrich, aki 1993 óta volt jelen az atósportban. Utódja 2018 január 1-től a korábban a F1-ben és a WEC-ben is megfordult Dieter Gass lesz.

BMW

Azért hagytam utoljára a bajor alakulatot, mert ők nyílt lapokkal játszanak, és december közepén megosztották velünk a 2018-as felállásukat.

Maxime Martin négy év német túraautózás után búcsút mondott a sorozatnak, hogy a GT versenyzésre koncentráljon, ám nem csak a DTM-mel, a BMW-vel is elválnak útjaik. Egészen friss hír, hogy a belga versenyző gyári Aston Martin versenyző lett és 2018-ban a Blancpain Endurance sorozatában láthatjuk őt, méghozzá a vadi új R-Motorsport csapatánál. Csapattársa az a Nicki Thiim lesz, aki Marco Sørensennel egészen a bajnoki címig menetelt a GTE-Pro kategóriában 2016-ban.

Tom Blomqvist és a DTM kapcsolata nem bizonyult tartósnak, a svéd-brit versenyző egy év után hagyja el Münchent, ám ő, Martin-nel ellentétben a BMW család tagja marad. A 2017/18-as szezont biztosan a Formula E Andretti csapatánál abszolválja, de nem lenne meglepő, ha feltűnne a BMW GT programjában is. Az Andrettinél egyébként a DTM-től 2016-ban visszavonuló António Félix da Costa a csapattársa.

Martin és Blomqvist helyére két újonc érkezik, méghozzá az osztrák Philip Eng, és a svéd Joel Eriksson. Eng neve ismerősen csenghet a túraautó rajongóknak, hisz 2011-től kezdve az ADAC GT Masters mezőnyének oszlopos tagja, a Porsche Carrera Cup Germany kétszeres (2014, 2015) és a Porsche Supercup egyszeres bajnoka (2015), de versenyzett Blancpain Sprint és Endurance versenyeken is.

Joel Eriksson mindössze 19 éves, legtöbben talán a GP2-es versenyző, Jimmy Eriksson öccseként ismerik. A svéd tinédzser 2014-ig go-kartozott, majd feltűnt az ADAC F4-es, illetve az FIA F3-mas sorozatában is.

Marco Wittmann és Bruno Spengler tehát jövőre is BMW versenyző marad, sőt, a kanadai nemrég jelentette be, hogy részt vesz a már sokat emlegetett marokkói Formula E újonc teszten. Augusto Farfus is elárulta időközben, mihez kezd a sok szabadidejével: a DTM mellett a WEC-ben is versenyezni fog, illetve rajthoz áll a Daytona 24 óráson is, ahol egy BMW M8 GTE-t fog vezetni.

Timo Glock már eddig is közreműködött a német RTL F1-es közvetítéseiben, mint szakértő, és ez 2018-ban sem fog változni. Azzal, hogy Niki Lauda élő adásban jelentette be szakértői leköszönését, Glock minden bizonnyal több versenyre kíséri el a televíziós csapatot.

Schneider Erika

Comments

comments