Hetekkel ez előtt, amikor Bakay Botond interjút készített Frantz Engstlerrel, még nem tudtuk, hogy ama ominózus ütközés emlegetése nemsokára ennyire aktuális lesz. Íme a beszélgetés, abban a formában, ahogyan a Hungaroringen elhangzott, hozzátéve azt, hogy “Engstler papa” immáron a különleges ütközések mestere a portói futam után.
Bakay Botond: Melyiket szereti jobban csinálni? Versenyezni, vagy a csapat ügyeit intézni?
Franz Engstler: Mindkettő igazán nehéz feladat. Először is a csapatnak kell megfelelő reklámot biztosítani, ez jól működik (pl. velünk reklámozzák a Salzburgringet), kell természetesen a kapcsolatokat ápolni, és ha szükséges, alkatrészeket beszerezni. Versenyzőként aztán jó érzés, hogy cserébe saját embereid készítenek fel a futam előtt, vagy a teszteken. Én is sokat teszek értük, amiből sokat vissza is kapok. Számomra tehát mindkettő élvezetes, és boldog vagyok, hogy mindkettőt csinálhatom.
BB: Kezdődik a DTM, ahol a BMW visszatérése után bajnok lett.
FE: Igen, a DTM indul és jó sorozat, de fontosabb most számunkra az, hogy jól végezzük itt a munkát a WTCC-ben. A BMW most adott pár apró fejlesztést, hogy versenyképesebbek legyünk, ezen kell dolgozni, hogy tökéletes legyen. Remélem, hogy a jövőben ugyanolyan jó eredményeink lesznek a szezon során, mint Szlovákiában volt.
BB: Versenyzett a DTM-ben is korábban. Meséljen erről!
FE: (mosolyog) Az elég régen volt! A DTM-ben… 1988-ban debütáltam, de most nem tudom, hogy hány évet mentem ott. Mindenesetre szép időszak volt, és bár sokat változott azóta, mint láthatod máig jól működik. Az, hogy a BMW 20 év kihagyás után tudott bajnok lenni, bizonyítja, hogy milyen jó munkát tudnak végezni, és joggal büszkék lehetnek rá.
[Engstler valójában 1989-1992 négy egész évet, 1988 egy futamot, míg 1994-ben fél évet ment a DTM-ben.]
BB: Szereti a Hungaroringet? 2011-ben a második futam előtt volt egy emlékezetes momentuma…
FE: Igen persze, ez egy különleges pálya sok trükkös kanyarral. Minden versenyzőnek munkás, nehéz rajta hiba nélkül végigmenni, hát még jó eredményt elérni. Nagyon könnyű rajta megcsúszni, és egy apró hiba is sokba kerülhet. Nem szereti a versenyzőt, de épp ezért kihívás. Egyedi a versenynaptárban, és nem csak a pálya, hanem az atmoszféra miatt is. Igen, két éve már a rajtrácson hívott a természet, és nem értem volna vissza időben, de szerencsére a tribünökkel szemben pont volt fű. (nevet)
BB: Melyik a kedvenc autója az egész karrierjéből?
FE: Az én karrieremből…? Nos természetesen a BMW, de egyet kiemelni nem tudnék. Hosszú ideje dolgozunk együtt. Sok gyonyorű autójuk volt, a régi M3-as a DTM-ből, az E46-os, amivel hosszútávú versenyeken indultam, vagy a WTCC-s autók. Egy olyan nagy múltú márkánál versenyezni a motorsportban, mint a BMW, az megtiszteltetés. Több, mint 20 éves együttműködésünk van már…
BB: Volt egy nem mindennapi, bizarr balesete a Safety Carral négy éve Pau-ban…
FE: Horribilis volt. Vezettem a futamot egy őrült első kör után, és ez az egész azzal zárult, hogy beküldték a biztonsági autót. A táblát nem mutatták időben, és a célegyenes után egy elnyújtott gyors, vak kanyar következett. Ekkor jött ki a Chevy, ő nem látott engem, én meg már későn. Azt mondtam, hogy ez csak valami vicc lehet! (nevet) Nem volt már esélyem, hogy leelőzzem, vagy hogy kikerüljem, túl gyorsan történt, és több, mint 200-al érkezünk oda. Túl lassan jött ki, és még a vonal előtt kijött balra, én meg nem tudtam mit tenni. Egy-két másodperc túl kevés volt, hogy döntsek, de ha lett volna még ennyi, akkor ki tudtam volna kerülni, de mögötte maradni már akkor sem. Pau-t viszont sajnálom, visszakerülhetne a naptárba.
BB: Addig az volt az egyetlen győzelmi esélye, de két évvel később hazai pályán végül nyert egy futamot Michelisz Norbi megcsúszása után.
FE: Sajnáltam Norbit, szépen vezetett, de Oscherslebenben valóban visszakaptam az esélyt. Hazai versenyünk volt, sokan kilátogattak (nem volt biztos, hogy egy évvel később visszatérünk). Nem csak nekem és a csapatnak volt az első összetett és privát győzelme, de a BMW turbómotorjának is. Tökéletes hétvége volt, a BMW is azonnal gratulált, és nagyon boldog vagyok, hogy sok év munkája egy történelmi győzelemmel ért be. Szeretnék valahol ismételni még idén… (nevet)
Fotó: motorzaj.hu
Social Profiles