Villámlás a kínai éjszakában

Fotó: Marc de Mattia /DPPI

A nagy kínai kétmenetes forduló utolsó versenynapjához érkezett a mezőny, amikor is lefutották az (itthonról élőben legalábbis) láthatatlan második időmérőedzést, illetve a sötétedés miatt majdnem láthatatlanságba hajló két versenyt, gyors egymásutánban. És az a Gordon Shedden, aki eddig csak szenvedett ebben a mezőnyben, nem találva a helyét, mint villám fénylett fel a kínai égbolton: pole és győzelem!

Sajnos a magyar alakulat, meg úgy általában a Hyundai versenyautók is ott folytatták, ahol abbahagyták, csakúgy, mint az Audik. A Q2-be (szerencsére addig pályabontás nélkül) Jean-Karl Vernay, Ma Qing Hua, Aurélien Panis, Denis Dupont, Frederic Vervisch, Kevin Ceccon, Esteban Guerrieri, Nathanael Berthon, Gordon Shedden, Aurélien Comte, Mehdi Bennani és Pepe Oriola kerültek.

Aztán a Q2 nagyon-nagyon szoros volt, az egyetlen nem audis, aki a Q3-ba került, az Guerrieri volt, Shedden már itt is az első helyen ment tovább, Vernay, Vervisch és Dupont előtt. A Q3-ban Vernay köre nem volt a legjobb, Vervisch állt az élen, amikor Shedden megkezdte élete körét: és aztán a Comtoyou belgáját ambivalens érzések keríthették hatalmukba, mivel az ő pole-ja elment ugyan, de örülhetett egy kicsit a márkatársénak. A Slovakia Ringen vele volt 0.039 mp Thed Björk ellen, most ellene volt majdnem ugyanennyi: 0.049 mp-cel verte meg Shedden.

A fordított pole Bennaninak esett jól, mellőle Ma, mögülük Comte és Oriola várhatta a fordított rajtrácsos második verseny rajtját. Az időmérő edzés hivatalos végeredménye: Gordon Shedden, Frederic Vervisch, Denis Dupont, Jean-Karl Vernay, Esteban Guerrieri, Nathanael Berthon, Pepe Oriola, Aurélien Comte, Ma Qing Hua, Mehdi Bennani, Aurélien Panis, Kevin Ceccon, Rob Huff, Thed Björk, Yvan Muller, Gabriele Tarquini, John Filippi, Timo Scheider, Szabó Zsolt, Mato Homola, Yann Ehrlacher, Michelisz Norbert, Nagy Norbert, Tom Coronel és Fabrizio Giovanardi. Különösebben nagy jelentősége nem volt, de Coronelt hátrasorolták azzal az egy lehetséges hellyel a tegnapi incidensért.

Szóval Bennanival és Ma-val az első sorban vártuk a piros lámpák kialvását délután, a nagy-nagy kérdőjelet mégis a harmadik helyről rajtoló Comte hagyta maga mögött (igazából a kérdés még most is nyitva van, amikor ezeket a sorokat írom…). Comte messze földön híres a kiváló rajtjairól, azonban jelen esetben a nézőknek kb. 99.99%-a le merte volna fogadni, hogy ez a rajt már túl jó volt, mondhatnám megelőzte még a rajtlámpát is. Ment a kapkodás, hogy mindenki beférjen az első kanyarba, Shedden valahogy a falban kötött ki. Nem nagyon, egy horpadással és egy defekttel megúszta a dolgot, de ez a verseny elment.

Bennani fordult elsőnek, Comte beállt mögé Oriola, Berthon, Vernay, Dupont és Vervisch követték őket. Oriola erősen támadta Comte-ot, de a francia ellenállt. Ma-nak nem volt szerencséje, csak a 10. helyen tudta folytatni a versenyt, hiába a jó rajtpozíció.

