A következő cikk nem azért készült, hogy azt elemezze, hogy ki volt a hibás a tömegbalesetért, mely a rajt pillanataiban következett be. A videófelvételekre, a szereplők elmondásaira támaszkodik, és referál mindazon károkra, amik a mezőny tagjait érték. Ilyen volt a TCR eddigi történetének legnagyobb rajtbalesete.
A videó tanulsága
A rajtnál Roberto Colciago és James Nash is befelé indult, de amikor Nash látta, hogy ott nem lesz több hely, hirtelen inkább a külső oldal mellett döntött. Giacomo Altoé közben felért a második sorba, így Mato Homola mögött négy autó foglalta el a pályát teljes szélességében. Colciago kicsit megpöccintette Jean-Karl Vernay autóját, ami ettől kicsit meglökte Nasht. James egyből keresztbe fordult, Vernay fékezett, így aztán a már keresztben csúszó brit nem a türkiz autót vitte magával, hanem a Hondát, ami szerencsétlenül szembefordult a menetiránnyal. Nash átvágódott a pálya másik oldalára, Altoé autójába is beleszállt, így már az ifjú olasz is szemben volt a mezőnnyel.
Ha Vernay-t beültetnénk egy szimulátorba, és 2000-szer kerülne ugyanebbe a szituációba, valószínűleg akkor sem tudná megismételni ezt a menekülést, és nyilván sosem fogja tudni megmagyarázni, hogy hogyan csinálta, de gyakorlatilag sértetlenül haladt tova Homola mögött.
Mivel mind Colciago, mind pedig Altoé autója keresztben pattogott a mezőny előtt, szinte esélytelen volt kikerülni őket. Pepe Oriola a füvön próbálkozott, Nashbe szállt bele az irányíthatatlan autó, Altoé már a sokadik mandinerből kapta el oldalról Huffot, és együtt sodródtak a szalagkorlát felé… Paulsen keresett egérutat a pattogó roncsok között, de csak annyit látott, hogy hirtelen Huff autójának a fara szó szerint átszánt a motorházán, és együtt repülnek a korlátba.
A roncsok megállapodtak, a por felszállt, aki túlélte, az már a második kanyarban volt. Huff mászik ki először: át a másik oldalra, aztán ki a fűre. Láthatóan jól van, bár az “élmény” hatása alatt. Nashnél lassan nyílik az ajtó, talán be is van szorulva, Engstler is kapott egyet oldalról, ő kicsit odébb parkol, de semmi baja.
Huff Altoét nézi, jól van-e, Paulsen ki tud szállni a vezetői oldalon. Lassan jönnek a mentők, Colciago szédülésre panaszkodik, beviszik a medical center-be. A többiek mind saját lábukon állnak, sőt, Engstler rohan, vissza a boxba, hogy neki kell a másik autója, mert fel akar vele állni a rajtrácsra. Sem a szabályzat nem engedi, sem az apja. Paulsen botladozik, nem tűnik úgy, mintha jól lenne, de kiderül, hogy nem a lábával vagy a fejével van baj, csak nem talál átjárást a roncsok között. Átmászik rajtuk, és merően nézi, ami egyetlen autójából, s annak is egyetlen motorjából megmaradt. Tanácstalanság és reményvesztettség árad minden mozdulatából. Huff mellé lép, biztatóan átkarolja a vállát. Oriola már a garázsa előtt háborog, Huffy felemelt hüvelykujal jelzi: neki nem kell orvosi segítség – hát már hogy ne kéne egy ilyen után?! Mindenkit megnéznek, hogy jól van-e, Altoét támogatják fel a szalagkorlátról, de csak Colciagót viszik be megfigyelésre a pálya kórházába.
“Roberto bent van a medical center-ben. Azt mondta, hogy kicsit szédül, az ütközés elég nagy volt, szóval csak reméljük, hogy jól van. Természetesen eleinte azon aggódtunk, hogy mekkora a kár az autóban, de most jobban aggódunk Roberto miatt. Őszintén remélem hogy mosolyogva jön vissza” – mondta Michelisz Norbert, miután a TCR helyi riportere Colciago hogyléte felől érdeklődött.
Ahogy a szereplők érezték
A következő vélemények mind-mind közvetlenül a baleset után hangzottak el, és leginkább érzésből írják le azt, mivel még nem láthatták kívülről.
Huffot kapják el először, aki elmondja: “Pattogtak az autók össze-vissza, próbáltam elkerülni őket, erre a másik Golf törött felfüggesztéssel nekem jött oldalról, már majdnem megálltam, amikor Stian meg belém száll hátulról 100 fölötti sebességgel.”
Mivel a hétvégén Paulsennél volt a GoPro, kivételesen van tőle fedélzeti felvételünk, melyből tisztán látszik, hogy Altoé passzírozta fel Huff autóját a SEAT motorházára.
