Sztárparádéval tér vissza a WTCR

fotó: Florent Gooden / DPPI

139 napnyi várakozás után, Marokkóban tér vissza a túraautó-világkupa, méghozzá egy nagyon komoly, rögtön két magyar versenyzőt – Michelisz Norbit és Tassi Attilát – is a sorai közt tudó mezőnnyel és számos más újdonsággal. Szezon- és versenyhétvége-előzetes.

A szuper mezőny – két magyar is a része

Már tavaly is bővelkedett neves versenyzőkben a túraautó-világbajnokság (WTCC) és a nemzetközi TCR-sorozat egyesüléséből létrejött bajnokság, azonban az idei évre még magasabbra került az a bizonyos léc – így a szervezők az idei mezőnyt el is nevezték #WTCR2019SUPERGRID-nek.

Kezdjük ott, hogy a tizennégy ország nemzetét képviselő 26 állandó induló között köszönthetünk két, gyári szerződéssel rendelkező magyar versenyzőt Michelisz Norbert és Tassi Attila személyében – előbbi marad a regnáló bajnok, Gabriele Tarquini csapattársa a BRC Hyundai N Squadra Corse felállásában, míg a TCR Európa-kupát 2018-ban a negyedik helyen záró, 19 éves pilóta az egykori F1-es versenyző, a bő egy év kihagyás után visszatérő Tiago Monteiro csapattársa lesz a KCMG-nél.

Az idei évre mind a négy Hyundaira lecsapott a BRC Racing; Michelisz és Tarquini márkatársai, a WTCC-t és a DTM-et is megjárt Augusto Farfus, valamint a nemzetközi túraautózáshoz visszatérő Nick Catsburg a BRC Hyundai N Lukoil Racing Team színeiben fognak indulni.

Azonban a Hyundai-jal egyetemben a Cyan Racing is alaposan betárazott erős versenyzőkből. A négyszeres világbajnok Yvan Muller, valamint a 2017-es WTCC bajnoki címet Michelisz elől elragadó Thed Björk mellett a WTCC első három évét uraló Andy Priaulx és a mezőny egyik legígéretesebb fiatal versenyzője, Yann Ehrlacher is a sorozat legújabb autójával, a Lynk&Co 03 TCR-rel indul.

Nem lesz hiány világbajnokokból a Volkswagennél sem; a négy Golfot futtató Sébastien Loeb Racing 2019-ben a 2012-es világbajnokkal, Rob Huff-fal, a kétszeres ralikrossz-világbajnok Johan Kristofferssonnal, valamint a szezont a hazai közönsége előtt kezdő Mehdi Bennanival és egy újonccal, Benjamin Leuchterrel lesz ott a rajtrácson.

Az Audi négyesét is elég komoly nevek alkotják: a Leopard Racing Team a tavalyi évhez hasonlóan a 2017-es TCR-bajnok Jean-Karl Vernay-t és a háromszoros BTCC-bajnok Gordon Sheddent küldi a frontvonalra, a Comtoyou Racing pedig a sokoldalúságát a tél folyamán rendre bizonyító Frédéric Vervisch-sel és a világkupában debütálására készülő Niels Langevelddel indít egy-egy RS 3 LMS-t.

Csakhogy a belga csapat nem akarta elengedni a négyautós felállást, de a szabályok értelmében – amiket a cikk későbbi bekezdéseiben részletezünk – erre csak úgy volt lehetősége, hogy egy másik márka autóit is versenyezteti. Így esett végül arra a választás, hogy a meglévő két Audi mellett a gárda beújít két Cuprát is, amiknek volánjainál a mókamester Tom Coronelt és Aurélien Panist láthatjuk.

A mezőny másik két Cupráját a bajnokságban új csapatnak számító PWR Racing állítja csatasorba, a tavalyi Európa-bajnok Mikel Azconával és Daniel Haglöffel.

A Team Mulsanne eredetileg négy Alfa Romeót szeretett volna indítani a WTCR-ben, azonban a tavalyi év vége Kevin Ceccon sikereinek köszönhetően annyira jól sikerült, hogy a megnövekedett érdeklődés miatt elkapkodták a kocsikat. A túraautózásba tavaly valósággal berobbanó olasz marad a csapatnál, azonban a csapattársa nem egy másik olasz versenyző, hanem a WTCC-futamgyőztes Ma Qing Hua lesz.

Az eddig említett csapatokon és pilótákon kívül még két Honda van a mezőnyben, mégpedig a Münnich Motorsportnál. A német alakulat egy 100 százalékban argentin pilótapáros mellett döntött: a tavalyi bronzérmes Esteban Guerrieri mellé Néstor Girolami csatlakozott.