A 4. körben Homola állt a boxutcában, megint a kormányösszekötő törött el. Nehezen hihető, hogy a DG Sportnál képtelenek két egyformán működő autót kiállítani, de hogy az esetek 80%-ában a szlovák fiú húzza a rövidebbet, az már egyenesen katasztrófa. Mint ahogy az is katasztrófa, amit Filippi vágott le nyomban ezek után: megpróbálta megelőzni Yvan Mullert, meg is csókolta hátulról a Hyundait, meg is törte, de ez mind semmi, mert aztán az egyik kanyarban belülről akkor svunggal ment el Muller mellett, hogy az előttük haladó, éppen kanyarodó, és mit sem sejtő Björk autójába úgy szállt bele oldalról, hogy ilyet csak harmadosztályú vidámparki dodgemben lehet látni! Thedben talán az ütő is megállt, hogy ez meg vajon mi lehetett… Lerakta az autót a garázs elé, valamennyire sikerült kikalapálni az utolsó futamra. Filippi nem járt ilyen jól, a Cupra nem faltörő kos, az ő autója nem lett készen a harmadik versenyre.

A hetedik körig egyéb bonyodalmak nélkül jutottunk el, itt kiírták, hogy az első sikánban történteket vizsgálják (márpedig Comte azért is adós némi magyarázattal, hogy ott miért a másik oldalról kerülte a gumibálákat, de leginkább – gondolom – az a kérdés, hogy Ma, Dupont és Shedden között mi történt).

Vervisch és Panis rágták át magukat Dupont-on, feljöttek Berthon mögé, Scheider és Tarquini a boxba látogatott, Ma pedig az előtte haladó Huffot támadta. Meglökte, Huff kisodródott, ketten is elmentek mellette. A 13. körig Bennani mondhatni háborítatlanul vezetett az élen, Oriola néha-néha megkísérelt támadást indítani Comte ellen. Ám ekkor, mintha a kis francia ritmust váltott volna: elszakadt Oriolától, és méterről méterre egyre közelebb került Bennanihoz. A csapat szólt is a marokkóinak, hogy ne üljön a babérjain, mert oroszlánon jön a francia lovasság. Bennani még válaszolt egy lila körrel, de Comte a 15. körre megérkezett a nyakára, és megpróbálta halálra idegesíteni a fényszórói villogtatásával. Nem mintha ez bármit használna Bennani ellen.

Mindeközben Berthon kitalálta, hogy abban a ronda nagy, hosszú, gumigyilkos, a versenyíven kívül csupa kosz kanyarban fogja megelőzni Oriolát, akivel addig olyan csatát vívtak, hogy többször is összeértek. Nagyon-nagyon meleg volt a pite, de megcsinálta!

Elöl Comte jött Bennanira, mögöttük immár Berthon lopakodott egyre feljebb. És megkezdődött az a két kör, amit nem mostanában felejtünk el. Olyasmi volt, mint amit Vervisch és Björk vágtak ki Szlovákiában, csakhogy ez most tényleg a győzelemért ment. És itt sokkal rövidebb körök voltak. Comte-nak nem volt sok esélye, megpróbálta mindenhol, közben Berthon megjött közvetlenül mögéjük. Aki nem látta, és teheti, nézze meg az utolsó kört! Végül Comte előzött az utolsó fordulóban, de a két autó összeért és kicsit meg is törtek. Bennani a sarkában maradt, a Peugeot már nem volt jól irányítható, az utolsó kanyarban kisodródott, a Volkswagen elé került ismét, s kis híján Berthon is. De Comte ezt már akkor sem adta: legalább a második hely legyen meg, már csak néhány méter… Ilyen szoros befutónk is az az emlegetett Vervisch-Björk-féle volt utoljára! Lehetne minden verseny minden második köre ilyen izgalmas, nem sértődnénk meg érte.

Bennani első győzelme a szezonban, Berthon első dobogója, és Comte nem azért nem mosolyog, mert nem lett meg az első hely, hanem azért, mert egyelőre még senki nem tudja, hogy vajon visszakérik-e tőle azt a kupát, ami majdnem akkora, mint ő maga. Akárhogy is, erre az utolsó 2 körre nagyon büszke lehet!

