Három sztori a Paul Ricardról

Fotók: TCR EU Official

Több szempontból érdekes hétvége volt a TCR Europe első fordulója a Paul Ricardon, most mégis csak három különböző nézőpontból vizsgáljuk meg az eseményeket. Három versenyző nem hétköznapi története következik. Elsőnek itt van Nagy Dániel, aki egy héten belül háromszor állt fel a dobogóra, ebből kétszer egy ismeretlen pályán. Aztán itt van Stian Paulsen, aki egy éppen csak összelegózott Cuprával döcögött le a Paul Ricardra, melyben nem indult a motor, de aztán megmutatta, hogy tud még repülni. És végül a szintén kis költségvetésű macedón, Igor Stefanovski, aki nagyot ment a kvalifikáción és az első versenyen is, de a második futamon szerencsésebb lett volna nem elindulni…

Kezdjük sorrendben Danival, aki ugyan meglepődött saját magán, de legalább elégedett az eredményekkel.

Nagyot fordult velem a világ az elmúlt két hétben. Nem számítottam arra, hogy ennyire sikeresek tudunk majd lenni, noha nagyon sokat tettünk érte. Többen kérdezték, hogy többet dolgoztam-e ezen a télen, mint korábban, de mindenkinek csak azt tudom mondani, hogy nem. Pontosan ugyanannyit tettem bele most is, mint az elmúlt időszakban. A körülmények megváltoztak, versenyképes autóval tudtam rajthoz állni, mögöttem pedig egy nagyszerű csapat, a M1RA áll.

A WTCR-ben az volt a célunk, hogy a top 10 környékére odaérjünk a +20 kilóval. Ehhez képest szombaton stabilan tudtuk tartani a tempót az élmezőnnyel. Ez általános meglepetésként ért minket, de nagyon örültünk neki. Általában van egy álmom egy hétvégére, hogy mi lenne az a legeslegjobb hely, amit elérhetek. A vasárnap ezt is felülmúlta!

Szóval akkor te elégedett vagy három dobogóval egy héten belül – húzom egy kicsit Danit, mivel tudok olyat mutatni, aki aztán semmivel nem volt elégedett, de ő nevet, mert veszi a lapot:

„Hát azt hiszem, hogy több mint elégedett lehetek vele. Nyilván ezt most még nem is tudom, hogy mennyire sokat jelent ez számomra és a karrierem számára.”

Stian Paulsen azonban minden volt, csak elégedett nem, pedig rosszabbul is alakulhattak volna a dolgok. Ha még emlékszünk norvég barátunk szerencsétlen sorsára tavalyról, akkor bizony emlékszünk arra is, hogy nem az a ronda nagy, 20.000 euró körüli törése volt az első a szezonban, Oscherslebenben, hanem ő bizony már Spaban a szalagkorlátban hagyta az éves költségvetés egy részét. Aztán jött másik két sikertelen futam zsinórban, egy jó hétvége a Hungaroringen és egy nagyon durva Németországban. Aki esetleg a télen is követte a norvég sorsának alakulását, az azt is tudja, hogy Stian gyakorlatilag kidolgozta a lelkét egy garázsban, hogy legyen egy új motor a SEAT-ba, és anélkül indult el a Paul Ricardra, hogy a motor hajlandó lett volna beindulni. Az első edzés előtt 15 perccel sikerült életet lehelni belé, de aztán Paulsen úgy repült vele, ahogy senki nem gondolta volna… A második futam első körének végéig…

„Halljátok ezt? Zene füleimnek!” – mosolygott a telefonja kamerájába, amikor végre beindult a motor. Autózott is vele egy 12., majd a felszáradó pályán egy második időt a szabadedzéseken. „Tudtam, hogy ha ezeknél a beállításoknál maradok, akkor nem tudom felvenni a versenyt az élmezőnnyel, ezért volt egy tervem. Drasztikusan megváltoztattam a beállításokat, de nem teljesen úgy működött, ahogyan azt vártam” – mondta a norvég.

Egy negyedik hely az időmérőn összejött, de a szombat délutáni futamon Paulsen folyamatosan harcban volt a negyedik-nyolcadik pozíciókért csatázókkal. Amikor az utolsó kanyarok egyikében összeért Jean-Karl Vernay-jel, a hátsó lökhárító egy darabja, no meg az ötödik hely bánta a francia gondatlanságát. Stiannak egyik sem volt bolt, de nagyobb kár nem keletkezett, ennek ellenére a norvég eléggé neheztelt a franciára, akit – bár mindenki azt várta – végül nem büntettek meg.

„Jean-Karl bocsánatot kért tőlem, és rendben vagyunk. Ilyen dolgok megesnek. Ez nyilvánvalóan nem ideális számomra, hiszen ötödikként is végezhettem volna, de ilyen a versenyzés” 

Aztán a vasárnapi verseny előtt esni kezdett, és olyan vegyes körülmények álltak elő, amilyenben legutóbb Paulsen a teljes mezőnynek 7.5 másodpercet adott a Nürburgringen. „Már ki tudja mióta vártam erre! Vagy öt éve! Tudtam, hogy ez jó nekem és repültem a pályán – úgy egy fél kört, amikor az üzemanyagnyomás leesett, a motor kotyogni kezdett, aztán elvesztettem a motorerőt. Annyira jó versenyem lehetett volna! Ehelyett egész karrierem egyik legnagyobb csalódása volt!” – értékelte a hétvégét az autóban hazafelé.

Gondold ezt még át, Stian! Biztos, hogy nem volt nagyobb gáz soha?? 🙂 😉

Igor Stefanovski azonban valóban bajban van! Nem is akármekkorában! Neki is csodálatos hétvégéje volt (és lehetett volna még), ha el nem kapja a második futam közepe táján, egy előzés közben a jobb hátsó kerekével azt a kék csíkot, ami a szemközti gumifalba hajította az autóját. Ráadásul olyan szerencsétlenül, hogy gyakorlatilag csak az autó teteje nem sérült meg, de mindenhol máshol alaposan összetört.

A macedón épségben szállt ki a Hyundaiból, de hamarosan biztosra vette, hogy nem fog tudni elindulni Zandvoortban, vagy legalábbis nagy segítségre lesz szüksége.

„Ez egy veszélyes sport. Sok mindent kockára teszel, amikor elnyomod a legvégső határig, hogy a lehető legjobb eredményt szerezd meg. Így volt ez most is, de most megtapasztaltam a legrosszabbat, amit csak lehetett karrierem során. Szerencsére személyi sérülés nélkül.”

Azonban akár sikerül megjavítani az autót a következő versenyre, akár nem, még biztosan viszontlátjuk a szezonban Stefanovskit. Kár lenne, ha ez lett volna az egyetlen versenye idén!

Rajta kívül mindenki bizakodva várja Zandvoortot.

„Még sosem voltam ott, akárcsak a Paul Ricardon. Ez lesz az első verseny, ahol életbe lép a plusz súlyok rendszere. Úgy gondolom, hogy a Cupráknak van a legjobb esélyük a jó helyezésre, de már nagyon várom, hogy ott lehessek” – mondta az interjú végén Dani.

Ami pedig azt illeti, Stian, a két hetes előrejelzés nem a legmegbízhatóbb ugyan, de Dani Cupra dominanciát, az időjósok meg esőt jósoltak Zandvoortra. Néhány nap múlva indul a tengerparti „sétakocsikázás”…

Magyar Szilvia

Comments

comments