Véget ért a Spa 500 vasárnap délután három órakor. A kiírás szerint a szombat délután négy órai rajttól vagy 500 körön vagy 23 órán át tartott az első, csak TCR autókkal megrendezett megbízhatósági verseny. Az időjárás nem engedett 500 kört teljesíteni az időlimiten belül, 454 kör után intették le a futamot. Az összetett dobogó három fokára a PRO kategória három csapata állhatott fel: két Cupra és egy Peugeot.
Pedig a 131-es Cupra, Mikel Azconával és Antti Burival a fedélzetén, sokáig úgy nézett ki, hogy az éjszaka közepén fel kell, hogy adja a versenyt. A Peugeot gyári legénységét még a verseny elején rondán megtréfálta egy váratlan Code 60, és utána bottal üthették a 101-es Cupra nyomát, akik a lehető legprofibban, a legnagyobb szerencsével és tapasztalattal, 6 kör előnnyel nyerték a versenyt.
Az időmérő edzésen Julien Briché csak a 8. kockába helyezte a 308-as legénységét. Jaap van Lagen viszont pole-t autózott az egyik Bas Koeten Racing által futtatott Cuprával. Azonban az NKPP Racing 175-ös fekete-sárga autója nem sokáig maradt az élen…
Az egész úgy kezdődött, mint egy sprint verseny – szerencsére nem TCR Europe stílusban, így még 40 perc múlva is megvolt mindenki. A 101-es Cuprában Pepe Oriola állt az élre, a 308-as Peugeot-t Comte szokásához híven hamar a harmadik helyre repítette előre, ám ott összetalálkozott a mezőny egyetlen Opeljával, melyben éppen Charles Espenlaub ült. Olyan parázs csaták folytak hármójuk között a vezető helyért (különösen az Opel és Peugeot között), hogy azt az érzést keltette bennünk, hogy a fiúknak nem szóltak, hogy még 22 és fél óra hátra van a futamból. Végül az döntötte el a történetet, hogy Comte gumijait teljesen tönkretette az Espenlaubbal folytatott némileg felesleges csatározás. Az, hogy Comte a boxba hajtott, ahol egy pár első gumit kapott, nem oldotta meg a problémát, mert az Opel követte példáját, és hamarosan ismét egymást üthették a mezőny végén. Ez a korai kiállás lett a Peugeot veszte, de jövőbelátási képességek hiányában nem tudhatták…
Comte a kiállás után 2:34-es időt futott, mely magasan a verseny legjobb ideje lett. Alig három körrel a kerékcseréje után Harry Hilders úgy vágta oda a 175-ös Cuprát az Eau Rouge végén, mint Julien Briché idén a TCR Europe aktuális fordulójában: a versenyzőt bevitték a pálya kórházába megfigyelésre, az autót összeszedték és átadták a csapatnak (a jövő évi versenyre talán ki tudják majd rakni), és természetesen a szalagkorlátot és a gumifalat is javítani kellett. Ez volt a verseny leghosszabb Code 60 szakasza, és mindenki kihasználta, hogy kiálljon a boxba. A DG Sport és a VMax Engineering (Opel) gyakorlatilag olyan hátrányba került, melyet egész verseny alatt igyekeztek ledolgozni… Ez volt hát a rövid története annak, hogyan tett szert a 101-es autó behozhatatlan előnyre.
A 131-es autó története valamikor éjszaka folytatódott: ők csak egy kör hátrányban voltak a vezető Red Camel-Jordan.nl néven futó 101-essel szemben, amikor Antti Buri ült a volánnál. Kerékcsere és tankolás után indult vissza a finn a pályára, de csak a boxkijáratig jutott. Sokáig vesztegette ott az idejét, még Code 60 is született a dologból, aztán külső segítséggel sikerült végül tovább mennie. Ezek után még kétszer járt a boxban: az egyik látogatás a hiba elhárítását célozta, a másik a külső segítség igénybevételéért járó büntetés letöltését. A mezőny végére estek vissza, így gyakorlatilag nem maradt ellenfele a 101-es Cuprának.
