Az Oroszlán útjai – interjú François Walesszel (bilingual)

Fotó: Peugeot Sport Official

For a full English version, please click here.

Igazából két kérdésem lett volna a Peugeot vezetőségéhez az ausztrál TCR programmal kapcsolatosan, ám úgy alakult a dolog, hogy lehetőségem volt François Walesszel beszélni fél órát, így szót ejtettünk minden egyébről is: a Japán és Ausztrália irányába történő terjeszkedésükről, a TCR Europe és a Spa 500-as lehetőségekről, arról, hogy neki mi a véleménye Andrea Adamo kikötéseiről, és a Peugeot útjáról az elektromos versenyzés felé…

Sárkányok, kenguruk, oroszlánok

Az elején kezdtük, még tavaly, amikor felbukkant a TCR Japán nevezési listáján az a két Peugeot, melyek aztán sosem érkeztek meg a sárkányok földjére.

– Tavaly, amellett, hogy részt vettek a TCR Europe versenyein és a Spa 500-on, Aurélien Comte-ot is elküldték Ausztráliába, valamint neveztek két autót a TCR Japán utolsó előtti futamára is. Ugyanakkor Japánban sosem indultak el az autók. Mi történt?

– Egy japán csapat rendelt tőlünk két autót, de végül mindkettő Franciaországban maradt, ugyanis a megrendelőnél financiális nehézségek merültek fel és nem tudta kifizetni az autókat. Ugyanakkor ezzel még nem tettünk le arról, hogy megvessük a lábunkat a japán TCR sorozatban.

– Szóval múlt novemberben a DG Sporttól pár ember és Aurélien Comte elmentek Ausztráliába, az ottani utolsó futamra. A nehézségek ellenére a bemutató jól sikerült. Hány autójuk lesz idén a TCR Ausztráliában összesen? Mindet a GRM fogja futtatni?

– Először is szeretném leszögezni, hogy a tavaly novemberi részvétel egy Peugeot Sport által végrehajtott nevezés volt. Tehát elutazott és segítségünkre volt néhány ember a DG Sporttól és további segítséget nyújtottak a GRM emberei, de a Peugeot Sport nevezte és futtatta az autót hivatalosan. 2020-ra összesen 5 autónk lesz majd a TCR Ausztráliában. Jelenleg három van a kontinensen. Az első az, amelyikkel novemberben részt vettünk az első ottani versenyünkön. További kettő érkezett meg kb. két hete, és kettő jelenleg is úton van, bármelyik pillanatban megérkezhetnek. Szóval összesen öt autónk lesz, és mindet a GRM fogja futtatni.

Az örök kérdés, hogy ha több gyerekünk is van, de csak egy repülőjegyünk, akkor melyiknek adjuk azt… Mivel egyértelmű, hogy a gyerekeinket ugyanannyira szeretjük, ugye. De, ha az egyik már kapott egy ajándékot, a következő sansz logikusan a következőnek jár. Így volt ez a Peugeot-nál is, tehát nyilvánvalóan felesleges azt kombinálnunk, hogy esetleg Aurélien Comte szolgálataira már nem tartanának igényt. Pusztán elküldték világot látni Julien Brichét is…

– Múlt novemberben Comte-ot küldték Ausztráliába, most márciusban Julien Briché megy majd. Természetesen nagyszerű ötlet, hogy mindegyik versenyző lehetőséget kapjon, de miért Aurélien ment tavaly, és miért Julien megy most?

– Igazság szerint nagyon jó versenyzőink vannak. Mindannyian nagyon sikeresek a 308 TCR autókkal. Aurélien Comte számára tavaly novemberben már megadtuk a lehetőséget, és most nagyon örültünk neki, hogy egy ugyanilyen lehetőséget felajánlhatunk Julien Brichének is. Reméljük, hogy eredményesen fog szerepelni a TCR Asia-Pacific kupában. A TCR Europe tavalyi szezonjában ő volt a legeredményesebb versenyzőnk, másodikként végzett az összetettben, így aztán nagyon is logikus volt, hogy most ő menjen Ausztráliába.