Azonban akadnak olyanok, akik kiszorultak az idei rajtrácsról. A magyarok legnagyobb szívfájdalma nyilvánvaló módon a Zengő Motorsport távozása, amely 2010 és 2018 között minden egyes évben teljes szezont futott a WTCC/WTCR-ben – azonban a magyar csapat Facebook-oldalán már jelezte, hogy előfordulhat, hogy néhány versenyen rajthoz állnak szabadkártyásként.

Nem látjuk viszont a Campos Racing és a DG Sport Compétition csapatát sem, sőt a Peugeot-val egy márka is búcsúzott a mezőnyből – a franciák túl drága promóciónak találták a világkupás szereplést. Így aztán Nagy Norbert és Szabó Zsolt mellett búcsút vettünk a télen Pepe Oriolától és John Filippitől is. De nem látjuk idén a Vila Realban Yvan Mullerrel szédületes csatát vívó, és első győzelmét megszerző Mato Homolát sem. Ugyanakkor talán a legnagyobb tehetség a búcsúzók közül a tavaly a Peugeot-val győzelmet, pole-t és 5 második helyezést begyűjtő Aurélein Comte.

A 2019-es WTCR-mezőny a hivatalos bejelentések alapján:

– ALL-INKL.COM Münnich Motorsport (Honda): Néstor Girolami (#29), Esteban Guerrieri (#86)

– BRC Hyundai N Lukoil Racing Team (Hyundai): Nick Catsburg (#88), Augusto Farfus (#8)

– BRC Hyundai N Squadra Corse (Hyundai):  Michelisz Norbert (#5), Gabriele Tarquini (#1)

– Comtoyou DHL Team Cupra Racing (Cupra): Tom Coronel (#50), Aurélien Panis (#21)

– Comtoyou Team Audi Sport (Audi): Niels Langeveld (#10), Frédéric Vervisch (#22)

– Cyan Performance Lynk & Co (Lynk & Co): Yann Ehrlacher (#68), Andy Priaulx (#111)

– Cyan Racing Lynk & Co (Lynk & Co): Thed Björk (#11), Yvan Muller (#100)

– KCMG (Honda): Tiago Monteiro (#18), Tassi Attila (#9)

– Leopard Racing Team Audi Sport (Audi): Gordon Shedden (#52), Jean-Karl Vernay (#69)

– Team Mulsanne (Alfa Romeo): Kevin Ceccon (#31), Ma Qing Hua (#55)

– PWR Racing (Cupra): Mikel Azcona (#96), Daniel Haglöf (#37)

– SLR Volkswagen (Volkswagen): Johan Kristoffersson (#14), Benjamin Leuchter (#33)

– SLR VW Motorsport (Volkswagen): Mehdi Bennani (#25), Rob Huff (#12)

Milyen újdonságok lesznek 2019-ben?

Egységes pontrendszer

Felszámolva a tavalyi, igencsak kacifántos szisztémát – ami alapján a három futamon három különböző séma szerint pontozták a versenyzőket –, idén már mindegyik versenyt egyenlőként fogják kezelni. Lehet vitatkozni rajta, hogy mennyire igazságos, hogy ugyanannyit fog érni egy fordított rajtrácsos győzelem, mint egy normális, az időmérő végeredményével (többnyire) azonos sorrendben elrajtoltatott versenyen szerzett elsőség, de így legalább átlátható lesz a rendszer.

Ennek értelmében mostantól az első tizenöt helyezett szerezhet pontokat 25-20-16-13-11-10-9-8-7-5-4-3-2-1 leosztásban, mint a MotoGP-ben. A döntéshozók emellett arról is döntöttek, hogy a szabadkártyás indulókat idén már nem pontozzák.

Már mindkét időmérő pontokat ér

Eddig csak a második időmérő edzés első öt helyezettje gazdagodott pontokkal, viszont az idei évtől már az első kvalifikáción is érvénybe lép ez a rendszer. A pole pozíciós 5, az 5. helyezett 1 ponttal lesz gazdagabb.

Változik a Q3-as sorrend

A második időmérő edzésen mostantól a Q2 győztese maga döntheti el, hogy hányadikként akar pályára gördülni a pole pozíció sorsáról döntő, harmadik szakaszban. Azaz, mostantól a Q2 leggyorsabb versenyzőjének nem kell várnia arra, hogy másik négy versenyző gyors kört fusson, mint eddig. Sok-sok visszajelzés előzte meg ezen módosítás bevezetését, miután korábban többen is arra panaszkodtak, hogy a várakozás miatt az autó teljesítménye és a gumik hőmérséklete is visszaesett, többek között.

