Hadd találgassak! (WTCC autópiac – Jegyzet)

mezonyMivel manapság egyre inkább divatos találgatni, én is szeretnék! Idény vége van, beindult az autópiac, és tények hiányában mindenki találgatja, ki hol folytatja jövőre. Sajnos mindenkinek csak fikciói vannak, melyeket jobbára egy-egy elejtett félmondatra, egy titokzatos, év közben érkező gyártó meglétére, a sorok között feltételezett információkra, vagy szimplán arra a nagyon is konkrét mondatra alapoznak, hogy „Nem tudunk mondani semmit!”.

Így aztán, kérem a türelmes olvasót, értse meg, hogy – mivel jobb híján nekem is csak a fentiek állnak rendelkezésemre, de véletlenül sem akartam kimaradni a nagy találgatásból – egy merő fikciót fog olvasni alább. A következő írás semmiféle megerősített információt nem tartalmaz!

Nézzük a legfontosabbat: mikor lesz gyári versenyző Michelisz Norbertből? Sajnos azt kell mondanom, hogy az elmúlt 5 év találgatásai alapján mindig a következő évben. Ugyancsak sajnos ez még eddig nem következett be.

A hosszabbitas.hu WTCC Blogjában Lantos András írt arról, hogy hogyan lehet Norbiból gyári versenyző. Mivel a Zengő Motorsport és Michelisz Norbert közismert szimbiózisban élnek. Ez az író szerint azt jelenti, hogy nem elválaszthatóak, merthogy akkor a felek egyike (és ez jelen esetben kérdés nélkül a Zengő Motorsport) nem járna jól, hiszen pilóta és (adott esetben, ha a támogató Norbihoz és nem a Zengőhöz kötődik) esetleg fő támogatók nélkül maradhat. Felmerül a kérdés: és ha a Honda akarja a Zengőt, mint gyári „csapatrészt”? A fenti írás szerint ezt megbonyolítja, hogy a gyáriak támogatója a Castrol, míg a Zengőé a MOL, és ez a két szponzor üti egymást. Nos, utánanéztem: A Castrol kenőanyagot gyárt, a MOL gázt és kőolajat forgalmaz továbbértékesítésre, a lakosság felé elsősorban üzemanyagot értékesít, földgázt közvetít. Ez azt jelenti, hogy némi átfedés ugyan mutatkozik a piacon (arról nem beszélve, hogy a MOL elsősorban Magyarországon forgalmaz (a MOL Groupnak 11 további államban van érdekeltsége, elsősorban Európa bizonyos részein, Ázsiában, a Közel-Keleten és Afrikában), a Castrolnak pedig van európai, amerikai és ázsiai piaca is), ám sokkal inkább komplementer termékekről van szó: hiába van Castrol termékekkel tele a garázs otthon, nem fog üzemanyag nélkül elindulni az autó. Ugyanakkor, attól, hogy a MOL kúton tankoltam, előfordulhat, hogy szükségem lesz fékfolyadékra és motorolajra, melyet ugyan megkapok a MOL-nál is, de a Castrol is segíthet, azt hiszem. Viszont ki fűt otthon Castrol termékekkel (pontosabban az általuk közvetített földgázzal), tegye fel a kezét! Na, ugye! Ha mondjuk a Honda Frantz Engstler Liqui Moly által támogatott csapatát kívánná beolvasztani, abból komoly probléma lenne. Ők ugyanis valóban ütik egymást a Castrollal.

Így aztán én nem zárnám ki, hogy a színfalak mögött létezhet egy olyan felállás, ami évekig ment a BMW 3 az 1-ben gyári csapattal. Vagyis gyári támogatással 3 csapat üzemeltetett 5 autót. Zanardi a Barilla matricát ragasztotta ki az autóra, Andy Priaulx pedig a Crowne Plazáét, és nem vesztek rajta össze. Sőt, ahhoz, hogy Norbiból valaha is gyári versenyző legyen EZT, és csakis ezt a megoldást tartom elfogadhatónak, és mindenki számára megfelelőnek.

Lantos András szerint további felállás lehet, hogy az utak különválnak, Norbi gyári autót kap, a Zengőnek megmaradnak a támogatói és újabb pilótákat nevelhet a sorozatnak. Például azt a Kiss Norbertet, aki így kiszállhat a kamionból, amiben Európa bajnok lett. Először is: ezzel akkor jól járna a Zengő? Másodszor is: ki mondta, hogy az Európa bajnok ki akar szállni a járgányból, amivel nyert?

