Guerrierié a nyitótánc 2019-ben

Fotó: Florent Gooden / DPPI (FIA WTCR Media)

Okkal örülhetnek az argentin rajongók, és vélhetően a Münnich Motorsportnál is felhőtlen örömmámorban fürödve várhatják a folytatást a szezonnyitót követően. A német csapat argentin párosa ugyanis kettős dobogóval nyitott 2019-ben: Esteban Guerrieri rajt-cél győzelmet aratott Marrakeshben, Néstor Girolami pedig – Vernay büntetése után – behozta a harmadik helyre a másik Hondát. Michelisz Norbit meglökték, ami után az új szabályok mentették meg a nullázástól.

139 nap szünetet követően újfent pályára lépet a túraautó-világkupa apraja-nagyja. Jóllehet, a 45 perces első edzés első harmadában még nem volt igazán nagy az aktivitás, ugyanis a tegnapi esőzések miatt néhol még akadtak vízfoltok a pályán. Azonban, amint száradásnak indult az aszfaltcsík, hangyaszorgalommal rótták a köröket a versenyzők, az utolsó percekben már szinte másodpercenként változott a sorrend.

Így talán nem annyira meglepő, hogy a 26-ből 24 versenyző két másodpercen belül zárt, ahogyan az sem, hogy az első öt helyen öt különböző márka versenyzője bukkant fel. Viszont az már sokkal inkább a meglepetés kategóriába sorolható, hogy Aurélien Panis futotta meg a leggyorsabb kört a Comtoyou Racing Cuprájával.

Megeshet, hogy a tavalyi év folyamán bukdácsoló, egykor a Zengő Motorsport színeiben is versenyző francia átmentette azt a formáját, amit az Andros Trophy jégrali-bajnokságban nyújtott. 1:25.841-es idejével egy tizedet adott az audis Jean-Karl Vernay-nek, míg a harmadik helyen a nemzetközi túraautós mezőnybe visszatért Nick Catsburg zárt.

Negyedikként az a Yann Ehrlacher végzett, aki egyúttal a legjobb Lynk&Co-pilóta is lett, ami nem éppen mondható rossz teljesítménynek, tekintve, hogy három világbajnok csapattársa van. A franciát két hondás, a KCMG-s Tiago Monteiro és a Münnich Motorsport versenyzője, Esteban Guerrieri követte, valamint nagybátyja, Yvan Muller.

A legjobb újonc Daniel Haglöf lett a PWR-Cuprával, nyolcadik helyen végzett a svéd, megelőzve Frédéric Vervisch Audiját; a 10. helyet pedig Michelisz Norbi csípte el, maga mögé utasítva egy sor nem akármilyen kaliberű pilótát, név szerint Andy Priaulx-t, Rob Huffot, Gabriele Tarquinit és Thed Björköt.

A mezőny másik magyar versenyzője, Tassi Attila többször is az élre állt a gyakorlás korai szakaszaiban, de végül a 24. helyen zárt. Viszont simán elképzelhető, hogy a KCMG-s nem is arra bazírozott, hogy minél gyorsabb kört fusson, hanem sokkal inkább arra, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsön: ebben a tekintetben pedig nem is zárt olyan rosszul, ugyanis a maga 25 körével a legaktívabb volt a mezőnyben.

Az első szabadedzés végeredménye: 1. Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra), 2. Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi), 3. Nick Catsburg (BRC-Hyundai), 4. Yann Ehrlacher (Cyan-Lynk & Co), 5. Tiago Monteiro (KCMG-Honda), 6. Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 7. Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), 8. Daniel Haglöf (PWR-Cupra), 9. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi), 10. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 11. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 12. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 13. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 14. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 15. Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), 16. Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), 17. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 18. Augusto Farfus (BRC-Hyundai), 19. Gordon Shedden (Leopard-Audi), 20. Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), 21. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo), 22. Tom Coronel (Comtoyou-Cupra), 23. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 24. Tassi Attila (KCMG-Honda), 25. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen), 26. Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo)


A kiélezettség pedig a következő, 30 perces második gyakorlás során tovább fokozódott: az első tíz ezúttal fél, az első 23 helyezett egy, a komplett mezőny pedig 1,536 másodpercen belül zárt.

Azonban a sorrend már sokkal inkább megfelelt az előzetes várakozásoknak, ugyanis a Cyan Racing Lynk&Co-jával Thed Björk zárt az élen, a svéd 1:25.308-as körétől 94 ezredmásodperccel elmaradva Esteban Guerrieri lett a második a Münnich Motorsport Hondájával, a harmadik legjobb időt pedig Björk a 2017-es világbajnok csapattársa, Yvan Muller futotta meg.

