Mi folyik a Ladánál?

aaaoslik

Oslikot nem érdekli az egész! Talán ő az egyetlen, aki boldog a Ladánál!

Híresztelések, találgatások, pletykák. Az ötéves terv elcsúszott. És azok a sárga autók valahogy mindig benne vannak minden ütközésben – jobbára a vétlen oldalon. Csak két autó lesz ott a Nürburgringen a rajtnál, a volánnál Jaap van Lagen és Robert Huff. Mégis, mi folyik a sárga-feketéknél? Nem mondhatni éppen, hogy minden „úgy szuperál, mit egy kalasnyikov”.

A Lada Vesta vesszőfutása mondhatni egyidős a gondolattal, hogy a csapat a Vesta modellel folytassa WTCC-s pályafutását. Ott kezdődött, hogy lekésték az idény elejét az ötéves tervvel. A csapat autói akkor gurultak ki bejáratásra a magni-cours-i pálya aszfaltjára, amikor a többiek már vígan rótták a kollektív teszt köreit Barcelonában. És akkor is csak egyetlen autó volt pályakész a háromból.

James Thompson és Rob Huff autója végül elkészült a repülőútra Argentína felé, de Mikhail Kozlovszkij kívülről szurkolhatott csapattársainak. A versenygépek messziről sem voltak tökéletes állapotban, a műszaki hibák újra és újra előjöttek, s ha ez mégsem lett volna elég, némi balszerencse és Mehdi Bennani is megtoldotta az oroszok sikertelenségét.

Aztán jött Marra-Crash, ami Tom Coronel Chevije mellett két egész Ladát emésztett fel: Kozlovszkij nem önszántából játszott autóbontósat Huffal, egyszerűen csak nem működött sem a kormány sem a fék. Huff is szenvedett vele, Thompson is, két roncs lett a végeredmény. Huff autója már ekkor olyan állapotban volt, hogy a gyár úgy döntött, épít helyette egy újat. Készen is lettek vele lóhalálában a Hungaroringre, ám sajnos nem lett ütésállóbb, szerencsésebb és mentesebb a műszaki hibáktól, mint elődje.

A nürburgringi kollektív teszten gyakorlatilag nem volt olyan ladás, aki a saját gépével tudott volna vezetni. Ha ez nem lett volna elég, Thompsonnak gondjai támadtak a fogával, és a teszt után egyből Magyarországra utazott, ahol ellátták a fogászaton.

A csapat kibérelte  Hungaroringet a versenyt  követő keddre privát teszt céljából, és meghívta régi jó versenyzőjüket Jaap van Lagent és az új argentin csillagot, Néstor Girolamit tesztelni. A találgatások már ekkor elkezdődtek…

Az ezer sebből vérző alakulatnak az adta meg a kegyelemdöfést, amikor a szombati időmérőn James Thompson a 15. helyen végzett, majd sietősen elhagyta a pályát. Másnap reggel Francois Riberio azzal a mondattal kezdte a sajtóreggelit: „Ti komolyan elhiszitek, hogy a foga fáj?”. S ettől a pillanattól a sajtó legnagyobb része biztosra veszi: Thopmson és Lada elégedetlenek egymással, útjaik idő előtt el fognak válni. Sőt, mi több, az Autosport.com kész hírként kommunikálta mindezt. A Lada sajtóközleményében azonban az áll, hogy Thompson továbbra is fogfájással küszködik, ezért lépett vissza a hungaroringi versenyektől, és ezért volt a harmatos edzésteljesítmény is. A csapat és a versenyző sem kommentálja a híreszteléseket a szakításról, a Lada továbbra is állítja, hogy Thompson az alkalmazásukban áll.

Hozzá kell tenni, Thompson és Kozovszkij edzéseredményei inkább tükrözték a realitást, mint Huff Q1-ben kicsúszott második helye.

Ha csak matematikailag nézzük is: Egy 18 autós mezőnyben négyen biztosan tovább kerülnek a Q2 12 autója közé, s a maradék nyolc helyen osztozik a helyi hős, Michelisz Norbert, aki álmából felkeltve, csukott szemmel, hátramenetben is bekerülne itthon a Q2-be, ha gurul az autó, a két Hondás és a teljes chevis félprivát banda: így kimaradni a Q2-ből, azzal az autóval nem volt meglepetés.

