A 2010-es japán hétvége után először találkozott a mezőny esős körülmények között. Itt most nem számít 2011-ből a brazil, magyar, és német zápor, azok 20 perc alatt eltűntek. Monzában az idénynyitón viszont egész vasárnap esett, és esett…
A nap úgy kezdődött, hogy a warm upon hivatalosan is bejelentette a LADA: nem indulnak, mivel Thompson sérült kocsiszekrénye ugyan kimehetett a Q2-re, a futamokra esélytelen lett volna. A helyszínen nem javítható sérülés okozásáért Dudukalónak már a távozását repesgetik, sőt a Lukoil Racing részéről már mehetne is, de a TMS Sport még adna neki egy esélyt. Nos igen, két csapat egy csárdában…
Az oroszok kiválásával Norbi a 19. helyről indulhatott. Innen zárkózott fel előbb a 12. helyre, majd mivel pont előtte tört össze tavalyi autója Stefano d’Aste-éval (a második futamra Dominik Greiner, és korábbi csapata a Wiechers segítette ki) a volánnál, visszacsúszott 15.-nek. Innen zárkózott még egy menetet, és 8. helyen ért célba, ami könnyen lehetett volna hetedik is. Bár Boarmant csak a brit futamvégi kiesésének köszönhetően előzte meg (elég olaszosan otthagyták az utolsó előtti körben a Lesmóknál az egyenes közepén autójaát, mondván majd kikerülik), akit Nash penderített ki, nagyon hasonlóan az időmérőn látott Huff-esethez, Nasht már idegesítette hátulról. Láthatóan gyorsabb volt a Chevy-nél, de véget ért a futam. Így is nagyon szép az a 4 pont.
Nem Norbi volt az egyetlen nagy felzárkózó, sőt két márkatársa is szép teljesítményt nyújtott. Tarquini a 9. helyről indult (büntetése Thompson nem indulásával végül négy rajthelyes lett), és legjobb nem Chevy-ként negyedik lett. Monteiro, aki Norbihoz hasonlóan kiesett a Q1-ben, a 16. helyről lett ötödik, s mivel Tarquini mögött ért célba, ezért a gyárérdek miatt maximum az élen haladó Chevy hármas megbomlásával került volna előrébb. A címvédő Huff az utolsó helyről indult, ahonnan a hatodik lett. Nagyot ment csapattársa is, ám az újonc GT világbajnok Marc Bassenget egy csapathiba miatt áthajtásos büntetésre ítélték. Tom Coronel behozta a BMW-t pontszerzőnek, és csak éppen lemaradt a pontról az újonc francia Jean-Philippe Dayraut, aki a harmadik legjobb BMW-ként lett leintve Wéber Gábor korábbi autójával. Ő, és a csapat Monza alapján dönt későbbi szereplésükről, és mivel Olaszország bíztató volt, esélyes maradásuk.
Bassengen és Boardmanon kívül nem jött ki a lépés Engstlernek és Nykjaernek sem. Mindketten műszaki gondokkal küzdöttek, így nekik azért másmilyen volt a keserű íz. Persze, visszamentek a pályára tesztelni. Ezt már nem tehette meg Pepe Oriola, aki legjobb SEAT-osként, sőt legjobb „best of the rest”-ként esett ki a technika miatt. Azt ugyan merész leírni, de a másik nagy vesztese a futamnak a nézőközönség volt, akik újra Chevy 1-3-at kaptak, Muller-Chilton-MacDowall sorrendben. És hiába volt a Bamboo első dobogója ez, mégsem történt semmi izgalom az élen. Nincs gyár, és így kiengedtek pár maradékot magukból a Cruze-ok. De még mennyi van nekik? Mert megkapták a 40 kilót is… Marcello Lotti pár hétvége után újraértékeli majd a kompenzációs rendszert ennek hatására.
Főleg mert a 9. helyről induló Muller (szintén Thomspon kiválásával) négy és fél kör múlva már vezetett a második futamon. Kicsit több idő kellett a tengelyileg összetákolt Nykjaer 2011-es(!) járgányának ahhoz, hogy feljöjjön másodiknak. A NIKA ugyebár két 2011-es, utoljára Tianma előtt fejlesztett Chevy-vel rendelkezik. Gondoljunk bele, hogy mi lenne, ha még a másikat is bevetnék? Hogy a két 2012-es garázsban állóról ne is beszéljünk.
