Gabriele Tarquini bebizonyította, hogy valaki még 56 évesen sem lehet elég öreg az autóversenyzéshez. Bombaformában kezdte a szezont ugyanis, a marrakeshi nyitóhétvége három versenyéből kettőt megnyerve – így a BRC-Hyundai olasza éllovasként érkezik majd három hét múlva, amikor is a Hungaroringen folytatódik az idei WTCR-szezon.
Noha a WTCC- és a TCR-érában nem ehhez voltunk szokva, de a két sorozat összeolvadásának és az ebből adódó szabályváltozások értelmében vasárnap is rendeztek egy időmérő edzést, méghozzá a WTCC-korszakból ismert Q1-Q2-Q3-as szisztémában.
FIA WTCR / Oscaro on Twitter
Red flag! Session stopped! #WTCR #Oscaro
Igaz, az eredetileg félórás Q1 majdnem egy órán át tartott, ugyanis 20 percre félbe kellett szakítani a körözést, miután Denis Dupont – állítása szerint a fékpedál beesése miatt – összetörte a Comtoyou Racing Audiját, ráadásul a gumifal is javításra szorult.
A Q1-et egyébként a négy Hyundai zárta az élen, miközben a negatív meglepetésekből is volt bőven, mivel olyan nagyobb nevek szorultak ki a TOP-12-ből, mint Esteban Guerrieri (Münnich-Honda) vagy éppen a Boutsen Ginion Racing versenyzői, Tom Coronel és Benjamin Lessennes. Rajtuk kívül többek között a Zengő Motorsport pilótái is búcsúztak: Szabó Zsolt Dávid a 19., Nagy Norbert pedig a 22. helyre kvalifikált.
Az időmérő edzés második szakasza is a négy Hyundai dominanciájának jegyében telt el, amelyek Thed Björk – Gabriele Tarquini – Michelisz Norbert – Yvan Muller felállásban jutottak tovább egyetemben a Münnich Motorsport Hondáját terelgető Yann Ehrlacher-vel. A fordított rajtrácsos pole pozíciót a 10. legjobb idő megfutásával Pepe Oriola kaparintotta meg a Campos-CUPRA-val, elorozva ennek lehetőségét Gordon Sheddentől és Frédéric Vervisch-től. Igaz, az utóbbi a második futamnak még akkor sem vághatott volna neki a hatodiknál előkelőbb rajtpozícióból, ha megszerzi a fordított pole-t, ugyanis kapott egy öthelyes rajtbüntetést, amiért a tegnapi első versenyen tevékenyen hozzájárult az 1-es kanyarban történt tömegbalesethez.
A Q3-as szétlövés során az 56 évesen is bomba formában versenyző Gabriele Tarquini egy 1:24.316-os köridővel szerezte meg a pole pozíciót, megelőzve a saját csapata színeiben versenyző Yvan Mullert, valamint Michelisz Norbit. A BRC magyarja összességében jó kört futott, de miután az első szektorban vétett egy komolyabb hibát, két tizeddel kikapott a csapattársától. Micheliszt Björk és Ehrlacher követte a sorrendben.
Csak 24 autóval vágott neki a WTCR mezőnye a második, fordított rajtrácsos versenynek Marokkóban, ugyanis Denis Dupont Audija annyira megsérült a délelőtti időmérő edzésen történt balesetben, hogy a Comtoyou Racing nem tudta megjavítani a futam kezdetéig.
A piros lámpák kialvását követően Pepe Oriola nem tudott élni a pole pozíció nyújtotta lehetőséggel, mivel hiába koccant többször neki Jean-Karl Vernay Audijának, végül a francia átvette a vezetést, a spanyol Campos-pilóta pedig még az SLR-Volkswagent terelgető Mehdi Bennanival szemben is veszített egy pozíciót. Hátrébb meg Esteban Guerrieri és Yvan Muller kakaskodtak.
A versenyt összesen két biztonsági autós fázis tarkította. Bruno Correiának először a hetedik körben kellett pályára lépnie, ugyanis Szabó Zsolti menetiránnyal szemben ottragadt az első kanyar kellős közepén a Zengő-CUPRA-val, miután kapott egy méretes elefántpuszit Gianni Morbidellitől.
A 10. körben elengedték a mezőnyt, de két körrel később megint jöhetett a Safety Car, ugyanis Benjamin Lessennes a falba tette a Boutsen Ginion Racing Hondáját. A zöld jelzés legközelebb a 14. körben lépett életbe, de a kedélyek még ekkor sem nyugodtak le.
Ugyanis a második újraindítás után több versenyző is problémába ütközött: Rob Huff az ötödik helyen haladva kapott bal első defektet az SLR-Volkswagennel, Gabriele Tarquini a kardántengely meghibásodása miatt esett ki a nyolcadik helyről, majd John Filippi és Aurélien Comte ütköztek – a balesetben az utóbbinak kellett feladnia a futamot.