Persze, vannak teóriák, és messzemenő következtetések tegnap óta arról/abból is, amit Norbi a Touring Car Times-nak nyilatkozott. Eme mondat pontos magyar fordítása így hangzik: „Őszintén megmondva nem tudom, hogy ez vajon lehetséges lesz-e [hogy gyári versenyző legyen]. Úgy tűnik, minden úgy marad 2015-ben, ahogy most van. Van két nagyon jó és tapasztalt versenyzőjük Tiago és Gabriele személyében, szóval várnunk kell és meglátjuk.”
Nos, azért jó tudni, hogy egy tökéletesen 0 információértékű mondatból is tud információt csinálni a magyar és a nemzetközi sajtó is…

Itt a végére is értünk a zengős történetnek. Mivel még sosem volt úgy, hogy valahogy ne lett volna, nyilván lesz jövőre valami. Előfordulhat, hogy egyes érintetteknek erről már vannak információi, de az is lehet, hogy nincsenek. Egy teljesen biztos: amikor az információ ránk fog tartozni, meg fogjuk azt tudni!

Hasonló a felállás a többi csapattal is. Állítólag érkezik egy új gyártó az év közepén. Sokan úgy vélik, ez a SEAT lesz. Ha én elmegyek egy 3 hónapos kutatóútra Finnországba és utána hazaköltözöm, akkor anyáméknak lett egy új gyerekük? Éppen így lehet, hogy visszajön a SEAT, de új gyártó már akkor sem lesz. Vagy az is lehet, hogy tényleg egy új gyártó jön, aki eddig még nem volt. Ebben az esetben igen szűk a következő halmazok keresztmetszete: még-itt-nem-járt és képes-anyagilag-WTCC-be-beruházni és érdeke-is-fűződik-hozzá gyártók. A kedves olvasóra bízom a találgatást, abszolút meg lehet számolni az esélyeseket egy kezünkön.

A Citroën privát autókat fog kiadni privát csapatoknak. Ez lehetséges, ha keresni akarnak, de nyilván nem lesznek ezek az autók olcsók, ezért nyilván én sem vennék… Olcsón adni meg: hát nem ment el az eszük! Szóval az ötlet jó, a kérdés csak ennyi: ki fogja azt megvenni?

Ugyancsak arra vonatkoztatva, hogy a Citroënnél nem ment el az esze senkinek: miért küldenék el éppen Yvan Mullert? Mert Yvan gyakorlatilag bármilyen autóval képes világbajnokságot nyerni, és a Citroën a sorozat élvezhetősége érdekében szeretne magának mesterséges konkurenciát csinálni? Márpedig ez is jár honlapról honlapra a találgatások között: Yvan Muller elhagyja a Citroënt, és a titokzatos, év közepén érkező gyártóhoz fog szerződni. Ez az alábbi okokból teljes képtelenségnek tűnik: éppen Yvan Mullerről nem tudom elképzelni azt, hogy fél évig otthon lógázza a lábát, hogy aztán az idény közepén csatlakozzon egy ki-tudja-milyen-autóval érkező titokzatos gyártóhoz. A másik, mint már említettem: ha Muller alatt megy az autó, akkor ő azzal tud világbajnokságot nyerni (előbb vagy utóbb). Tudja ezt a Citroënnél is mindenki. Elküldenének valakit csak azért, hogy ne legyen otthon annyi jó pilóta? Ha én Citroën lennék, bizonnyal Yvan Muller lenne az, akit a legkevésbé szeretnék a konkurenciánál tudni. És még valami: akik már a ’90-es években is autósportot néztek, ismerik a nagy francia álmot! Alain Prost professzor csapata erre ment rá, mégsem lett belőle semmi. A F-1-ben! Merthogy a nagy-nagy francia autósport-álom így néz ki: francia autógyár, francia motor, francia csapat, francia versenyzők – és megy, mint a golyó… A Citroën megvalósította ezt, világbajnokságot nyertek az első szezonban! A rali után pályán is él a francia autósport-álom! Miért is kellene most a Citroënnek felforgatni mindezt? Mert valaki ezt találta ki? Persze, persze: ha Yvan menni akar, nem fognak az útjába állni, de biztosan nem is küldik sehová.