Muller (tavalyhoz hasonlóan duplázott, de a pole-ja miatt most 55, maximális pontszámmal távozot) és Nykjaer mögött Tarquini ért célba. Az olasz olyan csodarjtott vett, mint Norbi tavaly a Hungaroringen. Elsőkerekes autóval óriási dolog ekkorát rajtolni. A végül 12.-nek befutó OYoung BMW-vel már a Curva Grandéban elvesztette az ötödik helyről induló hazaival szemben a vezetést. Hátul Monteiro is jól rajtolt, és lett nyolcadik. Az előző futam nyolcadikja, Michelisz Norbi viszont kihajtott a boxba, lévén bepárásodott az ablak, és semmit nem látott. Később visszament, körözni a Hondával, és még ennek a sok technikai gondnak dacára is sikeresebb lett a BMW-s debütálásánál (ahol ugye már a szezonnyitót is ki kellett hagyni a csapatnak), de az első autóba ülések kísértetéjesen hasonlítanak. Norbi végül körhátránnyal és utolsóként, de célba ért. A futam kieső nélkül lement. Bár Tarquini dobogós lett, és a Honda jól eltalálta az állórajtra az autót, a 2009-es világbajnok szerint lassabb, mint a tavalyi prototípus…
A futam, sőt a hétvége egyik hőse újra Basseng lett. A warm upon ugyan megbújt az ezredre azonos időt a második-harmadik helyen teljesítő Huff-Oriola páros mögött, azonban itt negyedik lett nagyon szép, erőszakos, de fair versenyzéssel. Sőt, a kicsit lelassuló Tarquinit a futam végén még a harmadik helyért üldözte az elmondása szerint ilyen esős körülmények között még nem versenyző német. Csapattársa, Huff ezúttal éppen behozta az autót pontszerzőnek, azt azonban boxutcából indulva tette. Az esőmenő Boardman most túlvállalta magát, így újfent. pont nélkül maradt.
Bár a BMW-k szenvedtek, a másik hazai menő d’Aste behozta pontszerzőnek a BMW-t, ami – akárcsak az első futamon – egy 9. helyet hozott a bajoroknak. Tényleg jókor váltottak Zengőék. Coronel ezúttal éppen lecsúszott a pontokról, Dayraut pedig a pályáról. Bennani és Barth a nap folyamán hol szponzorszivacsot, hol autót törtek, nem az ő napjuk volt.
A bajnokság Marokkóban folytatódik április első hétvégéjén. Muller-Chilton-Tarquini 55-32-28 arányban az első három helyen, Norbi a11. abajnokságban. A gyártóknál leírnám, hogy Chevy vezetés, de nem tehetem, hisz Honda fölény van. Ugyanis az elmúlt évektől eltérően idén tényleg csak a két full gyári csapat autói szerezhetnek pontot itt. Azaz Tarquini, Monteiro, Norbi, Thomspon, és Dudukalo. Utóbbi kettő 6 pontot kapott az időmérőről, Norbi pedig csak akkor számít majd, mikor az első két Honda valamelyike lesz. Ez azért van, mert így az értékelt autók aránya 2-2, és igazságos. Ellenben mind a Chevy-k (ez különösen az RML miatt pikáns, mert így tönkreteszik azt a bajnokságot), mind a versenyzőjüket gyárinak értékelt Zengő Motorsport és Tuenti Racing szerezhetnek pontot a privát csapatok értékelésében.
Ott az RML vezet a Bamboo előtt, utána jön a Münnich Motorsport, s végül a NIKA. (33-13-12-8). Az első ide szellemileg beletartozó csapat 4 ponttal a Tuenti, utána pedig mi következünk, Zengőék 3 egységével. Mivel a NIKA alapvetően egyautós Chevy csapat, talán még fogható lesz, de itt az igazán kicsik között a negyedik-ötödik helyért fog ádáz küzdelem lenni. A privát versenyzőknél is Chevy fölény van, Nash-MacDowall-Nykjaer sorrendben 16-12-11 arányban. Itt Barth a legjobb 9 ponttal nem Chevy-sként. Érdekesség, hogy mint csapatot az ANOMÉ-t nem értékelik sehol. S mivel a két hongkongi (O’Young, Ng) egész évre neveztek, az EuroSport Ázsia Kupa még nem indult be.
Fotó: fiawtcc.com
Bakay Botond
Social Profiles