– Meglehetősen erősnek tűnik az együttműködésük a TCR Ausztráliával. Mindent összevetve mit szeretnének elérni abban a bajnokságban?

– Mindig a legjobb eredményekért hajtunk, szóval győzelmeket szeretnénk. Azzal, hogy 5 autónk lesz a sorozatban, reméljük, hogy nagyon jó eredményeink lesznek. Azt igazából nem nagyon tudjuk, hogy hol leszünk az első versenyen. A sorozat nagyon magas színvonalú, de úgy hisszük, hogy az autóink nagyon jók. Ezt tavaly is láthattuk az Európa-kupában. Éppen ezért azt reméljük, hogy Ausztráliában is ki tudjuk majd hozni a legtöbbet a csomagunkból.

– Úgy láttam, idén már a dániai TCR sorozatban is lesz három Peugeot. Összesen hány autót adtak el eddig világszerte?

– Igen, Dániában is lesz három autónk idén. Körülbelül 30 autót adtunk el eddig.

Mindent csak bejelentés után…

Az okos ember egyik fő ismérve, hogy előbb aláírja a szerződést, aztán dicsekedik el vele. Így van ez Franciaországban is. Jelen interjú március másodikán, délután öt órakor készült. Természetesen több részlet hangzott el, mint amennyit most nyilvánosságra lehet hozni, ugyanakkor kiemelten hangsúlyozták: bár bizonyos lépések alapvetőnek tűnnek a kívülállók szemében, egyetlen TCR Europe csapattal vagy versenyzővel sem írtak alá szerződést vagy zárták le a tárgyalásokat, így – bármilyen bejelentésről is hallott bárki jelen interjú elkészülte előtt – egyelőre még semmi sem bizonyos.

– Mit terveznek idén a TCR Europe-ba? Nyilvánvaló, hogy Julien Briché számíthat a támogatásra, hiszen megnyerte tavaly a 308-as kupa kiírását. De mi lesz a Clairet testvérekkel és Aurélien Comte-tal?

– Eddig még senkit nem jelentettünk be, de azt tudom mondani, hogy természetesen Julien Briché indulni fog az Európa-kupában. A Clairet testvérekkel tárgyalunk kettő, de lehet, hogy három autó futtatásáról. Ezt nevezhetjük a normális üzletmenetnek. Úgy véljük, hogy mások is ezt tekintik logikus és elvárható lépéseknek a részünkről. Folynak tárgyalások további csapatokkal további autókról és versenyzőkről, de nem minden olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. És mindaddig, amíg a tárgyalások nem zárultak le, nem szeretnénk, ha bármi is nyilvánosságra kerülne.

(Egy nappal később, kedden este jelentették be, hogy a Clairet testvérek két autóra aláírták a szerződésüket, a harmadik autó azonban továbbra is gazdára vár.)

– Terveznek részt venni a tavalyi „gyári” koncepcióban a TCR Spa 500-on?

– Tárgyalások folynak a szervezőkkel, de még semmit nem döntöttünk el. Amint eldőlnek a dolgok ezzel kapcsolatban, azonnal be is jelentjük.

– Hallottam a tél folyamán, hogy a Peugeot fejlesztett valamit a 308 TCR autókon. Helytálló ez az információ?

– Igen, normál ügymenetnek hívnám. Két részre volt osztható a fejlesztés, ami a tavalyi évben folyt. Először is véglegesítettük az endurance csomagunkat, például az ABS rendszert és néhány olyan dolgot, amit hosszútávú versenyeken használunk. Ezt teszteltük is tavaly a Spa 500-on. A másik rész olyan általános fejlesztési munkákból állt, mint a motor feltérképezése a BoP miatt, a fékrendszer és a fékbetétek tesztelése, stb. De ezek a normál munkálatok részét képezik, tehát nem mondanám, hogy jelentős változás következett be az autón.

