Mindig nevetnem kell, amikor Ivette barátnőm csak úgy emlegeti ezeket a verdákat, hogy húúú, azok a szexi GT autók. Most is mosolygok, mert hallom, ahogy mondja, de minél inkább ízlelgetem a számban ezt a szókapcsolatot, annál inkább be kell látnom, hogy tanult kolléganőmnek bizony igaza van. Mi is ez a GT Masters, és mit kell tudni erről a sorozatról? Nyisd meg a cikket, és elmondom.
A sorozatot 2007-ben alapította a francia Stéphane Ratel Organisation (SRO), ám a GT Masters mégis a Német Autóklub, az ADAC égisze alatt, Németországban lett ismert és rangos bajnokság. Bár a versenyhétvégék nagy része német pályákon zajlik, a sorozat rendszeresen ellátogat Ausztriába és Hollandiába, sőt, idén először Csehországban is bemutatkoztak.
Az autókról:
Ebben a sorozatban olyan, sorozatgyártás-közeli nagytúra-autók indulnak, amiket a világszerte elfogadott, úgynevezett GT3 szabályzat szerint építettek. Teljesítményük 500 és 650 lóerő között, az alapsúlyuk pedig 1225 és 1290 kg között mozog. A motorok alapjául szintén a gyári sorozatnak megfelelő egységek szolgálnak, ám ezeket természetesen speciális beállításokkal és technikai megoldásokkal alakítanak át versenymotorokká. Ennek köszönhető az, hogy rengeteg egyéni technikai újítással találkozhatunk, és míg a motorok elöl, középen, vagy az autó hátuljában is lehetnek, a versenyautóknál csak a hátsó meghajtás megengedett.
Idén debütált a sorozatban a Honda, rajtuk kívül még hét gyártó képviselteti magát (Mercedes, Audi, Porsche, Lamborghini, Ferrari, BMW, Corvette) összesen 36 autóval. A WTCR-ből már jól ismert teljesítménykiegyenlítő rendszer, a BOP 2018-tól itt is működik. Ebben a rendszerben figyelembe veszik a versenyzők testsúlyát, amit minimum 85 kilogrammban határoztak meg. Ha a csapat két versenyzőjének az átlagsúlya nem éri el ezt a határt, az autóban plusz súlyokat kell elhelyezni.
A helyszínekről:
2018-ban 7 hétvégén 14 versenyt izgulhatunk végig. A szezon áprilisban kezdődött Oscherslebenben, majd onnan a cseh Most-i pályára látogattak el, először a sorozat történetében. A harmadik fordulónak a Red Bull Ring adott helyszínt júniusban, ami után egy hosszabb szünet következik, és majd csak augusztusban dübörögnek újra a GT csodák a legendás Nürburgringen. Augusztusban ott lesz még a holland Zandvoort, majd szeptember elején a Sachsenring, a szezonzárót pedig tradicionálisan Hockenheimban tartják, szeptember végén.
A versenyzőkről:
A mezőnyben ugyanúgy megtalálhatók volt Forma 1-es versenyzők, mint jelenlegi, vagy volt DTM pilóták, GT és hosszútávú bajnokok, ám a sorozat remek lehetőséget biztosít azon fiataloknak, akik a sportautók világában keresik, vagy akár már meg is találták az útjukat.
A jelenlegi felhozatalban a legismertebb név talán a kétszeres WEC bajnok és Le Mans-i 24 órás győztes Timo Bernhard, 2008 és 2009 DTM bajnoka, Timo Scheider, vagy jelenleg is a WTCR-ben vitézkedő Frédéric Vervisch és Esteban Guerrieri. Ám itt van még az ex-F1-es Markus Winkelhock, vagy a DTM-es Jamie Green és a szintén ex-DTM-es Maximilian Götz is, aki 2012-ben a bajnoki címig menetelt a GT Mastersben, de említsük meg mindenképp azt a Mirko Bortolottit és Andrea Caldarellit, akik a 2017-es Blancpain GT sorozat bajnokai és a 2018-as Daytona 24 órás verseny győztesei.
Egy csapatban két pilótát találunk, akik a versenyek során váltják egymást. Ezek klasszikus profi-amatőr párosok, ám számos profi-profi párossal is találkozhatunk. A sportszerűség jegyében a pro-pro párosok egy állandó, 30 kilós handycap-pel állnak rajthoz.
Érdekesség: a mezőny abszolút nemzetközi: 16 náció fiai, és két hölgye képviselteti magát, sőt, a van der Linde testvérek személyében dél-afrikai licensszel induló versenyzőkkel is találkozhatunk.
A gumikról:
Minden csapatot a Pirelli lát el abroncsokkal. Ezek egységesek, és minden versenyen csak egy szett gumit lehet használni. A kiállások alkalmával tehát nem cserélnek kereket, ám egy defekt, vagy az esős időjárási körülmények miatti cserék természetesen kivételt képeznek.
Az edzésekről és a versenyekről:
Egy hétvégén két versenyt láthatnak a nézők, egyet szombaton és egyet vasárnap, minkét versenyre külön időmérő edzést tartanak. A mögöttes logikát nem bonyolítják túl: a leggyorsabb versenyzőpáros indulhat az első helyről. A szombati időmérő edzést a hivatalos FIA besorolás szerint (platina, arany, ezüst és bronz) alacsonyabban rangsorolt pilóta futja, s ő is kezdi a délutáni versenyt, amit majd a magasabban rangsorolt csapattársa fejez be, vasárnap pedig a magasabban rangsorolt pilóta reszortja lesz az időmérő, illetve a futam megkezdése. Az autók a rajtrácsra halszálka alakzatban állnak fel, majd egy biztonsági autós felvezető kör után Indy stílusú repülő rajttal indulnak neki a 60 perces küzdelemnek. A 25. és a 35. kör között kötelező jelleggel meg kell ejteni a boxkiállást és a pilótacserét. Itt is van kötelező minimális kiállási idő, ami nem lehet kevesebb, mint 65 másodperc. Ezt a boxutcába érkezéstől az a boxutca elhagyásáig számolják. Ha a csapatok nem tartják be ezt a minimum 65 másodpercet, stop and go büntetéssel honorálják a kihágást. A kiállásnál egyszerre csak két szerelő dolgozhat az autón.
A bajnokságról:
A GT Mastersben, mint számos más bajnokságban, egyéni és csapatbajnokság is folyik, a 25 év alatti versenyzők részére ott a Pirelli Junior kupa, illetve az amatőrök a Pirelli Trophy-ért harcolhatnak. A pontrendszer a Forma 1-es szisztémát követi, a győztes 25 pontot kap, és a tizedik helyezettnek is jár még egy. Minden versenyző jogosult a pontszerzésre, ám a gyártóknál csak a legtöbb pontot elért csapatot értékelik.
A díjazásról:
A pontok mellett külön pénzdíjakhoz is juthatnak a versenyzők, a teljes szezonban fél millió Eurót osztanak ki, versenyenként 25 ezret. A Pirelli Junior és Pirelli Trophy résztvevői között 75 ezer Euró értékben osztanak ki tárgynyereményeket.
A plusz súlyokról:
A győztes csapat a következő versenyre egy 30 kilós plusz súlyt kap, amit ballaszt formájában el kell helyezni az autóban, a második 20, míg a harmadik helyezett 10 kilóval lesz nehezebb. Ezeket a plusz súlyokat a verseny után lenullázzák. Egy-egy autót maximum 50 kiló plusz súllyal terhelhetnek meg.
Schneider Erika
Social Profiles