Ez a 21. század. Megszokott dolog, hogy mindenki rohan… Rohanunk, hogy elérjük a reggeli buszt, az esti híradót, az ebédet, a nyitva tartást… és ha ma valaki internetes újságíró, rohan a hírekért: minél előbb, minél több, minél nagyobb durranás, és a legfőbb: minél több kattintásért!
De ki ne járt már volna úgy, hogy a reggeli csúcsban rohan a buszra, éppen eléri, az ajtó becsukódik és a busz elindul, de a következő pillanatban kiderül: nem arra megy, mert ez egy másik számú járat! Hiszi, nem hiszi a kedves olvasó, így van ez a nagy hírek után való versenyben is (mert verseny ez, nem is akármilyen szoros!): van, hogy rossz buszra szállnak egyesek… Pedig az volt rá kiírva, hogy FIA… 🙂
Mivel évek óta önfenntartó ez a weboldal (vagyis azért élünk, hogy írjunk, nem pedig azért írunk, hogy az ezzel szerzett pénzből éljünk), így egy kicsit másképp veszünk részt ebben a versenyben. Mondhatni privátok vagyunk. Szóval inkább a minőségre, semmint a mennyiségre utazunk, ezáltal nem a kattintások száma jelenti a bevételi forrásunkat.
Azonban akár így, akár úgy, mégiscsak van, hogy jobb megvárni a következő buszt…
Néhány napja történt, hogy a teljes túraautós világsajtó (és a követő magyar boly) elnézte. Ugyanis az FIA honlapján, a Motorsport Világtanács közleményei között megjelent egy elírás, amit úgy lehetett volna értelmezni, hogy a TRC specifikációjú autók a jövő évtől részt vehetnek a WTCC futamain… Volt is nagy felbolydulás, mindenki lehozta azon nyomban a megdöbbentő hírt, mely eddig még pletyka szinten sem látott napvilágot! Még a viszonylag alapos Touring Car Times sem akart lemaradni, hát rögtön az elsők között írták, hogy ilyet még nem látott a világ! De az összes magyar oldal, mely bármely szinten foglalkozik a túraautózással, azon melegében átvette…
Néhányat (köztük a miénket is) kivéve.
Ugyanis egy idiótaságot legalább két forrásból, egy világrengető ökörséget pedig legalább egy, személyes e-mail címre kiküldött sajtóközleményből kell megerősítve látnunk ahhoz, hogy azt lehozzuk. Ez egy alapszabály az újságírásban… Mivel azonban sem a TCR sem a WTCC sajtóirodája nem küldött erről sajtóközleményt, a hír pedig – még ha az FIA honlapján jelent is meg – teljesen abszurdnak tűnt, én személy szerint úgy gondoltam, hogy megvárom a sajtóközlemény, akárkitől is jöjjön…
Nem is kellett sokáig várni: mire a net tele lett a “kizárt-hogy-így-van-de-gondolkodás-nélkül-megírom” abszurd hírrel, addigra az FIA vette a fáradtságot és a javított verzióról kiadott sajtóközleményét minden egyes regisztrált újságírónak személyesen elküldte két nyelven. A döntés pusztán arról szólt, hogy osztályozták a túraautókat: BTCC autók, TCR autók, és mindkét kategória a WTCC Super 2000-res autók alatt van…
A világ motorsportos honlapjainak lett még egy kattintásuk olvasóiktól, amikor lehozták a szenzációs hír helyesbítését…
A kattintásokért folyó öldöklő harcban csak az nem tűnt fel senkinek, hogy ha valaki is betartotta volna az újságírás egyik alapvető szabályát (mégpedig azt, hogy hiteles forrásból megvárjuk a megerősítést, akkor is, ha a fenét eszik!), akkor legalább ott elakadt volna egy lehetetlen álhír. Csalódott vagyok, mert még nagyra becsült szakforrásunk, a TCT sem várt sajtóközleményre.
Mi lesz így veled, 21. századi újságírás? Én már Jules Bianchi esete kapcsán is feltettem ezt a kérdést…
Félrecsúszott, homályos fogalmazás, elrontott fordítás bárkivel megtörténhet (velem is többször megesett). Még az FIA-val is történik ilyesmi, láthatjuk, a nagy kapkodás hevében.
A lecke az újságírás alapjainak hasznosságáról fontos és vicces volt, köszönjük FIA! Reméljük mindenki értette… 😉
Fotó és szöveg: Magyar Szilvia
Social Profiles