A Paul Ricard a Citroën pályája, némileg joggal vártuk hát, hogy a közelükbe sem lehet majd férkőzni, de ez csak hellyel-közzel igazolódott be: mert az autókat emberek vezetik, és ők tudnak hibázni. Így történt, hogy odaért mögéjük Tom Chilton, és közéjük Michelisz Norbert is.
Az elején kezdve: az első futam teljesen egysíkú, tiszta és dögunalmas volt, leszámítva azt a fél pillanatot, amikor a rajt után Yvan Muller és José María López csaknem a falba passzírozták egymást. „Az én hibám volt, nyitva hagytam a kaput, és tudtam is, hogy nyitva hagytam, pedig nem lett volna szabad.” – mondta később López.
Végül úgy fordultak az első kanyarba, ahogyan a rajtrácson álltak, vagyis Sébastien Loeböt Muller és López követte. Hátrább sem változott az állás szinte semmit, Michelisz jött fel Chilton mögé, a hatodik helyre.
Rob Huffnak az első kanyarig tartott a vasárnapi nap. Ott keveredett a mezőny hátsó felével (egész pontosan Gregoire Demoustier-vel) lökdösődésbe, és sajnos a Lada felfüggesztései továbbra sem bírnak el semmilyen extra terhelést (gyakran még a nem extrát sem), így Rob ott is maradt a bukótérben.
A harmadik körben Hugo Valente csatázott Tiago Montieróval a hetedik helyért, de a nagy igyekezetben megtörte az autót, mehetett tehát a boxba.
A verseny említésre méltó pillanatai közé tartozott még, hogy Gabriele Tarquini felzárkózott a Honda sor végére, amit Norbi vezetett Monteiro előtt. Valamint Rickard Rydell is szép előrehaladást produkált: az utolsó előtti helyről a 11.-re jött előre a verseny végére.
Elöl azonban sok változás nem történt, a 12. körre Loeb már csaknem fél célegyenessel vezetett, López folyamatosan ott loholt Muller nyakában, megelőznie azonban nem sikerült.
Így történt, hogy a 16. kör végén a helyi hőst, Sébastien Loeböt intette le a kockás zászló az élen, Muller és López előtt. Az ötödik helyen hazahozta Chilton a Chevijét, megnyerve ezzel a Yokohama Trophyt.
A második verseny úgy kezdődött, ugye, hogy Mehdi Bennani rajtolt az élről. És a rajt pillanatától kezdve a Citroën hazai pályán hibát hibára halmozott…
Szóval Bennani állt a pole-ban, és bizonnyal még a győzelemre is meglett volna az esélye, de kiugrott… „Láttam, hogy Mehdi megmozdult, és ilyenkor nagyon nehéz, hogy ne mozduljál vele.” – mondta Michelisz a verseny után.
Szóval az első kanyarban Bennani vezetett, mögötte Michelisz, és két körön belül két dolgot tudtunk: először is azt, hogy a marokkóit meg fogják büntetetni, másodszor pedig azt, hogy a Citroënek a rajtrács közepéről is az élre állnak, ha valaki meg nem állítja őket.
Meg is jött az információ a harmadik körben: Bennani mehetett áthajtásos büntetésre, López ekkor már a 4., Loeb a 6., Muller a 9. volt. De ahogy Mehdi elment letölteni a büntetését, Michelisz állt az élre, mögötte Monteiro, akit lassanként utolért López. Ma követte az argentint, Loeb meg utánuk. Loeb sokkal bevállalósabb volt ezen a hétvégén, mint máskor, érthetően, és igen, ezt bizony elrontotta. Csak azt láttuk először, hogy az autója darabokban van elöl. Nem kellett sokáig találgatnunk, hogy ki is ütközött vele, mert senki. Sébastien Loeb belerongyolt a gumibálába, de úgy, hogy ezt még a Citroën-tank sem bírta ki sértetlenül.
