Felemás szezonokon van túl a túraautózás Európában és a világban… Az ETCC 11 versenyzővel indult el – művészet volt nem pontot szerezni, míg a TCR Európa-bajnoksága a mostani hétvége egyfordulós felvonásával kelt érdekes visszhangokat…
2017-re Marcello Lotti engedélyezte az FIA-nak, hogy az ETCC keretében használja a TCR koncepciót, és valóban: az idei ETCC mezőnyben már mindenki TCR specifikációjú autókkal futott. Már aki futott. A mezőny ugyanis nevetségesen kicsi volt (ez persze a résztvevők tudásából semmit nem von le)…
A TCR Európabajnoksága abból az öt európai futamból állt, ami elvileg a kvalifikáció lett volna a jelen hétvégén megrendezésre kerülő, egyfordulós kupára. Ebbe a bajnokságba összesen hárman neveztek: Jens Reno Moller, Stian Paulsen és Milovan Vesnic. A dolog pikantériája, hogy közülük egyikük sem jutott el a mostani versenyhétvégére, az Adria raceway-re. Paulsen autója Németországban áll, azon mód darabokban, ahogyan összetört Oscherslebenben, Moller árulja a sajátját, Vesnic pedig bevallottan csak próbálkozott, de a rallikrossz jobban megy neki.
Az eredeti szabályzat szerint a mostani hétvégén való indulás feltétele az lett volna, hogy az 5 európai hétvége közül valaki négyet végigcsinál a TCR International sorozattal, vagy egy helyi sorozat (pl. TCR Germany) összes versenyhétvégéjét végigcsinálja. Mivel azonban így nem maradt volna nevezhető versenyző, a szervezőség a nevezési feltételek utólagos megváltoztatása mellett döntött: elég volt egy verseny a nemzetközi sorozatban, illetőleg bárki kaphatott a promótertől szabadkártyát. Az igen borsos, 4000€-s nevezési díjat 2500€-ra csökkentették. Ennek az lett az eredménye, hogy egy igencsak szedett-vedett, 20 autós mezőny állt össze, közülük 4 autót csak tegnap csaptak a nevezési listához, és Gabriele Tarquini Hyundai-ja a nem végleges homologizáció miatt nem szerezhet pontokat.
Ez az eljárás egyrészről eléggé igazságtalannak tűnik azokkal szemben, akik kicsengették a TCR International európai versenyeire a 10.000€-s nevezési díjat és végigcsinálták a kvalifikációt rendesen (Moller és Paulsen), másrészről az egyetlen versenyhétvégére összeálló mezőnyökből általában sokminden származik, csak semmi jó nem. Hála a szabadkártyák kiosztásának teljesen minimális versenyzői tapasztalattal is elindulhat bárki. A nevezési lista nevei közül körülbelül 10 lehet ismerős, ők is javarészt a TCR Germany-ban vitézkedtek idén. Az esemény előkészítése gyakorlatilag a káosznál csak kicsit volt jobb, de szervezésnek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető. S maga az egyfordulós koncepció is eléggé nonszensz…
Van-e még remény? Lesz-e még valaha rendes Európa-bajnokság rendes mezőnnyel? Ma úgy tűnik, van! A Serbiaring weboldala az alábbi dolgokról értesült ma, az Adria Raceway-en, egy Marcello Lottival készült exkluzív interjú keretében.
Mivel Lotti a TCR koncepciót csak erre az idényre adta az FIA-nak, az ETCC-nek pedig amúgy sem volt már elegendő nevezője, 2017 az ETCC utolsó szezonja volt. 2018-tól egy új európai sorozat indul majd útjára, melyet hat állomással terveznek. Ezek közül 4 közös lesz a TCR International fordulóival, 2 pedig önálló hétvége lesz, csakúgy mint mostanában volt az ETCC-ben.
Lotti még sem az új bajnokság nevét (vagyis inkább formáját – tehát kupa, bajnokság, sorozat, stb.) sem a versenynaptár helyszíneit nem hozta nyilvánosságra, csak annyit tudunk, hogy a megfelelő előkészületeket megtették annak érdekében, hogy ez létrejöhessen.
Mivel azoknak, akik eddig az ETCC-ben versenyeztek, immár TCR specifikációjú autójuk van, az átállás senkinek nem jelent többletköltséget, akik csatlakozni szeretnének az új sorozathoz. Mi, nézők csak azt reméljük, hogy a résztvevők száma elég magas lesz, a kiírást nem változtatják majd folyton, és sikerül egy ütős, állandó mezőnyt összerakni. Úgy tűnik, van még remény!
Magyar Szilvia
Social Profiles