Hozhatom a tesómat is? – interjú a Clairet testvérekkel

A testvéri csók jár a dobogón az első helyért.
Fotó: Peugeot Sport Official

Nem egyformák, és természetesen nincsenek összenőve sem. Nem sziámi ikrek. De az tény, hogy gyakorlatilag semmit nem csinálnak a másik nélkül, amit együtt is lehet. Ők a Clairet testvérek, Jimmy és Teddy. Az interjú apropója az a tény lett volna, hogy Jimmy egyszerre vezet a TCR Europe-ban és a Peugeot 308 kupában Hockenheimben, így aztán a beszélgetést gyakorlatilag vele terveztem. Ugyanakkor az első kérdése az volt: „Hozhatom a tesómat is?” – így lett ebből egy viszonylag szervezetlen páros interjú szombaton este, a hockenheimi paddockban.

Ha lehet, Teddy nyeri a bajnokságot és, ahogy nézem, ő viszi a szót is. Fiatalabb kora ellenére jóval határozottabb egyéniség, ráadásul a családjával és a barátaival eléggé protektív. Mindketten amolyan barátságos, finom lelkű srácok, akik most hirtelen belecsöppentek a TCR Europe 32 fős mezőnyének közepébe. Szó szerint, hiszen általában a 10-15. helyeken látjuk őket csatázni. Azért tavaly, a Peugeot 308 kupában más volt…

– Hogy megy a beilleszkedés a TCR Europe mezőnyébe?

Teddy: Nagyon agresszívnak kell lenned. Teljesen a határon kell autóznod, be kell dugni az orrodat minden kis résbe és ki kell szorítanod a többieket. Ez számunkra új. Ezt meg kell szoknunk. Nekem ez túl sok. Ez nem az a fajta versenyzés, amit én szeretek. Egyáltalán nem szórakoztató, hogy egy teherautónyi alkatrésszel kell eljönnöd egy futamra.

Jimmy: Boldognak kell lenned attól, ha nem törött össze az autód – vagy ha nem nagyon!

Teddy: Aurélien a barátunk! És igaz, hogy a hetedik helyen végzett, de láttam az autóját: darabokban van! Ez egyáltalán nem fair: túl sok kontakt van az autók között.

Aurélien Comte (gyakorlatilag a harmadik testvér) és Jimmy Clairet
Fotó: Magyar Szilvia

Jimmy: Nem így kell szép versenyeket futni. Olyan gyönyörű versenyek lehetnének!

Teddy: Csodálatosan szép versenyeket tudsz futni anélkül is, hogy összetöröd a magad és a mások autóját. De jelenleg ezt kell szeretnünk és így kell befejeznünk a futamokat.

Jimmy: Még nincs meg a sebességünk, ami Auréliennek és Juliennek (Briché), és ezen kell dolgoznunk. A TCR Europe-ban nem garantált, hogy az élen leszel, attól, hogy a te autód a jobb konstruktőr autója, ezért még sok munkába fog kerülni, mire ott lehetünk, ahol Aurélien vagy Briché van.

Valóban, a srácoknak kissé finom még a lelkük ehhez az „öldökléshez”, ami jelenleg zajlik a TCR Europe-ban, és mindezen felül igazuk is van. Ezt a 308 kupás verseny bizonyította, amit ugyanazon a pályán futottak, és ugyanúgy vegyes mezőnnyel (tehát a profik, az amatőrök és a juniorok egyszerre futnak). Nincsenek 32-en, ez tény. Az első verseny rajtjánál Sylvain Pussier-nek az volt a hihetetlen mázlija, hogy óriási füves hely van az aszfalt és a fal között, ellenkező esetben egy rosszul rajtoló versenyző kerülgetése miatt ripityára zúzódott volna a Peugeot-ja a célegyenes falán – ez is tény. De aztán a versenyek, a szombati és a vasárnapi is, békés egymás mellett élésben zajlottak le. Nem voltak unalmasak, gyönyörű előzéseket láthattunk, ha valaki fel is adta, az műszaki hiba vagy defekt okán történt, nem azért, mert a versenyzőtársa krátert ütött az autójába. Ja, és utána nem kiabáltak kígyót-békát egymásra a versenyzők (mint pl. a TCR EU vasárnapi versenye utána Stian Paulsen és Dusan Borkovic), sem a közösségi médiában sem a paddockban.