„Hülye hiba volt – mondta Loeb – Mát próbáltam előzni, nem láttam, hogy a másik oldalon közel van a gumibála, nagyon későn fékeztem, és ahogy szoktam, drifteltem is egy kicsit. Csak azt vettem észre, hogy megütött valami, mert nem láttam. Az autó olyan állapotban volt, hogy nem lehetett vele tovább versenyezni.”
Szerencsére a gumibálát és az autó darabjait egyetlen kör alatt eltakarították, nem kellett a biztonsági autót a pályára küldeni. A negyedik körben Muller felzárkózott a megmaradt csapattársakra, de Pechito beragadt a legendásan megelőzhetetlen Monteiro mögé.
Mialatt López Tiagóval szenvedett, Michelisz tetemes előnyt épített ki az élen. Tudtuk: ha López nem boldogul Monteiróval, akkor Norbinak kinéz a győzelem a Citroën hazai pályáján. Tudta ezt Pechito is.
Az argentin, hátában kínai és francia csapattársaival sokadszor próbálta előzni a portugált, és a hondás sokadszor sem hagyta magát: a két autó összeért, Monteiro a bukótérben állt meg egy pördülés után, majd a boxban helyezte örök nyugalomra az autót. Az intermezzó alatt Ma meglógott, így Lópeznek még őt is meg kellett előznie, de a kínai közel sem volt olyan nehéz falat számára, mint a portugál… A versenybíróság időközben vizsgálni kezdte az esetet, amit López a verseny után így kommentált, útban a sajtótájékoztatóra: „Azt sem tudom, hogy egyáltalán mi vizsgálni való van ezen…”
Monteirónak teljesen más véleménye volt az esetről, és nem ő volt az egyetlen.
A lényeg, hogy López, Mát megelőzvén felzárkózott Norbira, és négy körrel a vége előtt meg is előzte őt.
„Tudod, amikor a verseny jó részében vezetsz és a végén megelőznek, attól függetlenül csalódott vagy, hogy ez egy második hely a Citroën hazai versenyén.” – mondta Michelisz a sajtótájékoztatón.
López elhúzott, amennyire csak tudott, innentől csak a hátsó traktusban történtek változások: Bennani előzte Rydellt a kilencedik pozícióért (ez azt jelenti, hogy a visszatérő svéd mindkét versenyén, melyet a Nika színeiben futott betegsége után, pontot szerzett egy gyakorlatilag sosem tesztelt és a fejlesztésekben erősen alulmaradt autóval). Még Stefano D’Aste fejezte be a futamot a bukótérben, miután John Filippivel csatázott.
José María López begurult a dobogó elé autójával, kipattant belőle, berohant egyenesen a versenybíróságra. Se integetés, se ugrálás az autó tetején, se semmi. Csak a kérdés, hogy őt miért vizsgálják…
Aztán mondták neki, hogy ez még el fog tartani egy darabig, legyen szíves felfáradni addig is a dobogóra. Így is tett, de a kérdőjel mindvégig ott lebegett az eredményhirdetés és a sajtótájékoztató alatt is.
Este fél hatra postázták fel a sajtóközpontba a döntést, mely így szól: „A versenybíróság nem találta egyértelműen eldönthetőnek, hogy egyik vagy másik versenyző teljesen vagy nagyon nagy részben okolható-e a balesetért, ezért további szankciót nem alkalmaznak egyikük ellen sem.”
Így esett, hogy Michelisz Norbert a második helyet szerezte meg csupa francia autó között, Franciaországban. Hogy – bár a Citroën a második versenyen hibát hibára halmozott, mégis – két győzelmük van két futamból; és hogy Tiago Monteiro mindenkinél nagyobb lendülettel (és talán némi keserűséggel) néz a két hét múlva esedékes hazai versenye elébe.
A második verseny eredménye
A WTCC a két hét múlva tartandó portugáliai versenyhétvégével búcsút int majd Európának és Ázsiába költözik.
Szöveg és fotó: Magyar Szilvia
Social Profiles