Viharos bajnokavató

Fotó: Florent Gooden / DPPI, FIAWTCC

A vasárnap úgy indult Michelisz Norbert számára, ahogy kell: Nekivágott a pole-ból, megőrizte a vezetést, végig vezetett és bejött az első helyen. A legjobb úton járt tehát ahhoz, hogy megnyerje a világkupa 2019. évi kiírását.

Nem volt azonban egyszerű. A rajt a biztonsági autó mögött zajlott, mert egy kicsit esett az eső. A mezőny egy része vizes pályára alkalmas gumikon volt, Michelisz vegyes felállást választott (elöl slick, hátul eső). Aztán egy kör után a Safety Car elengedte a mezőnyt.

Esteban Guerrieri az Alfákkal csatázott, Yvan Muller pedig jött föl, (ifjúkori szlengünkkel élve) mint a talajvíz. Az eső hol alábbhagyott, hol rákezdett. Amikor a pálya kicsit felszáradt, Thed Björk kért négy slicket a boxban, de nem jutott vele előrébb, mert újra esni kezdett.

Guerrieri összeért Farfusszal, megelőzte, majd utána a két Alfa is lenyomta a brazilt, aki hamarosan a boxban kötött ki, leginkább kerékcsere szándékával, ha már egyszer a hátvédi funkcióját elveszítette…

Kiváló teljesítményt mutatott a 13. helyről rajtoló szabadkártyás, Joao Paulo Lima de Oliveira, aki Hondájával egészen az ötödik helyig tört előre. Mullernek meg kellett elégedni mögötte a hatodik pozícióval, mert láthatóan nem hagyta magát megelőzni, bármennyire is próbálkozott a francia.

Aurélien Panis a második helyen nem sok vizet zavart: végigment a futamon, Micheliszt nem tudta támadni, őt Tarquini nem érte utol. Tarquini a neki szánt szerepet a mai napon rendesen betöltötte, maga mögött tartva Guerrierit, aki így a negyedik helyen futott be. Oliveira lett az ötödik Muller, Daniel Haglöf, Johan Kristoffersson, Nick Catsburg, Jean-Karl Vernay, Andy Priaulx, Mehdi Bennani, Tassi Attila, Yann Ehrlacher és Gordon Shedden előtt a pontzónában.

A csapatoknak volt két órájuk felkészülni a következő versenyre. De, ami ezek után jött, arra egyszerűen nem lehetett felkészülni: szakadó eső, lángoló autó, piros zászló, káosz, hosszú várakozás…

Szóval a második versenyre egyértelműen vizesebb volt az aszfalt, többen is vegyes gumin voltak, néhányan esőgumival vágtak neki. A felvezető kör közepén Björk rádiózott a boxba, hogy eddigi tapasztalata szerint a vegyes felállással nem lehet haladni a pályán, olyan sok a víz. Michelisznek erre egyből ki is szóltak rádión, hogy „Azt csináljuk, amit Guerrieri”, tehát, ha Norbi látja az argentint a box felé menni, akkor kövesse. Nem látta. A mezőny vett egy nagyon lassú, óvatos rajtot, Michelisz a 15. helyig csúszott vissza, Guerrieri viszont előre tört a harmadik-negyedik hely környékére. A második szektorban már második volt, és, mivel Girolami volt előtte, ő jó csapattárshoz méltón… várjunk csak!

Hátrébb történt egy kisebb tömeges kicsúszás. Michelisz a gumik alkalmatlansága miatt látogatta meg a füves részt, követték páran a példáját, Catsburg meg beleszállt Muller autójába. Persze nem mintha akarta volna, de Yvan közte és fű között tartózkodott, Nicky pedig szintén alkalmatlan gumikon versenyzett. Muller autójának nagyobb baja nem lett, mindenki visszaevickélt az aszfaltra, ám ott Catsburg Hyundai-a kigyulladt. Egészen magasra csaptak a lángok, Nickynek nagy szerencséje volt, hogy ki tudott szállni. De egyből ott is termettek a pályamunkások, és eloltották az égő járművet. Nagyobb volt a füstje, mint a lángja, mert a versenybíróság azonnal leintette piros zászlóval a futamot. Ekkor a harmadik szektorban járt a mezőny eleje, Guerrieri vezetett. Körbedöcögött a mezőny és felálltak a piros zászlós vonalra, ahogy az a nagy könyvben meg van írva.

