Vihar előtti csend – avagy mi történt a WTCC-ben a télen?

Vihar előtti csend – Dehogyis! A WTCC már jócskán túl van a csenden…

Mivel sajnos nem volt lehetőségünk minden mozzanatról egyenként beszámolni, így összefoglaló jelleggel alább olvasható Bakay Botond kollégánk cikke arról, hogy mi is történt egészen pontosan a WTCC 2013-as mezőnyével, mielőtt még egyáltalán elkezdődött volna a szezon… Érdekes olvasmány.

Formálódik az idei mezőny szépen, már nem is annyira lassan. Mint ismeretes a Chevrolet és a Ford gyári támogatása ment, az egész szezonos Honda és Lada jött. Persze azért ennél némileg komplikáltabb.

A legtisztább kép a Hondánál van. Az olasz JAS motorsport technikájában a japán Mugen tuningcég motorjai már három teszten vannak túl. Tiago Monteiro már tavaly is indult a csapattal az utolsó három hétvégén, melyből kisült egy dobogó. A portugál a prototípussal tesztelt az első két alkalommal, majd megkapta ő is a 2013-as autóját, míg Gabriele Tarquini már a holtszezon első tesztjétől azt nyüstölhette. A 2012-es prototípus azonban nem aludt el, lévén az utolsó teszten már Michelisz Norbert is próbálgathatta a Hondát, noha az nem a sajátja lesz. Immáron mindhárom 2013-as Hondával még egy tesztet terveznek Monzában. Ott pedig Norbi is megismerkedhet idei narancs-fekete autójával.

A másik gyár, a LADA egy fúzión van túl. Az oroszok a TMS Sportra bízták eddig a fejlesztést, azonban a feloszló WTCC-s Lukoil Racing néhány embere – Alaksei Dudukalóval együtt – is átigazolt hozzájuk. Mivel Dudukalo jégralizott, csak egy fél napot tudott még tesztelni, szemben James Thomsponnal, akit időnként csak a heves francia havazás fosztott meg a tesztlehetőségtől. A csapat a szezon folyamán valószínűleg Oroszországban, és a LADA Granta Kupa végeztével még egy fordulón indít majd egy harmadik gyári autót. Előbbin gyaníthatóan egy orosz szabadkártyás (talán a csapatvezető, Viktor Shapovalov, aki korábban már volt versenyzője a gyárnak), míg utóbbin a márkakupa győztese kap lehetőséget. Ez biztos. A többi csak feltételezés.

(Ahogy anno a SEAT-nak is volt egy szabadkártyás benzines privát autója a márkakupásoknak, így lett Norbi 2008-ban és 2009-ben egyhétvégés induló, és ETCC futamgyőztes szintén 2009-ben).

A harmadik biztos pólust a Münnich Motorsport René Münnich, Markus Winkelhock és Marc Basseng német trió jelentette, de a két elkészült autóval valahogy Winkelhock mégsem tesztelt. Ma már tudjuk, hogy az élete egyetlen F1-es futamán is vezető tehetség az Audi GT programjába lett „száműzve” a világbajnoki címvédő, Robert Huff miatt. Huffy sokáig valamelyik Chevy Cruze ülésére volt esélyes, de amilyen hirtelen jött a bejelentés, olyan gyorsan kezdett el tesztelni a felvidéken. Korábbi brit SEAT bajnokként a márka nem ismeretlen számára…

Ezzel pedig el is érkeztünk a szezon előtt, sőt már a tavalyi év második felében felmerült kérdéshez: mi lesz a gyári Chevy autóival, és versenyzőivel? Nos Huffot már tudjuk, Alain Menu idén a Porsche Szuperkupában folytatja, míg Yvan Muller maradt az RML-nél. Az RML idén privát alakulatként, de gyaníthatóan – ahogy Norbiék is – a Yokohama Kupán kívül indulnak majd, két autóval. Muller mellé az a Tom Chilton került, akinek apja a WTCC-s Arena Motorsport helyett (mivel onnan a Ford gyár megvonta a támogatást) Max fia F1-es szereplésére áldozta a pénzt. Tom Chilton tavalyi fordos csapattársa, James Nash szintén egy Chevrolet Cruze-zal megy majd idén, méghozzá a Bamboonál, ahol Alex MacDowall csapattársa lesz. A két csapat az új szponzoroknak köszönhetően színvilágot vált majd. Négyük közül csak Yvan Muller porolta le a technikát.