– Andrea Adamo változtatásokat szorgalmaz a BoP rendszeren. Ha sikerrel jár, a Hyundai versenyautók még az eddigieknél is sokkal jobbak lehetnek. Mennyit tud erről az ügyről, illetve, amennyiben változás történik a Hyundai javára, az befolyásolja-e valamiben a Peugeot terveit?

– A mi állásfoglalásunk meglehetősen egyszerű. Mindig is tiszteletben fogjuk tartani a BoP rendszert és megbízunk a WSC-ben annak tekintetében, hogy a BoP fair és jól kiegyensúlyozott. Ha ebben változás állna be (tehát a WSC unfair BoP-t alkalmazna), akkor felülvizsgálnánk az álláspontunkat, de jelen pillanatban semmi okom nincsen arra, hogy ne bízzak meg a WSC-ben.

A jövő útján

– Az elektromos meghajtás mindenhol kezdi felütni a fejét. A Peugeot is úttörő a hibrid technológia alkalmazásában a versenyzés területén. A 2018-as idény végén le is lőttek néhány programot emiatt. Tervezik, hogy teljesen elektromos versenyautót fejlesztenek és beszüntetik a belső égésű TCR projektet?

– Ez azért nem ennyire egyszerű. Nyilvánvalóan tudjuk, hogy a jövő az elektromos meghajtás felé mutat. Ez egy hibrid kell, hogy legyen, ami egy Peugeot autó a WEC sorozatban. Lehet teljesen elektromos autót is fejleszteni, a PSA csoport jelenleg az Opel egyik modelljével dolgozik ezen. És a Peugeot oldaláról mi is figyelembe vettük egy elektromos versenyautó építésének a lehetőségét. Az azonban még nem eldöntött dolog, hogy melyik sorozat melyik autóját vennénk alapul. Arról azonban el kellett gondolkoznunk, hogy a jövő valamilyen elektromos meghajtást kíván meg. Ez azonban nem jelenti azt, hogy le szeretnénk lőni a belső égésű projektjeinket. A hibrid technológia is megkíván egyfajta belső égésű motort. Én úgy vélem, hogy lesz egy időszak, amikor az elektromos és a belső égésű motorok által hajtott versenyzés egymás mellett, párhuzamosan fognak létezni. Nem lehetséges egy ekkora technológiai váltást véghezvinni egyik pillanatról a másikra. Nyilvánvalóan elhivatottak vagyunk az elektromos meghajtás iránt, de lesz erre egy átállási időszak, ami biztosítja, hogy az ügyfeleink (csapatok és versenyzők) adaptálni tudják az új technológiát. Természetesen az ügyfeleink nagyon fontosak számunkra. Fokozatosan fognak áttérni elektromos meghajtásra, de ez időbe telik. Nem tudom, milyen hosszú időbe… Lehet gyors, vagy egy kicsit lassabb, de fel kell rá készülnünk. Szóval lehet, hogy erőltethetnénk ezt a projektet, de nem szeretnénk a versenyzőket és a csapatokat megfelelő versenyzési lehetőség nélkül hagyni.

Azt hiszem, Wales itt kitért már arra a tényre is, legalább gondolati síkon, hogy nekik nem csak a TCR 308-as sprintversenyek ügyfélkörét kell kiszolgálniuk, hanem a 308-as kupa és a 208-as kupa ügyfélkörét is. Utóbbi pedig egy-egy jobb hétvégén 60 autót is számlál, megfizethető versenyzési lehetőséget biztosítva amatőr és fiatal versenyzőknek.

Ami a TCR Europe és a Spa 500-as szereplést illeti, a felvételen kívül elhangzottak fényében hamarosan sokkal okosabbak leszünk.

Magyar Szilvia

Comments

comments