Két norvég szurkoló összefogott, és megpróbálnak útjára indítani egy példátlan kezdeményezést. Céljuk, hogy megkönnyítsék egy régi barátjuk életét, aki nem mellesleg nagyszerű versenyző – csak éppen nem nyert az élet nagy lottójátékán gazdag szülőket vagy gyári lehetőséget. A versenyző Stian Paulsen, a történet és a kezdeményezés lényege pedig alább olvasható…
Miután Paulsen végigküzdötte a TCR európai futamait egyszemélyes csapatával, és James Mark kommentátor alaposan reklámozta a vlogot, amit az ifjú norvég töretlen lelkesedéssel és irigylésre méltó humorral futtat, azt hiszem, mindenki ismeri már valamennyire, még itt, Magyarországon is.
Némileg az is ismertté vált, hogy Stian egy Mercedes Sprinterrel és egy utánfutóval egymaga utazza körbe a kontinenst, szükség esetén a Sprinter hátuljában, egy matracon alszik. Testvére és néhány szerelő barátja repülnek el hozzá minden versenyre, hogy mérnök és személyzet legyen az autó mellett. Ezen felül a csapat egyszemélyes. A szó legszorosabb értelmében. És Paulsen immár 4 éve űzi ezt az egyszemélyes szakasz-csapat felállást, a saját versenyautójával egy utánfutóban. Kis híján még a SEAT Leon Eurocup bajnoka is lett így. Azt azonban nagyon-nagyon kevesen tudják, hogy a csapatot és a teljes versenyzői karrierjét miből tartja fenn. Látják a matricákat az autón, gondolják, van szponzoráció. Az van, de nagyon nagy százalékban “szolgáltatás szolgáltatásért” formában. Vagyis a csapat kap ezt-azt, a matricákért cserébe. A nevezési díj, az utazások költsége, a szállás és a repülőjegy a szerelőknek, a javíttatás költségei mind-mind olyan dolgok, amiket ki kell fizetni. És ezt Paulsen úgy finanszírozza, hogy két idény között Norvégiában napi 16 órában autót szerel, szállít, fest, stb.
Ezt a TCR International esetében akkor sem lehetne kivitelezni, ha soha egy karcolás sem esne az autón, ám Paulsennek valamiért van olyan balszerencséje, hogy az autója folyton összetörik, önhibáján kívül. Miután Ausztriában ott tartott, hogy feladja az egészet és elmegy haza (szerencsére nem tette), Magyarországon megszerezte első pontjait. Látta a fényt az alagút végén, és meglehetősen üres pénztárcával ugyan, de nekivágott Oscherslebennek is. Ez lett a veszte.
A jól ismert rajtbalesetben olyan kárt szenvedett az autó – egyetlen versenyautóról beszélünk, mindenféle pótalkatrész nélkül! – amit már az ezermester norvég sem tud megszerelni: összetörött a motor! (Meg egy csomó minden, ami a motorházban volt.) A kár meghaladja a 12.000€-t, és Paulsen már Oscherslebenbe is kölcsönből ment el. A srác, aki saját költségen, egy Sprinter hátuljában aludva végigversenyezte Európát, hogy elmehessen az Európa fináléra, ott állt a rommá törött autója mellett, amit többé már nem tud egyedül összerakni… Ilyen nincs, mondhatnánk! De van.
Többen is akartak crowdfunding kezdeményezést indítani, de Paulsen nyomatékosan megkért mindenkit, hogy ne tegyék. (Erre jó oka volt, ezért mindenki tiszteletben tartotta ezt a kérést.) Ugyanakkor a két norvég barát Fredrik Sørlie és Finn Arne úgy gondolta, megpróbálkoznak valami eddig példátlannal: nem pénz összedobására kérik a tömeget, hanem szponzorkeresésre (vagyis tulajdonképpen egy crowd-sponsor-finding kezdeményezést indítottak a Facebookon). A Support Stian Paulsen csoportot hozták létre, ahol az admin a következő szöveggel köszönti a látogatókat:
(Leírta a fenti történetet, amit most nem idézek újra, majd így folytatta) “Rajtunk van a sor! Ha Stian minden rajongója összefog, és összedobják, amijük van, biztosak vagyunk abban, hogy ez hatalmas különbséget jelent majd neki. Szóval rajta: beszéljetek a barátaitokkal, a családotokkal, a főnökötökkel vagy a gazdag nagybácsitokkal! Hozzátok lázba őket! Mondjátok el nekik, micsoda fantasztikus fickó, és milyen keményen dolgozott azért, hogy eljusson idáig! Mutassátok meg nekik a vicces vlogot a kulisszatitkokról, és kérjétek meg őket, hogy segítsék Stiant bármilyen módon, ahogyan csak tudják! Biztosak lehetnek benne, hogy még mindig tud harcolni a győzelemért!”
Bárki, akit megfogott a kezdeményezés, és szeretne részese lenni (ha csak egy like-kal is), azt várják a csoportban sok szeretettel. És bárki, akinek a főnöke, rokona vagy gazdag nagybácsija 🙂 bármiféle szponzorációt tud ajánlani, hogy Paulsennek ne kelljen lehúznia a rolót, írjon a szervezőknek a csoport “üzenetküldés” funkciójával. A segítséget a szervezők mindenkinek köszönik!
A csoport létezéséről és tevékenységéről elsőnek a serbiaring.com számolt be. Én a magam részéről úgy érzem, hogy a médiának ez éppen úgy (vagy talán még sokkal jobban) felelőssége, mint az autóversenyek politikai csatározásairól vagy bulvár-jellegű dolgairól beszámolni. Kérek mindenkit, aki hasonlóan felelősnek érzi magát, álljon egy megosztással vagy egy saját cikkel az ügy mellé.
Magyar Szilvia
Social Profiles