Még a Marrakesh Expresszen sem jelent garanciát, ha vezeted a versenyt…

Fotó: Florent Gooden / DPPI (FIA WTCR Media)

Sokan szokták azt mondani, hogy Marrakesh-ben a jó időmérős szereplés és a jó rajt kombinációja egyenes út a sikerhez, hiszen az utcai pályára sok minden jellemző, de az éppen nem, hogy előzési pontokban bővelkedik. Azonban vasárnap, Nick Catsburg és Yvan Muller példáján keresztül láthattuk, hogy mindez nem minden esetben jelenti a kulcsot a dobogó legfelső fokához. Mindkét pilóta győzelmei esélyeit egy-egy technikai malőr döntötte romba, így a második és a harmadik futamon márkatársaik, Gabriele Tarquini és Thed Björk kapták meg elsőként a kockás zászlót, azaz a Lynk&Co már az első WTCR-hétvégén eljutott a győzelemig.

Eközben Frédéric Vervisch élete első pole-ját egy elbaltázott rajt után “csak” egy második helyre tudta váltani, míg magyar szempontból happy enddel zárult a hétvége. A betegséggel is küszködő Michelisz Norbert és állandó versenyzőként az első hétvégéjét teljesítő Tassi Attila is a pontszerző zónában fejezték be a hétvége utolsó futamát, így talán kevésbé keserű szájízzel várhatjuk a hungaroringi folytatást.


Amilyen rosszul indult, legalább annyira jól folytatódott a marrakeshi nyitóhétvége Frédéric Vervisch számára: először is ő volt az első kezdeményezettje a túraautó-világkupa egyik újításának, miszerint a Q2 győzteseként dönthetett arról, hányadikként gördül pályára a Q3-ban. Ha minden marad a régi kerékvágásban, ezt utolsóként tehette volna meg, de végül Mikel Azcona után, másodikként teljesítette a körét.

A belga egyedüliként tudott bemenni 1:25 alá a pole pozícióról döntő, utolsó szakaszban, 1:24.721-es idejével majdnem négy tizedmásodpercet adott Yvan Mullernek, aki a szombati után a vasárnapi időmérő edzésen is a második rajtkockát szerezte meg, csapattársa, Thed Björk előtt. Legjobb hondásként Tiago Monteiro zárt negyediknek, Mikel Azcona pedig leggyorsabb cuprás pilótaként az ötödik helyet csípte el.

FIA WTCR / Oscaro on Twitter

QUALI top 3 Pole Fred Vervisch P2 @yvanmuller P3 @Bjorkbm #WTCR

Yann Ehrlacher révén az első hat közé három Lynk&Co-s versenyző is bekerült, a franciának mindössze néhány századon múlt a Q3-as szereplés, akárcsak a szombati verseny győztesének, Esteban Guerrierinek, Jean-Karl Vernay-nek, Gabriele Tarquininek vagy a fordított rajtrácsos pole-t megszerző Nick Catsburgnak. A Q2-ben ott volt még Néstor Girolami és Gordon Shedden is, de be kellett érniük a 11., illetve a 12. hellyel – igaz, a Münnich Motorsport pilótájának lett volna esélye a továbbjutásra, de belehibázott a gyorskörébe, ami után le is lassított.

A magyar versenyzőknek pedig továbbra sem akart összejönni egy-egy jó eredmény: mind Michelisz Norbi, mind Tassi Attila pokolian kemény versenyeknek néztek elébe, ugyanis csak a 15. és a 22. rajtkockát tudták megcsípni, ráadásul előbbiről kiderült, hogy betegen versenyez Marokkó utcáin. Mentségükre szóljon az is, hogy a vasárnapi kvalifikáció még a szombatinál is szorosabb volt, főleg a Q1-ben, ahol az első tíz három, az első tizennégy pedig öt tizedmásodpercen belül zárt, de még a 24. helyezett Johan Kristoffersson hátránya sem érte el az egy másodpercet.