Épp így nem küldik el Loeböt sem, hiszen kis túlzással neki van itt ez a csapat. És ki az az őrült, aki kirúgná azt a srácot, aki 11 versenyhétvége alatt világbajnokságot nyert abban a sorozatban, ahol újonc?

Igen, valóban: Citroënéknél kicsit sok a kakas ugyanazon a szemétdombon (vagy magyarosan dudás a csárdában), de amíg a vezetőség tudja kezelni emberileg és szakmailag az előállt szituációt és a versenyzők meg tudnak birkózni rendes ember módjára a csapaton belüli feszültségekkel (márpedig az osztrák futam után láttuk, hogy megy ez, csak akarni kell!), addig mindenki fújhatja a saját nótáját, továbbra is világbajnoki szólam lesz belőle.

S ha Yvan Muller mégis elmegy, és kívánságműsor, akkor én Hugo Valente-et szeretném a helyére (aki szintén francia, bár ezt kevesen tudják, mivel a legtöbben sem kiejteni sem rendesen ragozni nem képesek a nevét), nem pedig Robert Kubicát, ahogyan azt előirányozni vélik. Kubica maga mondta, hogy a F-1-be szeretne visszakerülni, ha az újabb operációk a kezén jól sikerülnek.

Túl vagyunk a francia légión is, még mindig nem mozdult a mezőny összetétele és a csapatok sem hajtottak végre pilótacserét. Kétlem, hogy akár Gabriele Tarquini, akár Tiago Monteiro dobbantani szeretne a Hondától (minthogy innentől kezdve nincs is hová). Amíg René Münnichnek van pénze, addig autó is lesz, és a Superstars bajnoka, Gianni Morbidelli elég jó választásnak tűnik versenyző szinten. Amíg Tom Coronelnek és Chilton papának van támogatója / pénze, addig a ROAL rendszerében sem látok semmit, ami a csapategység megbontására adna okot. S ha Coronel véletlenül távozni kényszerülne: talán ő az a mai mezőnyben, akiért még az ellenfelek is kiállnának: egy ilyen emberre szüksége van a WTCC-nek!

A Campos egy érdekes kérdés, ugyanakkor csak remélni lehet, hogy Dusan Borkovicnak és Hugo Valente-nek megleszek a támogatói ahhoz, hogy folytassák a karrierjüket (ha nem a Camposnál, akkor máshol), mert kár lenne az eltékozolt tehetségekért. A Proteam jelenleg lassan átmegy a Bennani klán tulajdonába (átvitt értelemben legalábbis mindenképpen), és Bennani nem rossz versenyző, csak lassan érik. A Lada állítólag a Lukoil távozása miatt besárgul jövőre, de remélhetőleg nem veszítik el az idei lendületüket, és szinten tudják tartani magukat: ebben az esetben sem Rob Huffnak sem James Thompsonnak nem kell távoznia, versenyképes lehet a gép. (A kis Kozlovszkij meg hová is menne, hiszen orosz: ő otthon van!)

A nagy kérdőjel a végére maradt: mi lesz Frantz Engstler és csapatának sorsa? Tudnak-e maradni és milyen autóval? Ugyanis a német autósport-álom, a franciával ellentétben, lassan leáldozóban van a WTCC-ben: A BMW senki kedvéért nem gyárt TC1-es autót erre a szériára, a TC2-esek meg egy másik kategória, és igaz, ami igaz, itt az a vesztes, aki nem áll fel a dobogóra a verseny végén, lévén 4 autó fut összesen…

Engstler a Touring Car Timesnak elmondta: „Jelenleg lehetetlennek tűnik, hogy 8 fantasztikus év után is itt maradjunk. Egyszerűen nem lennénk rá képesek. Körülnézünk a lehetőségeinket illetően, és Makaóban be is jelentjük biztosan, hogyan tovább.”

Szóval, hogy mi lesz, arról egészen nyugodtan lehet tovább találgatni, de majd előbb-utóbb jön a hír arról, hogy mi vált valóra a találgatásokból és mi maradt csak tipp.

Szöveg: Magyar Szilvia

Fotó: fiawtcc.com

Comments

comments