Jövők és távozók… – változások a WTCR-ben

Fotó: Florent Gooden / DPPI (FIA WTCR Media)

Nagyjából hat hete kezdődött a bejelentések sora arról, hogy ki mindenki hagyja hátra a WTCR-t, mert valami másra (esetenként jobbára az elektromos versenyzésre) kíván fókuszálni. Némelyek döntéséről – belső ember révén – már a Hyundai brexitelése előtt tudomásunk volt, de akkor még nem lehetett nyilvánosságra hozni.

Szóval a Hyundai valamikor a nyáron kezdett el brexitelni. Nagyjából ez előtt úgy egy héttel az Audinál már tudták, hogy az idény végével véget ér náluk a gyári támogatás kora a WTCR-ben, de akkoriban ezt még a versenyzők számára sem erősítették meg. Azóta a döntés 100%-os lett, közben megtudták a versenyzők is, majd pedig a makaói versenyhétvége után be is jelentették nyilvánosan: az Audi a GT és a hosszútávú versenyzésre szeretné összpontosítani az erőit, így a WTCR programot nem támogatja tovább gyári szinten, új modellt nem épít. Az eddig forgalomban lévő RS 3 LMS versenyautóikhoz az alkatrészellátást továbbra is biztosítják.

Mivel Jean-Karl Vernay, Gordon Shedden, Frederic Vervisch és Niels Langeveld is az Audi versenyzője, logikusan vagy szereznek valahonnan rengeteg pénzt és befizetik magukat egy-egy privát csapatba, vagy nem látjuk őket többé a WTCR-ben. Négyőjük közül talán még Vervisch van a legjobb helyzetben, mert az Audinak több programjában is érdekelt, és idei eredményei elismeréseképpen a Belga Motorsport Szövetség az év autóversenyzőjének választotta.

A Comtoyou mindazonáltal azonnal reagált a bejelentésre, hogy a továbbiakban is a WTCR-ben szándékoznak maradni, Audikkal, és ennek érdekében dolgoznak a büdzsé összeállításán.

Ezzel egy időben jelentette be a Volkswagen-konszern másik háromautós gyári támogatást adó alakulata, a Volkswagen, hogy a továbbiakban nem szándékozik pénzt ölni a szériában való autózásba, és az elektromos versenyzésre akar koncentrálni. Nagy valószínűséggel a Sebastian Loeb Racing és Mehdi Bennani jövő évi szereplése nincs veszélyben, hiszen Bennani eddig is privát alapon, állami pénzből versenyzett a sorozatban. Johan Kristoffersson azóta már nyilatkozta svéd weboldalaknak, hogy van kész terve jövőre a rali világában. Ám Rob Huffnak a Volkswagen volt a munkaadója, és neki semmilyen ajánlata sincs jövőre, ahogy azt a Touring Car Times-nak elmondta.

Azt vártuk, hogy ezek után a Cupra is bejelenti majd a gyári támogatás visszavonását, de ők megerősítették, hogy készen van az új modell, lehet rendelni, és a WTCR-ben is fognak csapatot támogatni alkatrészekkel. Azt azonban még nem tudják, hogy melyik csapatot és versenyzőket támogatnák majd.

Egyelőre a Hyundai részéről a nyári felbuzdulás óta nem érkezett semmilyen nyilatkozat arra vonatkozóan, hogy hogyan képzelik el a jövőt. Az azóta az év modelljének megválasztott Honda csapatai, versenyzői és vezetősége is hallgat arról, hogy mi a szándékuk jövőre.

A legfrissebb információ tegnap érkezett, miszerint az Alfa Romeo is szeretne az elektromos projektjére összpontosítani, ezért aztán ők sem zárják ki, hogy valaki privát alapon futtassa az autóikat, de ők már a WTCR-be több pénzt fektetni nem szeretnének. Mint ismeretes, a Team Mulsanne néven futó alakulat amúgy sem élvezte az Alfa Romeo gyári támogatását, és az elektromos versenyzés rendkívül drága. Egy ilyen kis vállalkozás pedig a két projektet nem bírná el. Most pedig, hogy néhány napja nyélbe ütötték a PSA csoport és az FCA (többek között a Fiat és az Alfa Romeo is hozzájuk tartozik) egyesülését, és a PSA tudvalevőleg nem kíván anyagilag hozzájárulni egy WTCR projekthez, teljesen megmondhatatlan, hogy mi lesz. Tény, hogy Michela Cerruti több privát csapattal is tárgyalt a TCR EU-ból, felajánlva nekik, hogy futtassák autóikat a W sorozatban. Eddig nem tudunk róla, hogy ezen a téren alakul-e valami.

Mivel a Peugeot már idén sem adott gyári támogatást, a Mazda most jelentette be, hogy a TCR projektjük majd csak 2021-ben lesz esedékes, és a legtöbb csapatvezető határozottan állítja, hogy vastag gyári pénztárca nélkül nem lehet élhető WTCR projektet futtatni, egyelőre igen rosszul áll a WTCR szénája. Mindössze a Lynk&Co maradása biztos, a Hyundairól és a Hondáról nem hallottunk semmit, a Cupra pedig a 2018-as Peugeot-metódust másolva alkatrész-támogatást nyújtana. Ha ezt mind összeadjuk, és mindenki 4 autóval száll be a buliba, akkor is csak 16 jármű áll majd a rajtrácson.

Még egy nagy távozónk van az idény végén: a Yokohama is elhagyja a sorozatot 15 év után. A jövő évtől a Goodyear lesz a WTCR kizárólagos gumi beszállítója.

December 16 óta a 2020-as idényre a nevezési időszak nyitott. Az új szabálykönyv szerint továbbra is kötelező a kétautós felállás / csapat, és a nevezési díj továbbra is annyiba kerül, mint eddig: 150.000€-ba. Változás a kompenzációs súlyok kiosztásának szabályozásában történt, illetve abban, hogy a továbbiakban a Nürburgringi 24 óráson sem lehet elindulnia annak, aki a WTCR-ben is akar azon a hétvégén versenyezni, hiszen most már az is „tesztnek minősül”. A jövő idénytől az újoncok számára külön értékelést is kiírnak.

Magyar Szilvia

Comments

comments