Hosszabb első szabadedzés

Több ideje lesz a csapatoknak és versenyzőiknek a felkészülésre, ugyanis az első szabadedzés mostantól 30 helyett 45 perces lesz, sőt amennyiben túl zsúfolt a menetrend, a gyakorlást már pénteken megtartják – erre először a Hungaroringen fog sor kerülni, ahová április utolsó hétvégéjén látogat el a WTCR mezőnye.

Korlátozások a mezőnyben

A csapatok és a gyártók szempontjából az egyik legmeghatározóbb szigorítás volt, ami szerint egy csapatnak két autót kell indítania, míg egy márka négynél több autóval nem képviseltetheti magát a mezőnyben. Ez érzékenyen érintette például a Comtoyou Racinget és a Münnich Motorsportot is, de a Zengő Motorsport döntését is befolyásolta.

Szigorították a tesztekre és a személyzetre vonatkozó szabályokat

A körülbelüli esélyegyenlőség fenntartása és a költségnövekedés megelőzése végett a szabályalkotók bevezették, hogy 2019-től a csapatok a szezonkezdetet követően nem tesztelhetnek olyan pályán, ami az adott évi versenynaptár részét képezi.

Egy-egy eseményen pedig csak tízen dolgozhatnak az autókon, és valamennyien kötelesek karszalagot hordani, amiket az FIA bocsát ki, az előzetes regisztrációk alapján.

Magyarország és Szlovákia egymást követik a naptárban, decemberig tart a szezon

A helyszíneket illetően mindössze egy távozó és egy érkező pályáról számolhatunk be: kiesett a wuhani pálya, ugyanis a helyi események miatt nem sikerült megfelelő időpontot találni, viszont így egy olyan aszfaltcsíkra látogathat el a mezőny, mint a sepangi – ahol ráadásul a szezonzárót rendezik meg –, amely 2017-ig otthont adott a Maláj Nagydíjnak.

A szezon Marokkóban rajtol, akárcsak tavaly; viszont az idei különleges hétvége lesz ott, ugyanis 10. alkalommal rendezik meg a marokkói versenyt.  A folytatásban pedig egymás után jön a Hungaroring és a Slovakiaring, köztük egy kéthetes szünettel.

Mit, mikor és hol láthatunk az első hétvége alatt?

A 2018-as év egyik újításának szánták azt, hogy az első futamokat a sorozat hivatalos Facebook oldalán közvetítik, ám ez a kísérlet megbukott, így idén újra mindhárom futamot a tévében nézhetjük – az Eurosporton élőben, az M4 Sporton pedig felvételről. Az Eurosport 2-n emellett műsorra tűzik a második időmérőt is, míg a szabadedzéseket és az első kvalifikációt továbbra is a Facebookon tekinthetjük meg.

A hétvége menetrendje pedig a következő:

– április 6., szombat: 10:00-10:45 – 1. szabadedzés (ÉLŐ: WTCR Facebook)

– április 6., szombat: 12:00-12:30 – 2. szabadedzés (ÉLŐ: WTCR Facebook)

– április 6., szombat: 14:00-14:40 – 1. időmérő edzés (ÉLŐ: WTCR Facebook)

– április 6., szombat: 17:50-18:20 – 1. futam [18 kör] (ÉLŐ: Eurosport 1; felvételről: M4 Sport (22:45-23:20))

– április 7., vasárnap: 12:00-13:30 – 2. időmérő edzés (ÉLŐ: Eurosport 2)

– április 7., vasárnap: 17:45-18:15 – 2. futam (ÉLŐ: Eurosport 1; felvételről: M4 Sport (04.08., 00:20-01:05))

– április 7., vasárnap: 19:15-19:50 – 3. futam (ÉLŐ: Eurosport 1; felvételről: M4 Sport (04.08., 01:05-01:45))

A fenti időpontokban tehát választ kapunk arra, mi is a jelenlegi erősorrend – ugyanis az Audi- és Shedden-elsőséget hozó kollektív teszten nem igazán lettünk okosabbak, azonban a Lynk & Co-t és a Hyundait sem kímélték a BoP-kiosztásnál, így a két autó alapjában véve biztosan erős. Viszont 2018-ban már több alkalommal is láthattuk, hogy a BoP, illetve a WTCR-es ballasztrendszerrel alkotott kombinációja képes a feje tetejére állítani a papírformát.

Kováts Olivér

Médiapartneri megegyezés révén megjelent még: brakingnewsmotorsport.blog.hu

Comments

comments