Még egy dolog teljesen biztos: James Thompsont nem abból a fából faragták, hogy amíg képes beleülni az autóba és az autó mozog, addig ne vinné azt körbe az akárhányadik helyen is! Aki látta már Jimmy T.-t vezetni, pontosan tudja, hogy talicskával is körbemegy, nem fogja azt mondani a versenyhétvége közepén a csapatának, hogy „meg vagyok sértődve, mert nem jó a kocsi, csináljatok, amit akartok, elmegyek haza!” Ez egyszerűen nem az a Thommo lenne, akit ismerünk. Komoly fájdalmai lehettek, ha arra szánta el magát, hogy visszalépjen. A Ladának meg semmi érdeke nem fűződött volna ahhoz, hogy elszállíttat három versenyautót egy versenyhétvégére, felkészíti, futtatja őket, majd a hétvége közepén azt mondja annak a versenyzőnek, aki akkor is vállalta, hogy nekik dolgozik, amikor az autó szétesett a feneke alatt és egyetlen versenyt sem tudott értékelhető helyen befejezni vele, hogy „Jimmy, most inkább ne versenyezzél, mondjuk azt, hogy a fogad fáj, aztán húzzál el haza, mert ez az eredmény nem kielégítő!”. Nagyon erős fantázia kell ahhoz, hogy ezt el lehessen képzelni.

Van Lagen és Girolami tesztelni jöttek keddre, és Thommo fogától függetlenül is teszteltek volna, pont ezért bérelte ki a csapat a pályát.

Hozzá kell tenni: az elindított és újra és újra körbejáró pletykák ellenére mindkét fél tartja magát ahhoz, hogy Thompsonnak fogászati problémái vannak.

A helyzet tovább romlott, amikor a második magyarországi versenyen a Citroënek táncba vitték Huffy-t, és az autó megint szétesett. Hétfőn kirakóztak vele a szerelők és kedden Huff tesztelt is vele – amíg a felfüggesztés hibája miatt bele nem állt 220-szal a gumifalba. Innentől volt egy sérült versenyző a kórházban, és még egy sárga totálkáros roncs. Szerencsére Rob megúszta egy kivizsgálással, de az autó teljesen kukás.

Van Lagennek odaígérték már Thommo autóját, és most azt kommunikálta a csapat, hogy Huff pedig Kozlovszkij kocsijával fog vezetni a Nürburgringen. Így az orosz csapat orosz versenyzője idén másodszor kerül parkolópályára. Mondhatnánk, hogy az első roncsot ő gyártotta, így logikus, de akkor persze elfelejtjük, hogy sem kanyarodni sem fékezni nem tudott, mit is tehetett volna?

Huffnak biztos helye van a Nürburgringi 24 órás nagy versenyre, már alig várja. Jaap van Lagen vezetheti Thompson autóját, James kúrálhatja a fogfájását, Kozlovszkij pedig megnézheti mindezt kívülről. A pletykákat szellőztetik, a csapból is sárga-fekete folyik, mindenki az oroszokról beszél, és jön Moszkva. (Azt mondja a csapat, fontos nekik a hazai verseny, és remélhetőleg képesek lesznek mindhárom versenyzőjükkel és a legjobb formában lévő autókkal kiállni.)

Kinek jó mindez és ki issza meg a levét a pletykáknak? Biztosan nem jó sem Thompsonnak sem a Lada hírnevét nem építi. Bár régóta köztudott, hogy a negatív reklám is reklám. Nem jó Huffnak sem, nyilván nem a gumifalban tervezi a továbbiakban befejezni a versenyeket a nem működő alkatrészek miatt. Egyértelműen Kozlovszkij lehet az, aki talán a legkevésbé élvezi mindezt, hiszen talán ő a legkevésbé hibás mindebben.

Ellenben a WTCC nézettségét-olvasottságát nagymértékben emeli, hogy itt a „nagy verseny”, a Nürburgring, aztán nyakunkon Moszkva, és mindenki várja, hogy összeálljon a Lada. Ez olyasmi, mint az öngerjesztő gazdasági világválság: ebből már nem mászunk ki soha! Mindenki erről beszél, de megoldás nem születik, két okból: az egyik, hogy nincs mit megoldani, mert másféle problémák nem is voltak, csak szerencsétlenül összeállt idénykezdet, fogfájás és jó sok, rosszindulatú pletyka. A másik: lehet, hogy valaki (vagy valakik) azt hiszi, hogy az ilyenfajta öngerjesztő, pletykálkodáson alapuló figyelem, ami évek óta szétfeszíti és lassan teljesen ellenszenvessé is teszi a Formula-1 légkörét, jót tesz a WTCC és a Lada hírnevének.

Hadd kérdezzek vissza: Monsieur Riberio, ön komolyan elhiszi, hogy ez a fajta figyelem jót tesz a sorozat imidzsének?

Mgyar Szilvia

Comments

comments