A fotós blogja: 3 SZ a monzai WEC prológról

Erika kinézett a WEC-re...

Erika kinézett a WEC-re…

Amikor az FIA 2016 őszén robbantotta a hírt, miszerint a WEC mezőnye először látogat Olaszországba, kétség sem férhetett hozzá, hogy közelebbről is meg kell ismerkednünk a hosszútávú versenysorozat főszereplőivel.

Eredetileg március 25-26-án rendezték volna meg a kétnapos tesztet, ám ez egybeesett Ferenc pápa monzai látogatásával. A helyi biztonsági szervek nem tudták volna garantálni a királyi parkban összegyűlő, várhatóan hatalmas tömeg biztonságát, így a Nemzetközi Automobil Szövetség egy héttel későbbre, április első napjaira szervezte meg a prológot, nem kevés fejfájást okozva ezzel a csapatoknak és a rajongóknak egyaránt. A Formula E mexikói fordulóját ugyanis szintén április 1-én tartották, a két sorozatban szimultán versenyző számos pilótának (Jean-Éric Vergne, Pechito López, Lucas di Grassi, Nelson Piquet jr., Sébastien Buemi, Nicolas Prost és Sam Bird) így mérlegelnie kellett, melyik esemény kihagyásából származik kisebb hátránya. Az sajnos nem volt opció, hogy rekord idő alatt tanuljanak meg osztódással szaporodni, de volt, aki kísérletet tett arra, hogy két helyen legyen egyszerre. 🙂

 A SZemélyes…

Csütörtökön az autók és az új csapatfelállások bemutatásával, fotózással, interjúkkal kezdődött a felkészülés a 2017-es szezonra, pénteken még szintén csak a média képviselői lehettek jelen az előkészületeknél, ám a magyaros fifika révén egy-két szemfüles rajongónak sikerült bejutnia a pálya területére. Így találkozhattunk az éppen Mexikóba utazó Pechito Lópezzel és Sébastien Buemivel, akik annak ellenére, hogy láthatóan rohanásban voltak, szántak rá pár percet, hogy beszélgessenek velünk.

Szombat reggel igyekeztünk korán kiérni a pályára, ám ez az olasz tömegközlekedéssel kisebbfajta kihívást jelentett. Meg kellett állapítanunk, hogy a buszok menetrendje csak formalitás, a valósággal még csak köszönőviszonyban sincs. Mondjuk inkább úgy, hogy tájékoztató jellegű. Mivel a kétnapos teszt és a paddockba való belépés is ingyenes volt, számítottunk rá, hogy sokan lesznek. A rengeteg kutya jelenléte arról árulkodott, hogy a parkban sétáló gazdik oldalát is fúrhatta a kíváncsiság, mi zajlik a pályán, majd mire eljött a boxutcalátogatás időpontja, már hullámzott a tömeg. A szervezők 45 percet adtak a nézőknek, hogy testközelből is megcsodálhassák az autókat, végignézzék, ahogy a szerelők dolgoznak, esetleg egy-két versenyzőt is megpillantsanak.

Az időjárás szinte egész nap kegyes volt hozzánk, viszont az előre jelzett, zuhogó eső az esti gyakorlásra (a buszokkal ellentétben) pontosan megérkezett. Csak egy maroknyi autó gurult ki a pályára, és mivel addigra már be is sötétedett, mi is úgy gondoltuk, hogy ideje visszaindulni Milánóba.