Ennek áldozata lett még Augusto Farfus és Andy Priaulx – aki a Q1 alatt a falat is érintőre vette, amit az egyik visszapillantó tükre bánt – is, akik a 14. és a 17. pozícióban végeztek. A legkatasztrofálisabb helyzet pedig a Volkswagennél alakult ki, a Sébastien Loeb Racing versenyzői közül Rob Huff zárt a legelőrébb, de ő is csak a 19. lett, míg Mehdi Bennani, a már említett Kristoffersson és az újonc Benjamin Leuchter hármasa a 23-24-25. helyeken sorakozhatott fel.

Defektfronton pedig nem változott a helyzet, a vasárnapi időmérő során is kaptak néhányan defektet, többek között Vervisch és az utolsóként záró Aurélien Panis.

A második időmérő edzés végeredménye: 1. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi), 2. Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), 3. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 4. Tiago Monteiro (KCMG-Honda), 5. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 6. Yann Ehrlacher (Cyan-Lynk & Co), 7.  Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 8. Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi), 9. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 10. Nick Catsburg (BRC-Hyundai), 11. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 12. Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo), 13. Augusto Farfus (BRC-Hyundai), 14. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 15. Tom Coronel (Comtoyou-Cupra), 16. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 17. Gordon Shedden (Leopard-Audi)*, 18. Daniel Haglöf (PWR-Cupra), 19. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 20. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo), 21. Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), 22. Tassi Attila (KCMG-Honda), 23. Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), 24. Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), 25. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen), 26. Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra)

* – Gordon Shedden a sárga zászlók figyelmen kívül hagyásáért öthelyes rajtbüntetést kapott a második futamra, amin így a 12. helyett csak a 17. rajtkockából indulhatott.


Néhány órával később, a második versenyen teljesen sima rajtot produkált a világkupa mezőnye, ahogyan azt tette az elsőn is. A piros lámpák kialvását követően Nicky Catsburg és Gabriele Tarquini megőrizték az első két helyet Jean-Karl Vernay előtt, miközben Michelisz Norbert pozíciója sem változott, csak a rajtprocedúrát megelőzően. Történt ugyanis, hogy Gordon Shedden öthelyes rajtbüntetést kapott, amiért az időmérőn figyelmen kívül hagyta a sárga zászlókat, amivel a skót a 12.-ről a 17. helyre esett vissza a rajtrácson – ezzel a magyar a 15. helyett a 14. rajtkockából rajtolhatott.

Ugyanez az első kör teljes egészéről már nem volt elmondható, mivel a 7-es kanyarban Tom Coronelt Shedden, míg Rob Huffot Mehdi Bennani lökte meg, majd a kör végén a marokkói ki is hajtott a depóba, aki így egy újabb hazai versenyét fejezte be idő előtt.

A következő körök a technika óvásának jegyében (kevésbé szofisztikáltan fogalmazva: vonatozással) teltek, ám a 10. kör végén berendelték a biztonsági autót, ugyanis Catsburg vezető helyen haladva egy fékhiba következményeként falba tette a BRC-Hyundait! Ezzel Tarquini átvette a vezetést, a második helyre Vernay, a harmadikra pedig Yann Ehrlacher kapaszkodott fel.

FIA WTCR Maroc 2019 Race2 Catsburg Crashes

FIA WTCR Maroc 2019 Race2 Catsburg Crashes

A 15. körben folytatódhatott a verseny; ekkora Michelisz Norbi már a 12. helyen autózott, köszönhetően annak, hogy a biztonsági autós szakasz alatt Ma Qing Hua pont előtte haladva kapott defektet, ami miatt a kínai Alfa Romeo-versenyzőnek ki kellett jönnie a boxba.

Az utolsó körökben még Mikel Azcona próbálta szorongatni Esteban Guerrierit a negyedik pozícióért, Tiago Monteiro pedig Yvan Mullert a hetedikért, de a leintésig már nem változott a sorrend.