Az második verseny nem hivatalos végeredménye: Bennani, Comte, Berthon, Oriola, Vernay, Vervisch, Panis, Ma, Dupont, Muller, Huff, Ceccon, Guerrieri, Michelisz, Ehrlacher. Giovanardit és Szabót még egy kör hátránnyal jegyzi a rendszer, a többiek sajnos a box előtt fejezték be a futamot.

Fotó: Jean Michel Le Meur / DPPI

Már ekkor eleve csúszásban volt a program, és Wuhanban rohamosan ment le a nap. Szép napnyugta világította be a pályát, de még el sem rajtolt az utolsó futam.

Aztán piros lámpák ki, Shedden jó rajtot vett, az első kanyarban Dupont meg megtolta hátulról. Ha ez most nem jön ki ilyen szerencsésen Sheddennek, akkor bizony Denis-nek lehet, hogy ez volt az utolsó versenye Audival, de tuti, hogy legalábbis a fejét vették volna! Minden esetre Flash (Shedden beceneve, angolul villámot jelent) az élen maradt, zárkózott volna mögé Dupont és Vervisch, de már csak Bruno Correia mögé tudott bárki is zárkózni… Vernay-nak sem sikerült rendesen a rajt, Comte-tal keveredett csatába. A Peugeot a belső íven volt, és a következő kanyar neki esett volna jobban, de ehelyett Vernay (persze, nem akarattal) a falba küldte honfitársát a nagy francia kakaskodásban. Ő ugyan továbbment, de Comte visszapattanó autójába a fél követő boly beleszállt. Amolyan kisebb vila reali másolat volt ez, sajnálatos módon elkapta Huff-ot (hogy ennek az embernek minden nagy buliban benne kell lennie!), összeszedték Scheidert és Homolát (ha már kuka a kínai kirándulása, legyen kuka teljesen), Giovanardit és még a két zengős Cuprát is (szegények, már ők sem tudták, mi hiányzott még a boldogságukhoz! – Nagy Norbert tovább tudott menni, és befejezte a versenyt)… 

Szerencsére mindenki egészben szállt ki a roncsokból, és Correia a Safety Carban vezethette a mezőnyt a 9. körig. Rémesen sötétedett Wuhan felett, és felrémlett bennünk annak a piros zászlóval leintett Thai versenynek az emléke, amit röntgenlátás hiányában nem sikerült befejezni. A kínaiak érdekesen takarítanak pályát: Huff autója négy körön keresztül állt az út kellős közepén, lépésben kerülgette a mezőny… Közben Vernay-t vizsgálat alá vonták ütközés okozásáért, a boxutcában pedig mikrofonvégre kapták Comte-ot, hátha el tudja mondani, hogy mi történt. Az angol nyelv hiányának és a sokknak betudhatóan sokat nem tudott mondani, annyit azért megértettünk, hogy nem volt hova mennie, az autó nagyon kukás, nem is tudja, hogy lesz ebből versenyzés Japánban. Ugye emlékszünk: alig egy hete a peugeot-s francia ment az audishoz bocsánatot kérni. A kérdés, hogy most az audis átmegy-e a többiekhez, már persze miután gyakorlatilag sértetlen autóval befejezte a versenyt.