A nagy könyvben továbbá az is meg van írva, hogy elvileg a piros zászló pillanatának sorrendjében kellene újraindítani a versenyt. Ez azonban sokszor nem dönthető el objektíven, ezért azt a szabályt hozták (már nem most, hanem jópár évvel ez előtt), hogy a legutolsó jegyzett sorrendben, vagyis a legutolsó mérési ponton való áthaladás sorrendjében kell felállni az új rajthoz. Ez jelen esetben a második szektor mérőpontja volt.

A versenyszabályzat 45.5-ös pontja alapján: „45.4 The order of the cars will be determined according to the positions they occupied at the end of the circuit section covered before the decision to suspend the race was taken. All such cars will then be permitted to resume the race.” (fordítás a lábjegyzetben). Tehát felesleges is volt vitába bocsátkozni arról, hogy 1. az eredeti rajtrácsot kell-e alapul venni, és 2. ki kell-e zárni Catsburgot a versenyből piros zászló okozásáért. (Mindkettőre NEM a válasz.)

Valamiért elkezdődött egy csaknem egy órás várakozás, ami alatt a csapat fogta magát és megszerelte Catsburg az imént még lángoló autóját. Olyan jól sikerült nekik, hogy vissza tudott állni a versenybe. Muller igen rondán elhordta Nickyt ország-világ előtt, mondván, az ilyen embert pályára sem kéne engedni. Tartott már egy ideje ez a „csapatszinten utáljuk egymást” című cirkusz, most éppen véletlenül rajtuk volt a sor…

A kérdésre, hogy mire várunk vagy 50 perce, Rob Huff azt találta a mikrofonba mondani, hogy fogalma sincs, mire valaki bekiabálta, hogy “hát arra, hogy megszereljék Catsburg autóját”. Az esetnek ez az egy derűs vonatkozása volt.

Szóval, úgy egy óra várakozás után a Safety Car mögött újraindították a versenyt. Michelisz onnan folytathatta, ahol a második szektorban állt, Guerrieri a második helyről, Girolami mögül. Catsburgot és Mullert vizsgálat alá vonták az ütközés miatt, és előbbi kapott egy áthajtásos büntetést, mivel a piros zászló alatt a boxban szerelték az autóját, nem a rajtrácson (45.6-os szabály).

Miután a Safety Car elengedte a mezőnyt, Guerrieri egyből helyet is cserélt Girolamival. Az ötödik körre Michelisz a 8. helyig egerészte magát előre. Azcona a 8. körben megelőzte Girolamit a második helyért, míg Kristoffersson hatalmas csatákat vívott a szakadó esőben. Az ifjú spanyol és a svéd egész nap elemükben voltak, és ez később majdnem megpecsételte a világbajnoki cím sorsát.

A 9. körben sárga zászló lépett életbe az utolsó szektorban: Gordon Shedden ásta el magát a kavicságyban. Bejött a biztonsági autó is, így a sorrend már nem változhatott: Guerrieri nyert Azcona és Kristoffersson előtt, mert a svéd Girolami számára is ellenállhatatlan volt. Ceccon az ötödik helyen futott be, őt követte Muller, Ehrlacher, Michelisz, Huff, Benjamin Leuchter, Aurélien Panis, Tiago Monteiro, Mehdi Bennani, Jean-Karl Vernay és Niels Langeveld a pontszerző helyeken. Catsburgot a versenybíróság az egész hétvégéről kizárta, bár az az ütközés Mullerrel nem tűnt olyan súlyosnak, hogy ilyen súlyos szankciót érdemelt volna.

Ami azt illeti, két versenyből egy Michelisznek, egy Guerrierinek, és a kék autósok nem játszottak többé. A harmadik verseny első sora küzdött meg a bajnoki címért.

Az eső némileg alábbhagyott, de el nem állt. Tassi autója az előző versenyen túlságosan megsérült, elindulni nem tudott. Viszont legalább az egész vasárnap balszerencse sújtotta Frederic Vervisch autóját össze tudták végre rakni, és kiállítani a 8. pozícióba.