Beszélnek arról is, hogy a Fordok még indulnak idén, vagy legalábbis egy. Rob Holland tavaly a Bamboo Chevy-ével ment első színes bőrűként és jenkiként, és már jóval korábban nyilatkozta, hogy WTCC-s visszatérésén dolgozik, de már egész szezonra. Nos, elképzelhető Forddal, de még a Chevrolet sincs kizárva. A svéd NIKA Racing (akik tavaly a szezonnyitón indultak Rickard Rydell-lel) ugyanis még egy Chevy-vel fog érkezni – a skandinávok új szabályrendszerébe nem illő autónak sofőrje még nincs, de ha nem Holland, akkor felmerülhet Nykjaer neve is. Rydell semmiképp nem, hisz már bejelentette: 2013-ban nem versenyez teljes évadot.

Lezárva a Chevy-témát, a Bamboonál Ázsiában versenyző Darryl O’Young a Cruze, a Lacetti és a León után, idén kipróbálja a BMW-t. A ROAL Motorsportnál Alberto Cerqui helyére érkező hongkongi az idén már egy monzai tesztnapot maga mögött hagyó Tom Coronel csapattársa lesz az új, könnyített BMW-vel. A német gyártónál maradnak továbbra is Franz Engstlerék, akik jelenleg az egyedüli kétautós csapat, akiről tudjuk, hogy változatlan felállásban kezdi meg az évet. Chales Kaki Ng és a német korelnök is tesztel már Szlovákiában. Ha nem is ott, szintén így tett Mehdi Bennani, aki a csőd széléről feltámadó Scuderia Proteamnél marad. A csapat szeretne még egy autót, ám sajátjuk már totálkáros.

Vehetnének mondjuk a Zengő Motorsporttól, bár ha minden igaz, akkor már csak egyet, hiszen Stefano D’Aste kivált a Wiechersből, és saját csapatával – akikkel egy téli rali bajnokságban egy Lotusszal már indult pár alkalommal – vág neki az idei szezonnak. A Wiechers így a SEAT-tal szakító Fredy Barthra csapott le, és szeretnének ők is indítani még egy autót. Barth amúgy már a bejelentés előtt tesztelt – szintén a felvidéken.

S ha már SEAT, akkor az utóbbi időben igen sok nevet viselő SUNRED Engineering. A két Lukoil autóhoz tavaly sem volt sok közük már, így maradt négy autó, melyek közül, mint tudjuk, Barthé szabad. A másik három? Nos arról már tudunk, hogy Pepe Oriolának lesz csapattársa, de azt nem, hogy ki. Nagy valószínűséggel Fernando Monje. A csapat utolsó autójába pedig a tél folyamán csak került SEAT motor, szóval az is szabad. De vajon azok is maradnak-e, vagy a csapat leutánozza saját magát, és hivatalosan csak a nevezési listán látunk majd két meglepetésembert? Az biztos, hogy Oriola öccse idén az ETCC-ben megy majd a csapattal, de Monje is ezt az utat járta tavaly…

ETCC-ben menő öcsikékből nem lesz hiány, hiszen Lewis Hamiltoné is ott folytatja majd pályafutását, az STR színeiben. Erről a csapatról annyi tudni, hogy van két SEAT-juk, és bejelentették már réges-régen érkezési szándékukat. Én azt mondom, hogy a csapatvezető fia, Tom Boardman nincs veszélyben, de van egy szabad(?) ülés még náluk.

Magyar pletykaszinten még érdemes megemlíteni, hogy a Honda tervezi a tavalyi autót elindítani néhány futamon. Ez a Hungaroringen lehet akár Wéber Gáboré, Ázsiában (ahol az oda nevezőknek végre lesz külön bajnokságuk) pedig akár Yukinori Taniguchié, akár Kamui Kobayashié. Akár, és akár. Még akár az is előfordulhat, hogy Kiss Pál Tamásé lesz a Ringen. Ha nem is a Honda, de mondjuk a tavalyi harmadik gyári Cruze, melyről annyit lehetett hallani, hogy a Bamboo dolgozik az ügyön. Az a csapat, akik bevásárolták magukat a GP3-as Atechbe, ahol Tomi dobogós volt Monacóban tavaly, és 2010-ben még a 2.0-ás brit Formula-Renault-ban sokáig bajnokesélyes volt. A hungaroringi vendégszereplésére meg, gondolom, mindenki emlékszik.

Legoptimálisabb esetben egy 28-29 autós, jelenleg reálisabb viszonylatban pedig egy 23-25 fős stabil mezőnyre van kilátás idén. Nem rossz! És már „csak” 57 nap a hazai eljövetelükig… Ugye mindenki kint lesz? Hiszen a jegyárak változatlanok a tavalyiakhoz képest!

Bakay Botond

Comments

comments