A Safety Car elhagyta a pályát, Vernay kapott egy áthajtásos büntetést, a mezőny pedig – élen Sheddennel – meglódult a szürkületben…

Ekkor úgy álltak elöl az Audik, hogy Shedden, Dupont és Vervisch. A többi azért lényegtelen, mert Dupont okozta a galibát (megint), de ezzel nem csak a saját és Shedden versenyét kockáztatta, de majdnem mindhárom Audit taccsra tette. A 11. körben, az egyik kanyarban úgy gázolta el az egyik gumibálát, hogy az előbb Shedden autóját ütötte meg “kissé”, majd Vervisch tudott előle épphogy kitérni! Tud a srác, nem mondom, házi katasztrófának az Audinál még jó lehet…

Safety Car egyből vissza, megint beállt a mezőny libasorba, ám ekkor Dupont hirtelen lassulni kezdett. Mit volt mit tenni, Vervisch elment mellette, csaknem Guerrieri is, de ekkor ismét felvette az ifjú belga a tempót. Nem tudom, vajon mit evett ma reggel?

A 15. körben ismét távozott a biztonsági autó, meglódultak, majd Ceccon hozta az elképesztő frászt mindenkire, füstölős nagy fékezéssel indult meg a fal felé. Szerencsére ott van egy bukótérszerű rész kialakítva, így nem kellett megint a Safety Carral vesződnünk, pedig lélekben már felkészültünk rá. Elég hátul ugyan, de az alfás csatlakozott a mezőnyhöz.

Mullernek közben felforrt a motorja (lehet, hogy az agyvize is ettől a szervezett káosztól!), letette az autót a box előtt. Természetesen további körök adódtak a versenytávhoz, Oriola ismét megtalálta Berthont egy csatára, majd Berthon is az előtte haladó Guerrierit. Előttük a három Audi ment, mint eddig. A 20. körben (ami a Safety Car periódusok nélkül már nem is létezett volna!) már olyan sötét volt, hogy szerencse, hogy ezeken az autókon működő fényszórók voltak. Végül a 23. körben ért véget a verseny, kockás zászlóval.

Sheddennél boldogabb embert a széles határban nem lehetett találni, pedig Wuhan 10 milliós város! Éppen itt volt már az ideje, annyi sok félresikerült kísérlet után! Elmondta, hogy már az az első koccanás Dupont-nal elállította az első futóművet, de szerencsére így is végigtalált a versenyen. Vervischnek a Nürburgringen volt utoljára ilyen jó hete, mint itt Kínában kettő is egymás után, Dupont-t pedig senki nem akarta megfojtani (egyelőre legalábbis).

A harmadik verseny végeredménye a dobogó mögött: Guerrieri, Berthon, Oriola, Ma, Ceccon, Bennani, Björk, Panis, Ehrlacher, Tarquini, Michelisz, Vernay és Nagy Norbert.

Fotó: Jean Michel Le Meur / DPPI

A versenybíróság meghozta a határozatait a vizsgált ügyekkel kapcsolatban. Ma kapott 5 mp büntetést a Huff-fal való lökdösődés miatt, így a 12. helyre csúszott vissza, vagyis még Yvan Muller és Rob Huff is pontszerző lett a végén. Ugyanakkor jól jegyezzük meg, és tegyük el emlékeinkben Aurélien Comte fenomenális rajtját, ugyanis szabályosnak ítélték! Minden bizonnyal a túraautózás eddigi történetének legeslegjobb rajtját láttuk! Ez egyben azt is jelenti, hogy a tegnapi ötödik helye mellett azt a nagy kupát is hazaviszi Kínából.

Ha már arról van szó, hogy ki mit visz haza Kínából, és gyakorlatilag majdnem minden mást az Audi (a világ összes „succes ballast”-ja sem lesz elég az autóikba Japánban!)  és Pepe Oriola, sajnos a BRC és a Zengő sem gazdagodott sok mindennel, a tapasztalatot és az utazás élményét leszámítva.

A világbajnokságot Gabriele Tarquini vezeti 241 ponttal, mögötte Thed Björk (234), Yvan Muller (233), Pepe Oriola (207) és Jean-Karl Vernay (205) ponttal. Michelisz Norbert a 7. helyen (195 pont) áll az összetettben. A mezőny most elhagyja a Távol-Keletet, hogy 3 hét múlva újult erővel térjen vissza Japánba, Suzukába.

Magyar Szilvia

 

Comments

comments