Az első sorban Michelisz és Guerrieri, a másodikban Azcona egyedül (mivel Catsburgot kizárták), a harmadikban Tarquini és Farfus, mögöttük Ceccon és Vervisch… a 22. helyen pedig Kristoffersson…

Azcona, Ceccon, Vervisch mind jó rajtot fogtak. Kristoffersson fogott valami szédületeset! Az első szektor végén a 10. helyen hozta a számítógép. Guerrieri és Azcona is lerajtolta Micheliszt, akit hátulról Vervisch és Ceccon szorongatottak.

Kristoffersson a kör végére utolérte és megelőzte Micheliszt a harmadik helyért. A 22. rajtkockából! Mivel jelen pillanatban még Guerrieri vezetett, ez az állás nem kedvezett Michelisznek, hiszen így az argentiné a bajnoki cím. De Azcona gondolta, hogy gyorsan megoldja ezt a problémát, és erősen támadta Guerrierit. Közben Ma és Farfus pihentek el a füvön, jöhetett a biztonsági autó, ami egy időre megfékezte a vérszemet kapott ifjú spanyolt.

Tarquinit láttuk visszaesni, de végül magára talált az autó, közben pedig a Safety Car is elengedte a mezőnyt, így Norbi tudta támadni a Volkswagent, de megelőzni nem sikerült neki. Azcona viszont elment Guerrierinek, akinek kellett ez a bajnoki cím, így vissza próbálta szerezni a helyét. Jött rájuk Kristoffersson, Michelisz és Vervisch.

Végül Azcona meglökte Guerrierit, aki tökön-babon át, de visszaküzdötte magát a pályára. Kialakult egy négyes csata, de végül a spanyol vette át a vezetést. Később Kristoffersson is megelőzte az argentint és Norbi is támadta. A Honda műszerfalán az összes figyelmeztető lámpa égett, a boxból pedig azt kérték Estebantól, hogy ne adja fel a versenyt, menjen tovább.

Amint Guerrieri fokozatosan egyre hátrébb csúszott, Vervisch Micheliszt támadta, Ceccon Vevisch-t, Tarquini meg Ceccont. A 8. körben aztán Ceccon elégelte meg, ott hagyta Vervischt és Micheliszt is. Ekkor ásta el magát Shedden ismét a kavicságyban, jött megint a biztonsági autó. Guerrieri a boxba hajtott, próbálták az autót megtisztítani a hűtést akadályozó szennyeződésektől, de mindhiába. Az esetet közben vizsgálat alá vonták.

A 10. kör végén a biztonsági autó utoljára távozott ebben az idényben. Kristoffersson megelőzte Azconát és átvette a vezetést. Végül a svédet intették le elsőként, mögötte Azcona, Ceccon, Vervisch, Michelisz, Tarquini, Girolami, Monteiro, Björk, Leuchter, Huff, Vernay, Muller, Priaulx és Haglöf értek be pontszerző helyeken. Később Azconát és Tarquinit is megbüntették 30-30 másodpercre a futam alatti lökdösődésért, aminek következtében a spanyol a 14. helyre, Tarquini a pontzónán kívülre esett vissza.

Így esett hát egy esős vasárnap estén, hogy a WTCC-ben és WTCR-ben eltöltött 11 év versenyzés után Michelisz Norbert nem privát bajnoki, hanem világkupa győztes címet szerzett. 21 ponttal zárt az összetettben Guerrieri előtt. A csapatbajnoki cím viszont ismét a Cyan Racingé lett, immáron sorozatban harmadszor (bárhogy is hívták közben a gárdát).

A régen várt ünneplés elkezdődött. Olyan sokszor volt már esély arra, hogy világbajnok legyen Norbiból, és olyan sokszor maradt már le csak egy kicsivel, hogy egyelőre most még nem tudta elhinni. Egyelőre most még mi sem hisszük, de lassan azért kezd körvonalazódni…

A történetnek itt még koránt sincs vége, de az már a következő cikk anyaga, hogy ki mit mondott egy megnyert és egy elveszített bajnoki címről.

Magyar Szilvia

Az eredmények innen letölthetőek.

A 45.5-ös szabály fordítása: „Az autók sorrendjét azoknak a helyeknek megfelelően határozzák meg, amelyeket az utolsó befejezett szektor végén elfoglaltak, közvetlenül a verseny felfüggesztése előtt. Ezután minden autó folytathatja a versenyt (aki ekkor versenyben volt).”

Comments

comments