Bolond szombat a Red Bull Ringen

Fotó: TCR Europe Official

A bolondját járatta a Red Bull Ring a TCR Europe mezőnyével szombaton. Csak képzeljük el, hogy az időmérőt (számunkra még mindig ismeretlen okból) megszakítják piros zászlóval, aztán az eddigi legrosszabb hyundaios megszerzi a pole-t. A pénteki nap egyik legjobbja pusztán a 19. helyre kvalifikál, de onnan is csak az első kanyarig tart a versenye, mert a mezőny egyetlen Renault-ja telibe találja. A többiek nem a rajnál és az élen, hanem három körrel később, a tökutolsó helyekért nyitnak tömegzúzdát, a versenybíróság mindent versenybalesetnek minősít, és a végén a 70 kilót cipelő Peugeot-k egyike pontokra menti a szombati napot. Még jó, hogy legalább nem esett!

A TCR Europe reggeli időmérő edzésén két nehezen magyarázható dolog történt. Az egyik az volt, hogy a mezőny eddigi leggyengébb hyundaiosa, Luca Filippi szerezte meg végül a pole pozíciót. A másik az, hogy miért is lépett életbe piros zászló. Utóbbit nem írták meg a helyszínen tartózkodó kollégák, de legalább sok versenyző gyors körét tönkretette a Q1-ben, ráadásul a hátralévő időbe csak egyetlen gyorskör fért bele, és egy ilyen rövid pályán, 29 autóval ez inkább lutri, mint versenyzői tudás. Többek idejét törölték a pályalimit átlépése miatt, ennek esett áldozatul Nagy Dániel legjobb köre is.

Végül a Q2-be jutottak névsora: Josh Files, Luca Filippi, Tom Coronel, Nelson Panciatici, Dan Lloyd, Maxime Potty, Gilles Magnus, Davit Kajaia, Alex Morgan, Mato Homola, Luca Engstler és Gianni Morbidelli.

Az időmérő edzés teljes végeredménye

Luca Filippi végül a pályaismeretet és a téli tesztet nevezte meg két segítőjének, ami a pole megszerzéséhez kellett, én inkább egy bizonyos mérnököt szúrtam ki a boxutca falán. Azt a sikergyárost, aki pár évvel ez előtt néhány győzelemhez segítette Tom Coronelt még a TC1-es érában, és aki jelenleg Nick Catsburg versenymérnöke a WTCR-ben. Akárhogy is esett, megesett: Filippi rajtolt az élről a szombati futamon.

Mellőle Josh Files, mögülük Nelson Panciatici. Santiago Urrutia cipelt egy rajtbüntetést Spából, ezt letöltendő csak a 19. helyről indulhatott.

Az eleje rendben eljött, igaz, hogy Files könyörtelenül az élre állt. Gilles Magnust kerülgette a középmezőny, mert a belga nem tudott elindulni. Hátul kisebb kavarodás volt, aminek következtében Stian Paulsen és John Filippi versenye az első kanyarig tartott. Filippi rondán belement a kanyarodó norvégba, akinek autója el is emelkedett az aszfalttól, mielőtt lehuppant a bukótérbe. A Renault-t igen viseltesen körbevitte a gazdája, de a boxban ki kellett szállnia. A versenybíróság szimpla versenybalesetnek minősítette az esetet.

A második körben Julien Briché alakított rali-krossz produkciót, majd a mutatvány végeztével nyugalomra helyezte túlsúlyos oroszlánját. Eztán, mialatt a rajt visszajátszását néztük minden kameraállásból, a mezőny teljes hátsó fele zúzódott darabokra egymáson a harmadik kanyarban. Olyat már sokszor láttunk, hogy az első kör első kanyarjába az élen menők nehezen férnek be. Na de, hogy a verseny többedik körében, a teljes hátsó traktus képez tömeges romhalmazt, ilyet nem mindennap lát az ember. Bogozzuk ki, mi is történt: Briché kiválásával Aurélien Comte volt a legjobb Peugeot, valahol a 20. hely környékén. A franciáról köztudott, hogy nem nagytermetű és nagyhangú, talán ebből kifolyólag történnek vele olyan balesetek, hogy mintha egyszerűen nem látták volna a többiek… Most is így esett, hogy a kanyarba érve Santiago Urrutia rá akarta csukni az ajtót Martin Rybára, aki meg védekezésül levágta a belső ívet, hogy kicsit előnyt nyerjen. A baj az volt, hogy egyikük sem látta (vagy nem vett róla tudomást), hogy Comte Peugeot-ja kettejük autója között van. Harapófogóban zártak rá a kis franciára, Auréliennek esélye sem volt. Ettől Urrutia keresztbe állt a pályán, Ryba meg össze-vissza kóricált. Az épp ekkor érkező Tenke Tamásnak és Jimmy Clairet-nek hihetetlen szerencséje volt, egyikük jobbról, másikuk balról tudta kikerülni a roncstelepet. Viszont a Jimmy mögött érkező Jessica Bäckman nem tudta eldönteni, hogy kanyarodjon vagy fékezzen-e az ütközés elkerülése céljából, végül fékezett, de ezt a mögötte jövő Teddy Clairet már nem tudta lereagálni, és rondán felnyomta az ifjú hölgy autóját Ryba Hondájának oldalára. Az így kialakult forgalmi akadályba Viktor Davidovski szimplán belegurult, de a felfüggesztése bánta.

Mintha maga a baleset ténye nem lenne eléggé meglepő, a versenybíróság ezt is szimpla versenybalesetnek minősítette.

Bejött hát a Safety Car, és a mezőny maradékát hosszú körökön át vezette a következő sorrendben: Files, Luca Filippi, Panciatici, Lloyd, Kajaia, Engstler, Potty Borkovic, Coronel, Homola, Morgan, Morbidelli, Nagy, Magnus, Andreas Bäckman, Jimmy Clairet, Tenke, Colombani, Kangas.

Aztán Gilles Magnus kapott rossz rajtpozícióért 5 mp-es büntetést, amit még a Safety Car fázis alatt szabtak ki.

Öt perc volt hátra a futamból, amikor a biztonsági autó elengedte a mezőnyt. Ez körülbelül négy kört jelent ebben a sorozatban. Homola és Coronel értek össze nagy csatában, Coronel visszaesett, majd a box előtt hagyta az autót. Maxime Potty olyan keresztbe csúszást mutatott be az aszfaltozott bukótérben, hogy olyat legutóbb az Andros Trophy-n láttam! Az utolsó két körben több nagy csata is kialakult, Panciatici szép előzéssel vette el a negyedik helyet Engstlertől. Files hazahozta egyik kedvenc pályáján a kötelezőt, Luca Filippi követte és Lloyd is felállhatott a dobogóra. Ezzel Files visszavette a vezetést az összetettben. A dobogósok mögött Paciatici, Engstler, Borkovic, Kajaia, Potty, Homola, Morgan, Morbidelli, Andreas Bäckman, Nagy Dániel, Jimmy Clairet, Tenke Tamás és Olli Kangas végeztek a pontszerző helyeken. A pontzónán kívül csupán ketten futottak be a mezőny megtizedelődése miatt: a két Gilles, Magnus és Colombani (előbbit  büntetése helyezte pontzónán kívülre).

A vasárnapi verseny 11:30-tól kezdődik.

Magyar Szilvia

Comments

comments