Én itt megköszöntem Teddynek, mondván, hogy szeretnék az eredeti témában kicsit elmélyedni Jimmyvel, ám az idősebb testvér rögtön rákérdezett: „Ugye, Teddy itt maradhat?” – miért is ne maradhatna? (De kezdett az az érzésem lenni, hogy Jimmy fél a kistestvére nélkül. 😊 )

Teddy, a testvér, aki nélkül Jimmy sem megy sehová…
Fotó: Magyar Szilvia

Szóval számomra érdekesnek tűnt az a tény, hogy Jimmy miért fut mind a két bajnokságban (TCR EU és Peugeot 308), míg Teddy csak a TCR EU-ban vesz részt ebben az évben.

– Hogyhogy mindkét bajnokságban versenyzel? – kérdezem Jimmyt.

Jimmy: Teddy nem teheti meg, de én igen. Mivel tavaly ő nyerte a 308-as bajnokságot, ezért nem megengedett, hogy idén is induljon ott is. Nyert egy TCR autót erre a szezonra, és neki tilos dupla programot futnia.

– Aztán miért? Hiszen tavaly Julien is dupla szezont futott!

Jimmy: Igen, de Juliennek megvan a magához való esze. Hogy van az, hogy „malin”?

Teddy: Ravasz.

Jimmy: Szóval ravasz és megcsinálta a kis megegyezését a Peugeot-val. De a TCR Europe-ban most nekünk erős támogatottságunk van a Peugeot-tól, Teddynek és a csapatnak is. És az volt a megállapodás, hogy akkor Teddy ott nem versenyzhet. És mivel nem találtunk egy top versenyzőt Teddy helyére a 308-asba, ezért én dupla programot futok.

Jimmy idén egyszerre fut kékben, Yokohamán…

 

… és pirosban, Michelinen.
Fotók: Magyar Szilvia

– Ma már túl vagy egy pole-on és egy győzelmen a 308-asban és egy nagyon kemény futamon a TCR EU-ban. (És vasárnap ugyanez volt a program.) Nem túl sok ez neked egyszerre?

Jimmy: Nem, egyáltalán nem. Jól érzem magam. A 308-asban szoros volt a verseny. Nagyon jó volt a sebességem, de, ami igazi nehézséget okozott, az volt, hogy kétszer is bejött a Safety Car, és ezért három rajtot kellett lejátszanom fejben. Ez nagyon megterhelő, hogy ennyiszer kell erősen koncentrálni.

– Mennyire nehéz számodra az autók cserélgetése? Mi a legnehezebb ebben?

Jimmy: Először is a fékezési pontok megtalálása. A 308-asban később fékezek, mint a TCR autóban. Továbbá a két autóban két különböző típusú váltó van, ami azt eredményei, hogy bizonyos kanyarok más-más sebességi fokozatban vehetők be,, függően attól, hogy melyiket vezeted. Ezen felül a Yokohama gumik kopása másmilyen, mint a Michelin gumiké.

– Yokohama vagy Michelin?

Jimmy: A Michelin nekem jobban fekszik. Sokkal kiegyensúlyozottabb teljesítménye van és egyenletes a gumikopás. A Yokohama esetében egy körön adja le az abroncs a maximális teljesítményt és utána nagyot esik vissza. Ugyanakkor a Michelint nehezebb bemelegíteni.

– Össze tudod hasonlítani a két bajnokságot?

Jimmy: Nem. Túlságosan nagy a különbség. A francia bajnokság klasszabb. Nagyobb a tisztelet a versenyzők között. Míg a TCR EU sokkal keményebb.

Teddy: A francia bajnokságban megharcolunk a győzelemért, az első 3-5 autó. Kemények vagyunk ott is, de nem akarjuk kinyírni egymást a huszadik helyért! A TCR EU-ban minden pozícióért ugyanolyan vérre menő csata folyik. Igazából nincs tapasztalatunk ebben a bajnokságban. Nem ismerjük az ellenfeleket. A 308-asban ismered a többieket és tudod, hogy mit várhatsz tőlük, de itt senkiről nem tudsz semmit. Épp csak beszéltünk Tom Coronellel. Összeértünk vele a futam alatt és átjött megbeszélni. Jó arcnak tűnik.

Jimmy: Igazából nem bízunk senkiben.

Teddy: Az egyetlen ember, akiben megbízhatok, az a saját bátyám.

Fotó: Magyar Szilvia

Kis túlzás ez a vége, srácok, hiszen az összes Peugeot-versenyzőt ismeritek! 😊 Az viszont tény, hogy Jimmynek az egy hét múlva esedékes spái fordulón hasonlóan nehéz dolga lesz, mint ahogy az is tény, hogy finom lelkű, ifjú nemzeti bajnokoknak (de még a magamfajta, sokat látott újságíróknak is) rettentő agresszív a TCR Europe idei darálója. Meglátjuk, hogy edződünk hozzá a mezőnyhöz a maradék öt fordulóban…

Magyar Szilvia

Comments

comments