A minap olvastam a DTM sajtóközleményét arról, hogy ők is elindítják a saját speciális virtuális szériájukat (ők retró DTM autókkal). Az egyik nyilatkozó megjegyezte, hogy „a virtuális versenyzés immár a részét képezi mindennapjainknak”. – A gond az, hogy sajnos nem volt más választásunk…
A bajnokok ligája döntőjét feltehetően nem fogják PlayStationön lejátszani, de az autósportban megvan már a technikai lehetősége annak, hogy otthonról versenyezzünk. Ez persze legnagyobbrészt semmi másra nem jó, csak arra, hogy elszórakoztassuk magunkat és a versenyzőtársainkat, valamint azt a néhány nézőt, aki hajlandó mások videójátékozását nézni. Nézőként ez roppant szórakoztató tud lenni, különösen, amikor Johnny Herbert faltól falig versenyez a pót-Formula-1-ben, vagy amikor a pót-WTCR-ben az autók áthajtanak egymáson a boxból kijövet, árnyékuk átlebeg a domboldalon, miközben a teljes versenyhétvégét a napnyugtának ugyanabban a pillanatában futják le. A személyes kedvencem a TCR Ausztrália pótsorozata, ahol egy olyan játékot választottak platformnak, melyben kizárólag egyfajta Audi versenyautó érhető el, viszont legalább olyanra dizájnolják, amilyenre akarják. Ebből következően szórakoztató pillanatokat éltünk át, amikor megláttuk az Alfa Romeo, a Honda vagy a Peugeot-festésű Audikat.
Azt azért nem árt tudni, hogy a versenyzők jobbára nem gamerek, és hát a gamerek sem versenyzők általában. Néhány dolgot teljesen másképpen élnek meg a versenyzők számítógépen. Például hiányzik az a gát, amit a veszélyérzet megléte okoz az igazi pályákon, hiányoznak az erőhatások, melyek segítenek a fékezési vagy kigyorsítási pontok megtalálásában, és lehetne még sorolni. Egyes versenyzők egyenesen rosszul is lesznek szimulátorban (pl. Yvan Muller), mivel a látott képet az agyuk képtelen összehangolni a belső fülükből érkező (helyesebben nem érkező) impulzusokkal. Magyarán: nehezükre esik „csak a szemükkel” versenyezni. És persze a szimulált gumikopás, a szimulált eső, a szimulált naplemente sem ugyanaz. Annak, aki szimulátorban edződött gamer, ezek a dolgok nem feltétlenül okoznak gondot, hiszen eleve ehhez vannak hozzászokva. (Saját tapasztalatom alapján én például egyáltalán nem tudok szimulált körülmények között autót vezetni – közúton valamivel jobban megy. 😀 ) Fentiekből aztán az következik, hogy a legtöbb versenyző az edzett gamerekhez képest jó közepes képességeket mutat fel, míg olyanok is akadnak, akik nem csak bohóckodásból mennek faltól falig, hanem valóban ennyire nem élik át a valóságot. Akárhogy is legyen, jelen pillanatban a Covid-19 világ körüli turnéja arra kényszerít minket, hogy játsszunk. És ez még mindig sokkal, de sokkal jobb, mint a semmi!
A bevezetőben említett DTM pót-versenysorozat a legfrissebb szülemény, a RaceRoom platformján érhető el. Lehetőséget biztosít gamereknek, hogy az igazi versenyzők ellen játszanak / versenyezzenek, retró DTM autókkal.
A WTCR az elsők között volt, akik szintén vegyes sorozatot húztak fel, ugyancsak a RaceRoom platformján, 2019-es autókra. Itt négy forduló van (a Hungaroringen és a Slovakiaringen már túl vagyunk, mindkét helyszínen magyar gamer-győzelem született), minden forduló előtt próbálkozhatnak a játékosok a legjobb 20-ba kerüléssel (általában 4000 felett van a próbálkozók száma). A legjobb 20 gamer az eredeti tervek szerint 10 WTCR versenyzővel mérhette volna össze tudását egy egyestés „versenyhétvége” keretében. Azonban a dolgok úgy alakultak, hogy még egy versenyző csatlakozott az utolsó pillanatban, és a szervezők úgy döntöttek, hogy a két további fordulóra (Ningbo és Sepang) meghívnak még egyet. Így 20 gamerre 12 WTCR pilóta jut. A futamokat a WTCR Youtube és Facebook oldalán lehet követni.
A TCR Australia maradt a tiszta versenyző alapú felállásnál, eredetileg egy audis játékban, később már bevontak formulaautós lehetőségeket is. Jobbára helyi versenyzők csatlakoznak, de rendszeresen hívják Niels Langeveldet is. (Igazából nemigen tudok olyan sorozatot mondani, amiben Niels jelenleg éppen nem játszik…)
Szintén a teljesen versenyző alapú modellt választotta a TCR Europe, akik eleinte a 2020-as szezonra már benevezett és be is jelentett versenyzőket szerették volna futtatni, de ez már csak azért sem volt lehetséges, mert a vírushelyzet annyira széttúrta a sorozat és a benne résztvevők előzetes terveit, hogy sokan még nincsenek benevezve / bejelentve. Ennek szponzori és egyéb támogatói okai is vannak. Ezen felül a benevezett / bejelentett versenyzők egy része nem tudott, vagy éppenséggel nem akart egy szimulátoros sorozatban részt venni, így aztán, hogy a létszám meglegyen, és még élvezetes is legyen a játék valamennyire, a szervezők meg is hívtak néhány korábbi TCR Europe versenyzőt. Mint írtam, Langeveld innen is kihagyhatatlan volt, Kevin Ceccon pedig már csak azért is jól jött a szervezőknek, mert így akad valaki, aki az Alfát pályára viszi. A sorozat akkor indul, amikor az igazi bajnokság elrajtolt volna, azaz május másodikán. Erről a későbbiekben még fogunk írni.
A M1RA és a Hungaroring közös sorozata (szintén a RaceRoom platformján) csak magyar gamerekkel fut. Az első kör selejtezőjének már vége van. Itt komoly fődíj is jut a nyertesnek: egyetlen fillér támogatói pénz nélkül, teljes idényre igazi versenyautót kap a bajnok a M1RA-tól. A költségeket a sorozat támogatói állják majd 2021-ben.
Nem tudjuk, meddig kell még virtuális versenyzésen tengődnünk, de addig is gondoljunk arra, hogy klasszisokkal jobb helyzetben vagyunk, mint a focisták, a kézilabdázók vagy épp az úszók, akiknek még a virtuális világ lehetőségei sem adottak. A semminél egy virtuális pótverseny is sokkal jobb!
Magyar Szilvia
Social Profiles