Az Opel legénysége egyszer már hosszabb szerelési időt töltött a boxban, sajnos megállt alattuk az autó. Rob Huff viszont boldogságtól és büszkeségtől sugárzó arccal nyilatkozott a csapata által futtatott Audikról: a javarészt hongkongi legénység nagyon kiegyensúlyozottan tartotta a 9-11. helyet, mely az AM kategóriában a 3-4. hely volt.
A 130. körre Julien Briché az ötödik helyig egerészte előre a csapatot. Minden alkalommal sikerült Code 60-as szakasz előtt belátogatniuk a boxba, így amit a versenyzők a pályán összeszedtek, azt a többiek mind visszaszerezték a boxutcában. Nehéz volt közelebb férkőzni az elejéhez. Volt egy extra kiállásuk is: elromlott a hátsó lámpa (ami nélkül vaksötétben nem szerencsés közlekedni), ezért Briché megejtett egy extra boxlátogatást is.
Mindeközben Breukersék egyike hasított a 101-es Cuprával az élen, a 131-es alakulat emberfeletti erőfeszítéssel mozgatott meg minden követ, hogy visszatornázzák magukat az elejébe. A Peugeot kormányát Comte vette át Brichétől és hihetetlen üzemmódba kapcsolt: senki más nem ment 2:36-os köröket éjszaka, pláne nem konzisztensen egy majdnem négy órás etapban végig. Bár volt két jó ütemben elkapott Code 60 ezen idő alatt, Comte így is csak két kört hozott vissza a vezető egység 7 körös előnyéből.
Hosszú és kemény volt az éjszaka Spában, zuhogó esőre és ködre virradtunk. Közben elveszítettük a 33-as autót, amelyet hajnali negyed 5-kor csapott oda a versenyzője a 9-es kanyarban. Továbbá hajnali fél hatkor a 85-ös és a 125-ös delikvensek ütköztek össze: egyikük 30 másodpercet kapott elkerülhető ütközés okozásáért, másikuk 40-et felelőtlen előzési kísérletért. A 85-ös az egyszem újrainduló Opelünk volt, ők már nem folytatták a versenyt. A 125-ös Audi a Bas Koeten egyik nevezője – nos, Bas Koetennek nem volt jó éjszakája…
Huffék egyik Audiját is nagyon hosszan szerelték, de végül is sikerült újra versenybe állítani.
A vasárnap reggeli etapok inkább motorcsónak-versenyre hasonlítottak, s míg Tom Coronel magabiztosan vezetett a 101-es Cuprával, Comte a szívbajt hozta mindenkire a 2:56-os köreivel, láthatóan még mindig a csapat hátrányának ledolgozásába ölve energiáit. Kétségtelenül a Peugeot volt a mezőny leggyorsabb autója, ezt a Burton Racing is tudta, akik a másik oroszlánnal az amatőrök értékelését végül meg is nyerték.
Meglepő módon nem voltak látványos balesetek a rendkívül rossz idő ellenére sem. A mezőny nem tudott 500 kört megtenni a megszabott 23 óra alatt (24 alatt sem sikerült volna ekkora esőben), és már csak 15 perc volt hátra, amikor a Lestrup Racing Volkswagenje rondán belerongyolt a gumifalba. Sérülés nem történt, de a Code 60-at már csak egyetlen körre oldották fel.
A kör végén Oriola látta meg a kockás zászlót a 101-es Cuprában először. A Peugeot 308-ast Teddy Clairet hozta haza sértetlenül, de 5 kör hátrányban. A 131-es Cuprát Kari-Pekka Laaksonen vezette a célba 444 megtett körrel. Ez egyben a PRO kategória eredménye is.
A verseny teljes eredménye ide kattintva letölthető.
A nemzetek kupáját a 101-es Cupra legénysége nyerte, akik Oriolán kívül mind hollandok voltak (Tom Coronel, Rik és Ivo Breukers), így teljesítették a minimum 3 ugyanolyan nemzetiségű versenyző kitételt is.
A verseny leggyorsabb körét Aurélien Comte futotta.
A versenyigazgatóság a látottakkal elégedett volt, habár a nevezők számát kicsit kevesellték, az időjárás pedig lehetett volna jobb is. A jövő évi verseny időpontját máris kitűzték: május első hétvégéjére.
Magyar Szilvia
Social Profiles