Győztes is meg nem is: Andreas Bäckman

Fotó: TCR Europe

Fura időmérővel kezdődött, tömegzúzdával és Andreas Bäckman győzelmével végződött a szombati nap Oscherslebenben. Vagyis nem egészen…

Az időmérő edzés már csak annak fényében volt fura, hogy a pályára telepített egyik új rázókő nem volt jótékony hatással a Volkswagen csoporthoz tartozó autók hűtőjére: aki áthajtott a rázóköveken, annak eltörött a hűtője. Így aztán szombatra kifogytak a hűtőkből a csapatok is és az alkatrész-kamion is.

Különösebb incidens nem történt a Q1 alatt, már persze azt leszámítva, hogy egyetlen Peugeot sem tudta magát beverekedni a Q2-be. Andreas Bäckman az első helyen ment tovább Panciatici és Morbidelli előtt. A Q2-be jutott még Josh Files, Dominik Baumann, Luca Engstler és Jessica Bäckman. Vagyis a továbbjutók éppen fele vezet Hyundai versenyautót. A többi Q2-es résztvevő: Daniel Lloyd és Tom Coronel (Honda), Gilles Magnus, Santiago Urrutia (Audi), Alex Morgan (Cupra).

A 10.-től a 15. helyig is csupa Hyundait láthattunk, a legjobb Peugeot ismételten Aurélien Comte volt, csupán a 16. helyen. A Q2 is rendben zajlott le, Morbidelli és Engstler nem tudtak pályára menni, mert előbbinek a kardántengely, utóbbinak a hűtő mondta fel a szolgálatot. Alex Morgan úgy szerezte meg a 10. időt, hogy ő sem tudott egy épkézláb kört sem megtenni, szintén a kardántengely okán, és mivel ketten ki sem jöttek a pályára, Morgan pedig mégiscsak megtett egy kört, ezért az övé lesz vasárnap a fordított pole.

Az időmérőt végül Andreas Bäckman nyerte, Lloyd, Urrutia, Panciatici, Magnus, Jessica Bäckman, Baumann, Coronel, Files és Morgan előtt. A teljes eredmény megtekinthető itt.

Urrutiának gondja volt a hűtővel, így csak a boxutcából tudott a mezőny után menni. Nem is nagy baj, hogy most az első buliból kimaradt, és szerencséjére a másodikra sem ért még oda.

A rajtot Bäckman jól kapta el, de Lloyd még jobban, így a hondás állt az élre. Amíg ők megvívták a maguk kis csatáját, addig Jessica Bäckman a harmadik pozícióért harcolt Panciaticivel és a két Hyundai összeért. Jessica már a koccanás előtt is nehezen tudta a pályán tartani az autót, utána pedig egyenesen lehetetlen volt ez számára: látványos ralikrossz produkciót mutatott be, kilincsel előre. Hátracsúszott a középmezőnybe, ahol a másik M Racing Hyundai, Comte, a jó rajtot fogó Ryba, Viktor Davidovski és Jimmy Clairet haladtak. Hogy az ifjú hölgy miért kezdett el másodszor is két hátsó kerekével a füvön haladni, azt nem tudjuk, de Natan Bihel hiába tett meg mindent, hogy elkerülje az ütközést, ez sajnos nem sikerült neki, a közvetlenül mellette haladó Comte-ot az őt ismét ollóba fogó Davidovski-Ryba* páros úgy tolta fel Bihel Hyundaiára, hogy a kis franciának az volt az egyetlen szerencséje, hogy nem landolt fejtetőn. Valahogy Jimmy Clairet is belekeveredett a buliba, és nyugdíjazta a Peugeot-t. A három héttel ez előtti, Red Bull ringi mutatványnak gyakorlatilag ugyanezek a versenyzők voltak a főszereplői, ugyanazzal az eredménnyel. Ha itt valakinek panaszra lehet oka, az Comte: eddig nem volt olyan versenyhétvége, amin össze ne törték volna az autóját (Spában csak kisebb lökdösődés volt, az összes többi esetben órákig vagy napokig tartó szerelés lett belőle).

(*Később a visszajátszásból kiderült, hogy Ryba helyett Potty vett részt a balesetben.)

Christian Jupsin nem volt sem boldog, sem beszédes kedvében: „Aurélien rendben van, az autó már kevésbé. De meg fogjuk szerelni…” Ez a csapat máris megkaphatja „az ártatlanul legtöbbet autót szerelő csapat” cseppet sem büszke címét…

Térjünk vissza a versenybe, a maradék mezőnyhöz. A kanyarban Comte-on és Jimmy Clairet-n kívül nem maradt autó, Davidovski és Potty is tovább mentek, Bihel a kör végén, Jessica további 3 kör múlva tette le az autót a garázsa előtt. Tenke Tamás nem ennek a balesetnek a folyományaként ugyan, de szintén hosszabb időt töltött szerelői társaságában, akárcsak Luca Engstler és Gilles Magnus.

Ezek után még egy ijesztő és eléggé megmagyarázhatatlan baleset történt, úgy a verseny felénél, amikor Luca Filippi, Homola és Morgan vívtak szoros csatát, és Kajaia akkora lendülettel csatlakozott hozzájuk, hogy Morgan keresztbeállt tőle a kanyarban, törött autóval. Ezek után a grúz kapott egy áthajtásos büntetést, amire nem ment be, ezért kiintették fekete zászlóval. Később elmondta, hogy a rádiója nem működött rendesen, ezért nem hallotta, hogy menjen ki egy áthajtásos büntetésre. Arról, hogy az ütközést mi okozta, megoszlanak a vélemények, Kajaia szerint Homola nyomta elé Morgan Cupráját…

Az élre visszatekintve, a rajtnál kialakult sorrend változatlan volt: Lloyd vezetett Bäckman és Panciatici előtt, őket Coronel követte, majd Files és Baumann. Lloydnak még körülbelül négy percet és egy kört kellett volna kibírnia hiba nélkül, de egy pillanatra nyitva hagyta a kaput, Bäckman bebújt és megelőzte. Ez a hondást a kelleténél jobban megzavarta, így Panciatici megragadta a lehetőséget, és jutott a nyomon a dobogó második fokára. Így intették le őket: Bäckman, Panciatici, Lloyd, Coronel, ám – ahogy az lenni szokott –, a fél mezőny vizsgálat alatt volt. Az egyik első ítélet éppen Nelsont sújtotta 30 mp-es időbüntetéssel, felelőssé téve a koccanásért, amiért az első kanyarban Jessica elveszítette uralmát az autója fölött. Ezzel Panciatici a 11. helyre esett vissza.

Ekkora koccanásért lehet bírságolni, de ebben a sorozatban nagyobbért sem szoktak mindig.

Később tovább módosított a sorrenden az a tény, hogy a technikai ellenőrzésen Bäckman autója megbukott. Az autó első része szélesebb volt a megengedettnél. Ez pedig azért furcsa, mert elvileg az autók egyformák, és a Hyundai egyen-alkatrészeket ad ki a csapatoknak…

A többször módosított végeredmény tehát: Lloyd, Coronel, Files, Baumann, Morbidelli, Homola, Luca Filippi, Szabó, Potty, Panciatici, Briché, Teddy Clairet, Kangas, Ryba, Urrutia, Al-Khelaifi, Davidovski és Pussier.

A vasárnapi verseny 13:00-kor kezdődik.

Magyar Szilvia

Comments

comments