Mindeközben Vernay leszakította magáról Bennanit, és megszerezte az első győzelmét a WTCR-ben, amíg a dobogó legalsó fokáért Oriolának Yann Ehrlacher-vel szemben kellett védekeznie. Thed Björk lett az ötödik James Thompson és Michelisz Norbi előtt, Guerrieri pedig legyőzte Mullert a nyolcadik helyért, az utolsó pontot Tom Coronel csípte el.
A futam végeredménye nem maradt érintetlen, ugyanis órákkal a versenynap vége után megerősítették, hogy John Filippi kapott egy 30 másodperces büntetést, amiért a falba küldte Lessennes Hondáját. Így a francia a 12. helyet a 17. helyen zárt. Ezzel Nagy Norbit az egyetlen talpon maradt Zengő-CUPRA-val a 16. pozícióban rangsorolták.
Magyar idő szerint a kora esti órákban megrendezték a főfutamnak is hívható harmadik versenyt, amelynek a rajtjánál Gabriele Tarquini valósággal kilőtt a pole pozícióból a BRC Racing Team Hyundaijával. A második pozícióból induló Yvan Muller rajtja már nem sikerült ennyire jól – sőt, még az a veszély is fennállt, hogy Michelisz Norbi megelőzi őt az első kanyarig. Azonban a francia és a magyar többször is egymáshoz, valamint a falhoz értek, amelynek következtében Thed Björk körbeautózta mindkettejüket, Micheliszt pedig még Yann Ehrlacher is megelőzte. Nem sokkal később Mullert egy utolsó figyelmeztetéssel szankcionálták, amiért a rajt utáni métereken a falhoz lökdöste Micheliszt többször is.
Mindeközben újabb fékproblémák merültek fel: először az ötödik körben Gordon Shedden csúszott ki emiatt a 7-es kanyarnál, két körrel később pedig Frédéric Vervisch találta el hátulról Pepe Oriolát, majd a betonfalat – a Comtoyou belgájának ki kellett állnia a versenyből, a biztonsági autó pedig ekkor pályára lépett.
Az újraindításnál Tarquini simán vezetett Björk előtt, miközben a harmadik helyen haladó Mullernek körökön át figyelnie kellett a visszapillantó tükreit, ugyanis unokaöccse, Ehrlacher kőkeményen üldözte őt.
De állandó csatákat leginkább a hátrébb lévő traktusokban láthattuk. Ilyen volt például Guerrieri és Filippi küzdelme – ám kettejük csatája balesettel zárult, miután az argentin Münnich-pilóta saját magát forgatta meg a francia versenyző Campos-CUPRA-ján.
Pár körrel később, a 16. körben ismét a biztonsági autó vezette a mezőnyt annak köszönhetően, hogy Nathanaël Berthon nekiment Mat’o Homola DG Sport Peugeot-jának, amelynek eredményeként a falnak koccanva fejezte be a versenyt a Comtoyou-Audival.
Két kör múlva viszont már ismét a zöld zászlók lengtek, de másodpercek múlva már arra lettünk figyelmesek, hogy váratlanul helyet cseréltek az Yvan Muller Racing autói: mint kiderült az a visszajátszásból, Björk valami miatt pár másodperc erejéig lelassult, amellyel megnyílt az út a csapattulajdonos pilóta előtt.
Azonban Gabriele Tarquinit a négyszeres világbajnok sem tudta elcsípni, így az olasz BRC-pilóta megszerezte a második győzelmét is a WTCR-ben a két YMR-Hyundai, Ehrlacher, valamint Michelisz Norbert előtt, aki annak ellenére ötödik lett, hogy a baleseten kívül még egy komolyabb váltóhiba is hátráltatta.
A TOP-10 sorrendje Bennanival, Huff-fal, Thompsonnal, Vernay-jel, valamint Oriolával egészült ki. Ami a Zengő Motorsport pilótáit illeti, Nagy Norbi a 15. lett, míg Szabó Zsolt csak alig pár kört teljesített.
Az 56 éves Tarquini a kiváló nyitánynak köszönhetően vezeti az egyéni bajnokságot – a 62 pontot számláló olasztól 11 ponttal van elmaradva Thed Björk, és 21-gyel Jean-Karl Vernay. Michelisz a nyolcadik helyen áll, 22 ponttal. A csapatok kiírásában pedig 86 egységgel van az első pozícióban a BRC Racing Team, ami néggyel több mint az Yvan Muller Racing által összegyűjtött pontok száma, a harmadik helyen a Sebastien Loeb Racing elmaradása 30 pontos.
Három hét múlva a Hungaroringen kerül sor a folytatásra!
Kováts Olivér
Médiapartneri megegyezés révén megjelent még: brakingnewsmotorsport.blog.hu
Social Profiles