Hétvégén rendezik a japán Super GT utolsó, mindent eldöntő hétvégéjét Motegiben. Talán nem hördülünk fel meglepetésünkben, ha azt olvassuk, a távol-keleti vendéglátás után Hockenheimban most a német DTM sorozat versenyzői látogatnak el Japánba.
A Motegiben tett látogatás tovább erősíti az ITR és GTA, a Super GT szövetsége közti köteléket. Nem titkolt céljuk a 2019-ben életbe lépő közös szabályrendszer, a Class One létrehozása, ami lehetővé teszi a két sorozat közti szabad átjárást.
A DTM mindhárom márkájával képviselteti magát a szezonzárón Motegiben: a 77-es rajtszámú Audi Sport Team Phoenix „Audi RS5 DTM” modelljét Loic Duval fogja vezetni, Augusto Farfus a BMW M4 DTM-mel csatlakozik, a Mercedes-AMG C 63 DTM-et pedig Maro Engel terelgeti majd. A bemutató köröket kétszer láthatják majd a japán rajongók, először a szombati reggeli szabadedzés után egy negyed órával, majd vasárnap, november 12-én 11 és fél 12 között, a verseny előtti felvezető program részeként. A három európai autóhoz három GT500-as gép is csatlakozik: egy Lexus LC500, egy Honda NSX-GT és egy Nissan GT-R.
Loic Duval és Augusto Farfus számára nem újdonság a japán terep és a Super GT. Mindketten álltak már rajthoz a sorozatban. Duval 2006 és 2012 között összesen 57 versenyt futott, öt futamgyőzelmet és hat pole pozíciót szerzett. 2010-ben a Weider Honda Racing-gel és csapattársával, Takashi Kogure-val egészen a bajnoki címig meneteltek.
Farfus két alkalommal indult a GT300-as kategóriában: idén az 1000 km-es versenyen Szuzukában illetve 2014-ben, szintén Szuzukában, ahol harmadik helyen végzett. Most Motegiben rendhagyó módon nem a sajátját, hanem Tom Blomqvist autóját vezeti majd.
Maro Engelnek nem csak a Super GT lesz újdonság, a német elmondta, hogy ezelőtt még sosem járt Japánban, de már nagyon várja, hogy mind az országot, mind a legendásan lelkes japán közönséget megismerje.
Érdekességek, illetve hasznos infók azoknak, akik nem követik a japán bajnokság eseményeit, de szeretnének nyitni feléje:
* A sorozat 1993-ban indult, akkor még JGTC– All Japan Grand Touring Car Championship néven, 2005 óta fut a Super GT név alatt.
* A sorozat névadó szponzora a japán Autobacs, ami autóalkatrészek forgalmazásával foglalkozik Japánban és Ázsia többi országában, de Franciaországban is jelen vannak.
* Olyan nevek fordultak meg már a sorozat 24 éves történelme alatt (a teljesség igénye nélkül), mint Tom Coronel (1998–1999, 2003), Pedro de la Rosa (1996–1997), Vitantonio Liuzzi (2014), André Lotterer (2003–2011), Ryo Michigami (1995, 1998–2014), Ralf Schumacher (1996), Yuji Ide (1999–2001, 2003–2010, 2013, 2015), Tom Kristensen (1995–1997), Aguri Suzuki (1996–2000), Toranosuke Takagi (2005–2008), Benoît Tréluyer (2001–2011) vagy Ralph Firman (1997, 1999–2000, 2002, 2005–2010, 2012–2013).
* A jelenlegi mezőnyben összesen 14 európai versenyző vett részt teljes szezont futva vagy beugrósként, pl. a F1-ből is ismert Heikki Kovalainen (GT500), Jenson Button (GT500) és Christian Klien (GT300), a 2003-mas F3000-res bajnok Björn Wirdheim (2006-20012-ig GT500, 2013-tól GT300) de itt van az 500-as kategória bajnoki esélyese Andrea Caldarelli, és a 4 bajnoki címig jutó olasz Ronnie Quintarelli. Az idei mezőny talán legnagyobb japán neve a F1-ben és a WEC-ben is bizonyító Kazuki Nakajima.
* A sorozat hihetetlen népszerűségnek örvend Japánban, egy versenyhétvégén átlagosan 100.000 néző látogat ki a pályákra.
* Olyan helyszíneken rendeznek versenyeket, mint a Twin Ring Motegi, Fuji Speedway, Suzuka Circuit, Sportsland Sugo, Okayama International Circuit és az Autopolis Circuit. 2002 és 2014 között a mezőny ellátogatott a malajziai Sepangba is, amit 2015-ben a thai Buriram Circuit váltott fel.
* A versenyek alaptávja 300 km, ám Fujiban 500, míg Motegiben 250 km-es versenyeket tartanak. A Japánra jellemző gyakoribb földrengések, cunamik és tájfunok miatt előfordult már, hogy elhalasztottak illetve töröltek komplett eseményeket.
* 2006 óta minden évben megrendezik a legendás és nagy presztízsű Suzuka 1000 km-est, ahol a csapatok, az európai Le Mans-i 24 óráshoz hasonlóan, új pilótákkal bővülhetnek. 2018-tól Intercontinental GT Challenge néven 10 órás versennyé alakítják át az eseményt
* Az autók két kategóriában indulnak, GT500 és GT300. A számok a maximálisan elérhető lóerők számát jelzik, habár a mai GT500-asok már elérik a 600 lóerős teljesítményt is, míg a GT300-asok teljesítménye is közelebb jár a 400-550 lóerőhöz. A könnyebb megkülönböztetés érdekében az 500-asok fehér, míg a 300-asok sárga fényszóró-borítással, szélvédőmatricákkal és rajtszámtáblákkal indulnak.
* A 2017-es év bajnoki címének sorsa még mindig nem dőlt el. Az 500-as kategóriában öt, a 300-asban pedig még 4 versenyzőpáros is esélyes a végső diadalra.
* Idén második éve már Európában is elérhető a Nismo TV Youtube linkje, ahol angol kommentárral nézhetjük a versenyeket, bár elég barátságtalan időpontban kell kelnünk vasárnaponként.
Schneider Erika
Social Profiles