A vasárnapi tömegközlekedés még a szombatinál is ráérősebbnek bizonyult, és annak ellenére, hogy korábban indultunk, később értünk ki a pályára, mint szombaton. Elsőre úgy tűnt, hogy a látogatók kevesebben vannak, mint előző nap, ám, amikor a délutáni autogram-osztásra került a sor, bebizonyosodott, hogy tévedtünk. Ha lett volna csillár a pitlane felett, onnan is lógtak volna az emberek. A délutáni session-re mi is felültünk az Ascari tribünre, ahol egyszercsak prominens látógatóink akadtak: a tavalyi GTE Pro bajnok Aston Martin csapat két dán versenyzője, Marco Sørensen és Nicki Thiim úgy döntöttek, hogy számukra szokatlan aspektusból követik az eseményeket. Sørensen elmondása szerint eleget teszteltek már ahhoz, hogy egy kicsit lazítsanak, készen állnak Silverstone-ra, és alig várják, hogy elkezdődjön a bajnokság.

Késő délutánra a nézők elkezdtek hazafelé szállingózni, a csapatok is elkezdték lebontani a sátraikat, összepakolni a szerszámokat, ám a buli akkor halt meg véglegesen, amikor a Matt Rao vezette 36-os számú Signatech Alpine Matmut balesete miatt kb. negyed órával a hétvége utolsó edzésének vége előtt piros zászlóval megszakították a programot. Addigra már mi is olyan fáradtak voltunk, hogy legszívesebben saját magunknak is piros zászlót lengettünk volna, így nagyon hamar megszületett a döntés, miszerint LMP1-es tempóban indulunk vissza a szállodába.

 A SZakmai

De, hogy ne csak személyes, hanem szakmai beszámolóval is szolgáljak, nézzünk rá egy kicsit a csapatok összetételére. Az Audi meglepetésszerű kiválásával erősen megcsappant az LMP1-es kategória létszáma, és olyan nagy nevektől kellett elbúcsúznunk, mint Benoît Tréluyer, Marcel Fässler vagy Loïc Duval. A német André Lotterer csatlakozott a Porsche gárdájához, Lucas di Grassi a Ferrarival Le Mans-ban biztosan visszatér a mezőnybe, Oliver Jarvis pedig a Jackie Chen Racing-nél (LMP2) talált magának ülést.

A Toyota Gazoo Racing a TS050 hibrid erőforrás legújabb fejlesztésével tér vissza, és remélik, hogy 2014 után ismét dobogós helyezésekért harcolhatnak. Olyan nevekkel szállnak csatába, mint a háromszoros WTCC bajnok José Maria López, a 2016-os Formula E bajnok Sébastien Buemi, Anthony Davidson, a Forma 1-ből is ismert japán duó Kazuki Nakajima és Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin, Nicolas Lapierre és Yuji Kunimoto, bár az utóbbi három versenyző minden bizonnyal csak a 24 órás versenyen vesz majd részt.

A harmadik LMP1-es csapat, a német By Kolles privát legénysége egyelőre két főt számlál: a brit Oliver Webb és a lengyel Robert Kubica mellé még várhatunk egy versenyzőt, aki szinte biztosan az osztrák Dominik Kraihamer lesz. (Az összeesküvés-elméletek szerelmeseinek figyelmébe ajánlom a tényt, miszerint Pastor Maldonado tiszteletét tette a By Kolles-nél szombaton, a csapat pedig már estére összecsomagolt, és idő előtt berekesztette a tesztet. Vasárnapra már nyomuk sem volt. 🙂 )

A Rebellion csapat 2017-ben az LMP2-ben indul olyan ígéretes nevekkel, mint Piquet, Prost és Senna, így a többieknek fel kell kötniük azt a bizonyos alsóneműt. A Manor csapata az utolsó pillanatban szerződtette Jean-Éric Vergne-t, velük lesz többek között Vitalij Petrov és Simon Trummer is. Az újonc Jackie Chen Racing (igen, a harcművész-filmszínész Jackie Chen-ről van szó), egy impozáns festésű Oreca 07-essel készül learatni a babérokat, hat versenyzőjük mindegyike (David Cheng, Tristan Gommendy, Alex Brundle, Ho-Pin Tung, Thomas Laurent és Oliver Jarvis) már biztosan részt vesz az első versenyen Silverstone-ban.