“Jó rajtom volt, nyertem két pozíciót, aztán láttam az ütközést előttem, mindenhol autók voltak, aztán oldalról feltűnt egy, ami belecsapódott Robba, aztán én ütköztem Robba, mert nem tudtam elkerülni. Ennyi” (Luca Engstler)
“Nyilvánvalóan megpróbáltam elkerülni az ütközést Colciagóval, de amikor látsz egy ilyen ütközést, és az autók össze-vissza csapódnak… próbálkoztam, de nem volt esélyem. Most lássuk az autót, hogy mi lesz vele, mivel szerdára a konténerben kell lennie. Ettől függ, milyen lesz a szezon vége” (Pepe Oriola)
“Nem tudom mi történt, éppen Homolát előztem, amikor éreztem egy lökést hátulról, ettől elkezdtem pörögni, és természetesen a többiek belém ütköztek” (Roberto Colciago)
Alfredo: “Stian, mi történt? Hátul voltál, szóval láttál mindent.” Paulsen: “Igen, előbb láttam, aztán éreztem. Tizenkettedikként rajtoltam, szóval hamar a baleset közepében találtam magam. Láttam, hogy ott ütközések vannak, próbáltam elkerülni őket. Teljesen lefékeztem, igazából próbáltam megvárni, hogy most mi lesz, de aztán a következő pillanatban Rob ott volt előttem, és esélyem sem volt, elég keményen belementem. Szóval mára biztosan befejeztük.”
“Jól jöttem el, benéztem Vernay mellé, de észrevettem, hogy ott Colciago zárja a rést, ezért átmentem a másik oldalra, ahol elég nagy hely volt. Folytattam azzal a lendülettel, aztán éreztem egy lökést hátulról, és valahogy keresztülmentem a pályán. Megnéztem a felvételeket, és számomra egyértelműen Colciagóé a felelősség ezekért az ütközésekért” (James Nash)
A kár mértéke
Kezdjük Paulsennel, már csak azért, mert neki nem kell konténerbe raknia az autót 3 napon belül. Szóval Stian szépen összepakolt és elment haza. Az autóját elnézve (vagy azt, ami maradt belőle), óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy a SEAT papírból készült. A motorház, az első lökhárító, a hűtő, mind darabokban. Ha szerencséje volt (márpedig ezen a hétvégén kevés volt neki!), akkor a motor nem sérült meg. A kár így is akkora, hogy jelenleg fogalma sincs arról, hogy hogyan csinál ebből autót valaha is. A költségvetése már a Hungaroringen nullára futott, az oscherslebeni hétvégét úgy csinálta végig, hogy a két hetes munkájának teljes fizetéséből (meg a felvett előlegből!) vett némi üzemanyagot és hat új gumit. (Logikusan kiszámolható, hogy így csak egy versenyre jut új gumija mind a négy kerékre.) Semmi esetre sem hiányzott még egy ekkora ütközés a szezonjából. Sem anyagilag, sem lelkileg…
A legsürgetőbb helyzetben a Craft-Bamboo van, figyelembe véve, hogy két autót kell használhatóvá varázsolniuk szerda estig. Oriola nem túl optimista a helyzetet illetően, Nash már inkább. A spanyolnak a bal első felfüggesztése lett oda teljesen, a britbe több oldalról is beleszálltak, ezért több minden szorul cserére, leginkább karosszéria elemek. Ebből pedig nincs végtelenül sok egy csapatnál…
A M1RA is nehéz helyzetben van, nem csak az autó sérült, hanem a versenyző is. Colciago a szezon eleje óta hátfájásra panaszkodik, a becsapódás után ez felerősödött. Az autót láthatóan megviselte az eset, de bizakodásra adhat okot, hogy inkább a két oldala, semmint a motorház és annak tartalma tűnt sérültnek. Az ajtók funkciójukat tökéletesen ellátták, a versenyzőt megvédték, ám biztosan cserére szorulnak. Norbi azt mondta, el sem tudja képzelni, hogy lesz ebből autó szerdáig, de azért a csapatot ismerve egészen biztosan lesz belőle…
A Leopard Racingnél biztos, hogy egyik szemük sír, a másik pedig nevet Huff okán. Rob a legtöbb esetben eredményes, második dobogóját jegyezte a szezonban, jól segíti csapattársát a bajnoki címért folyó harcban… Másrészről viszont ez a második autó, amit teljesen leírt, most elöl-hátul. Jó, hogy a VW ilyen erős autókat épít, a versenyző mindig egészben száll ki belőle, csak egy kicsit sokat használ el egy szezonban. – Na, nem mintha az ő hibája lenne, ugye. Ennek az autónak lóg a teljes hátulja, és hiányzik a bal eleje, ahová Altoé csapódott be. Motorikusan nem menthetetlen, de a felfüggesztés és a karosszéria-elemek jó része cserére szorul…
A WestCoast Racing is tudja már, hogy a VW kiváló autókat épít. Ahhoz képest, hogy Altoé hányszor pattant és ütközött, az autó láthatóan egyben van, a versenyző jól. Tény, hogy a VW jobb oldala behorpadt, és a felfüggesztések eltörtek, de meglepő módon ez a legjobban egy darabban maradt autó (vagy legalábbis úgy tűnik)…
Ami pedig azt illeti, lehet, hogy az érintettek nagy száma miatt el kellene halasztani azt a konténert 1-2 nappal. Talán így is megérkeznének időben Thaiföldre…
Magyar Szilvia
Social Profiles