Gabriele Tarquini, a világkupa tavalyi bajnoka húzta be a második futamot és egyben a Hyundai idei első győzelmét, Vernay és Ehrlacher a dobogón, mögöttük még Guerrieri, Azcona, Thed Björk, Muller, az utolsó versenyen az élről rajtoló Frédéric Vervisch és Néstor Girolami fért be az első tíz közé.

Marrakech Grand Prix

FIA WTCR Oscaro / Afriquia Race of Morocco Race 2 results : 1 G. Tarquini ITA BRC Hyundai Squadra Corse 2 JK Vernay FRA Leopard Racing Team Audi Sport 3 Y Ehrlacher FRA Cyan Performance Link&co

Michelisz Norbinak ezúttal is jól jött, hogy immár az első tizenöt helyezett szerez pontot egy-egy futamon, ugyanis ennek köszönhetően a 12. helyével újabb négy ponttal gazdagodott. A magyar előtt Augusto Farfus ért célba, a pontszerző zóna pedig Andy Priaulx-lal, Tom Coronellel és Gordon Sheddennel lett teljes. Tassi Attila rajtpozíciójához képest két helyet javított, huszadikként intették le.

A második futam végeredménye: 1. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 2. Jean-Karl Vernay (BRC-Hyundai), 3. Yann Ehrlacher (Cyan-Lynk & Co), 4. Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 5. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 6. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 7. Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), 8. Tiago Monteiro (KCMG-Honda), 9. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi), 10. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 11. Augusto Farfus (BRC-Hyundai), 12. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 13. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 14. Tom Coronel (Comtoyou-Cupra), 15. Gordon Shedden (Leopard-Audi), 16. Daniel Haglöf (PWR-Cupra), 17. Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), 18. Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), 19. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo), 20. Tassi Attila (KCMG-Honda), 21. Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra), 22. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 23. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen) | Nem ért célba: Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo), Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), Nick Catsburg (BRC-Hyundai)


Gyakorlatilag szünet nélkül folytatódott és egyben zárult a hétvége programja a harmadik futammal. Kapásból két pozíciót is veszített a rajtnál a pályafutása során először az élről induló Frédéric Vervisch: a belga Comtoyou-pilóta elé a célegyenes végéig Yvan Muller és Thed Björk is befért. A következő kanyarokban Mikel Azcona fűzte át magát Tiago Monteirón egy keményebb csatában győzedelmeskedve, majd Esteban Guerrieri is támadta a portugált.

Azonban a két hondás mellé odaért Yann Ehrlacher a Lynk & Co-val, ők hárman pedig nem fértek el a következő, szűk balkanyarban, így Ehrlacher és Monteiro összeakadtak, és a gumifalban kötöttek ki.

FIA WTCR Maroc 2019 Race3 Monteiro Ehrlacher Crash

FIA WTCR Maroc 2019 Race3 Monteiro Ehrlacher Crash

Emiatt jött a biztonsági autó, Michelisz Norbert pedig a 15. rajtkockából indulva máris a 11. helyen találta magát, a baleset mellett annak is köszönhetően, hogy az előző verseny tragikus hőse, Nick Catsburg nem állt rajthoz, mivel nem tudták összerakni a BRC szerelői a Hyundaiját. A másik magyar, Tassi Attila is rengeteg pozíciót javított a kavarodásban, az első kört már tizennegyedikként fejezte be.

A hatodik kör elejére ismét a zöld zászlók léptek érvénybe, az újraindításnál nem aludt be senki sem, így a sorrend változatlan maradt. Egészen a 14. körig eseménytelen volt a – biztonsági autós fázis által 23 körösre nyúlt – futam, amikor is ismét az élen haladóra sújtott le a technikai ördöge!