A GTE Pro kategória bajnoki címét megvédeni készülő Aston Martin csapat is némileg változtatott a felállásán. Megtartotta két dán versenyzőjét, Marco Sørensent és Nicki Thiim-et, ám Darren Turner helyett az új-zélandi Richie Stanaway vezetheti majd a 95-ös rajtszámú autót. A másik csapatban Darren Turner, Jonathan Adam és Daniel Serra kaptak helyet.

Az AF Corse-nél Gimmi Bruni távozásával felszabadult helyre sokan pályáztak, legnagyobb valószínűséggel Lucas di Grassi érkezik az olaszokhoz. A James Calado, Alessandro Pier Guidi, Davide Rigon, és Sam Bird alkotta bandához a DTM-től eltanácsolt Miguel Molina csatlakozása annyira hirtelen volt, hogy a spanyol kölcsönoverálban, cipőben, sisakkal tesztelte a Spirit of Race (GTE Amateur) autóját. Molina elmondta, úgy tudja, a szerzonban a Pro autót fogja vezetni, bár ezeket az „apróságokat” házon belül még tisztázni kell. 

És a SZámok… 

A versenyzőknek 2 nap és 5 etap alatt összesen 14 órányi lehetőségük volt tesztelni. Az a 27 autó, akik éltek a lehetőséggel 5.345 kört tettek meg, ami 30.880 kilométernek felel meg. Ez annyi, mintha harmincszor tennénk meg a Monza és Silverstone közti távolságot.

A leghosszabb etapot (67 kör) a Porsche LMP1 csapat német versenyzője, Timo Bernhard tette meg, míg a legtöbb kört Harry Tincknell tette a fenekébe és a járgányába. Csapattársa, Andy Priaulx 155 körig jutott el a két nap alatt, őt követi az Aston Martin-os Richie Stanaway (141 kör) és Yuji Kunimoto (137 kör). A Vaillante Rebellion sofőrje Mathias Beche 111-szer kerülte meg a pályát, a Signatech-Alpine-os Gustavo Menezes kereken 100-ig jutott. Ők voltak az egyedüli LMP2-es versenyzők, akik elérték a bűvös százast, a Clearwater Racing versenyzője Weng Sun Mok 117 körrel nyerte a saját (GTE Amateur) kategóriáját.

Velük ellentétben Nicki Thiim csak 19-szer vitte körbe a 95-öskét, Robert Kubica pedig be sem tudott ülni az autóba. A csapat szerint komoly hibákat nem találtak, de kisebb meghibásodások (vagy Maldonado 🙂 ) miatt összesen 6 kört (és csak egy gyorsat) tettek meg a szombati esős, esti session alatt.

A legmagasabb sebességet Earl Bamber (Porsche LMP1) abszolválta 319.5 km/órás sebességet érve el a szombati esti edzésen, csapattársa, Neel Jani csak 2.8 km/órával volt lassabb nála, az ő legmagasabb sebessége 316.7 km/h volt.

A leggyorsabb LMP1-es kört 1:30.547-tel Nico Lapierre futotta a 8-as Toyotával, Matthieu Vaxiviére 1:36.078-cal volt a legjobb LMP2-es. A GTE Pro-ban Michael Christensen villantott egy 1:47.379-et, míg a GTE AM-ben Miguel Molina kápráztatott el bennünket a maga 1:49.843-mas idejével.

Mindent összevetve rettentő mozgalmas hétvégét tudhatunk magunk mögött, és jó volt annyi év után ismét Monzában lenni. A versenyzők rendkívül türelmesen és kedvesen fogadták az olasz rajongók rohamát, készségesen adtak aláírást a hivatalos autogram-osztáson kívül is, és mosolygósan pózoltak a közös képekhez.

A 2017-es WEC szezon első 6 órás versenyére Silverstone-ban kerül sor április 15-16-án.

A  fotógaléria itt megtekinthető.

Schneider Erika

Comments

comments

Tags:  ,