Yvan Muller úgy volt kénytelen feladni a versenyt, hogy a rajttól fogva vezette a futamot a Lynk&Co-val, másodpercekkel később pedig Augusto Farfus is félrehúzódott a pályán váltóhibára hivatkozva.

FIA WTCR Maroc 2019 Race3 Vernay Crashes

FIA WTCR Maroc 2019 Race3 Vernay Crashes

Akkor pedig már csak alig több mint kettő kör volt hátra, amikor Jean-Karl Vernay Audijában elszállt a fék, így a francia az ötödik helyen haladva a gumifalnak ütközött az autó hátuljával. A biztonsági autó egy körrel később vissza is tért a pályára, és a leintés előtt már nem is engedték el a mezőnyt.

Thed Björkkel megszerezte az első győzelmét a Lynk&Co a WTCR-ben, még ha a kínai gyártó le is másolta a Hyundai második futamon mutatott formáját. A 2017-es világbajnok mögött Frédéric Vervisch lett a második, míg a harmadik helyen célba érve Mikel Azcona már az első hétvégéjét dobogón zárta a PWR Racing Cuprájával.

null

null

Guerrieri lett a negyedik, Tarquini az ötödik, mögöttük Néstor Girolami és Shedden értek célba. Magyar szempontból pedig happy enddel zárult a hétvége: a betegeskedő Michelisz Norbit ugyanis a 8. helyen intették le, és Tassi Attila is megszerezte első világkupa-pontjait, 11. lett.

A BRC és a KCMG versenyzője Ma Qing Huát és Daniel Haglöföt fogták szendvicsbe, a pontszerzők névsora a hazai közönsége előtt versenyző Mehdi Bennanival, Andy Priaulx-lal, Tom Coronellel és Rob Huff-fal egészült ki.

A harmadik verseny végeredménye: 1. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 2. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi), 3. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 4. Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 5. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 6. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 7. Gordon Shedden (Leopard-Audi), 8. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 9. Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo), 10. Daniel Haglöf (PWR-Cupra), 11. Tassi Attila (KCMG-Honda), 12. Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), 13. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 14. Tom Coronel (Comtoyou-Cupra), 15. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 16. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo, 17. Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), 18. Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), 19. Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra), 20. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen) | Nem ért célba: Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi), Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), Augusto Farfus (BRC-Hyundai), Tiago Monteiro (KCMG-Honda), Yann Ehrlacher (Cyan-Lynk & Co) | Nem állt rajthoz: Nick Catsburg (BRC-Hyundai)


Az első versenyhétvége alapján túl sokat nem lehet leszűrni abból, mire számíthatunk az idei évben. A BoP nagyon kiélezetté tette a mezőnyt, hibázásnak tulajdonképpen nincs is helye. Marokkó hozta az elmúlt években jól megszokott formáját: vagy Marrakesh Express, vagy roncsderbi volt a felhozatal. Ami pedig a magyarokat illeti, Michelisz – ahogyan arról már említést tettünk – betegen versenyzett, Tassi első hétvégéjét futotta állandó pilótaként egy számára teljesen ismeretlen pályán.

Mindenesetre Björk a maga 61 pontjával vezeti az egyéni összetett, tőle 5 ponttal van lemaradva Guerrieri és 12-vel Tarquini. Michelisz Norbi 17 egységet összeegerészve a 11. helyen holtversenyben van Yvan Mullerrel, míg Tassi Attila 5 pontjával a 19. pozícióban várhatja a folytatást, egálban Rob Huff-fal.

Három hét múlva, a Hungaroringen jön a folytatás, és az új, TOP-15-ös pontrendszernek köszönhetően már csak négy versenyző mondhatja el magáról, hogy pont nélkül áll, akik közül hárman újoncok: Niels Langeveld, Johan Kristoffersson, Aurélien Panis és Benjamin Leuchter.

Kováts Olivér

Médiapartneri megegyezés révén megjelent még: brakingnewsmotorsport.blog.hu

Comments

comments