A négyszeres világbajnoktól mindössze néhány századdal kapott ki Michelisz Norbi, de negyedik helyével a legjobb hyundaios lett. A magyar versenyzőt egykori csapattársa, Tiago Monteiro követte a KCMG-Hondával, míg mostani csapattársa, Gabriele Tarquini a 6. helyen zárt, Yann Ehrlacher Lynk&Co-ja, valamint az első edzést megnyerő Aurélien Panis előtt.

Az első tíz helyezett sorrendje a tavalyi Európa-bajnok Mikel Azconával és Jean-Karl Vernay-jel egészült ki. Több nagyobb név is kiszorult a TOP-10-ből, mint például Rob Huff vagy Nick Catsburg, ahogyan Tassi Attila is „csak” a 18. lett – a magyar hondás esetében azért észszerű idézőjelbe tenni a csak szót, mert életében először versenyez Marrakeshben, és nem mellesleg a második edzésen is ő tette meg a legtöbb kört, szám szerint 17-et. Igaz, ebben a tekintetben holtversenyben zárt Monteiróval és az alfás Kevin Cecconnal.

Egyébként a második edzés végén előkerültek a piros zászlók, ugyanis Gordon Shedden Audijával érintőre vette a gumifalat, ami miatt defektet kapott, másodpercekkel később pedig Tom Coronel is egy lerongyolódott jobb első abronccsal húzódott félre. Azonban a gyors beavatkozásnak köszönhetően az utolsó 5 percre még vissza tudott térni a mezőny a pályára.

A második szabadedzés végeredménye: 1. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 2. Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 3. Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), 4. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 5. Tiago Monteiro (KCMG-Honda), 6. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 7. Yann Ehrlacher (Cyan-Lynk & Co), 8. Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra), 9. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 10. Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi), 11. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 12. Nick Catsburg (BRC-Hyundai), 13. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo), 14. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 15. Augusto Farfus (BRC-Hyundai), 16. Gordon Shedden (Leopard-Audi), 17. Tom Coronel (Comtoyou-Cupra), 18. Tassi Attila (KCMG-Honda), 19. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi), 20. Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), 21. Daniel Haglöf (PWR-Cupra), 22. Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), 23. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 24. Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo), 25. Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), 26. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen)


Néhány órával később pedig sor került a szombati időmérő edzésre, aminek a WTCR-ben először volt igazán tétje, így nem csoda, hogy a versenyzők többsége a szabad jelzés megjelenését követően rögtön pályára gördült. Az első mért kört Tiago Monteiro teljesítette 1:26.1-gyel, de az első tíz perc végére Yvan Muller állt az élre, megelőzve Esteban Guerrierit, Michelisz Norbertet, Daniel Haglöföt és Niels Langeveldet.

A szabadedzésekhez hasonlóan pedig a kvalifikációt sem úsztuk meg defektek nélkül: mindössze néhány perc leforgása alatt kapott defektet Frédéric Vervisch, Ma Qing Hua és Rob Huff, mialatt a depóban Gabriele Tarquinit egy motorhiba mellett az is hátráltatta, hogy behívták mérlegelésre, Yvan Muller autóját pedig elkezdték tüsténkedve javítani a Cyan Racing szerelői, miután a francia a gyorskörén az egyik kerékvetőt túlságosan agresszíven támadta meg.

Ennek ellenére félidőnél is Muller vezetett, azonban mögé felzárkózott Jean-Karl Vernay, Nick Catsburg, a második szabadedzést az élen záró Thed Björk, valamint Tiago Monteiro. Az utolsó tíz percbe megérkezve viszont már Esteban Guerrieri tört az élre a Münnich-Hondával, ami után Tassi Attilának egy törött splitterrel, Gordon Sheddennek pedig egy defekttel kellett a depóba hajtania.

Mindezek után komoly tűzijátékra lehetett számítani az utolsó percekben, ehhez képest csak nagyon kevesen tudtak javítani. Guerrieri 1:24.773-as köre elegendőnek bizonyult a pole-hoz, így a tavalyi évben az időmérőkön nyeretlennek bizonyult Honda rajtelsőséggel kezdte a 2019-es szezont. Muller és Björk maradtak a második és a harmadik helyen, míg Néstor Girolami feljött negyediknek, Andy Priaulx pedig ötödiknek.

A legjobb hyundaios Gabriele Tarquini lett a hatodik helyen, a BoP negatív hatásait pedig az mutatja, hogy a világkupa-győztes olasz a tavalyi, 1:24.316-os körétől bő 8 tizeddel maradt el. Mögötte Vernay, Monteiro, Yann Ehrlacher és Haglöf tették teljessé az első tíz sorrendjét. Michelisz Norbi csak a 12. lett, noha a pole-körtől csupán közel 5 tizeddel maradt el, Tarquini idejétől mindössze 6 századdal. Márkatársai, Catsburg és Augusto Farfus a 13. és a 17. helyre kvalifikáltak.

Meglepően gyenge időmérőt zárt a 16. helyezett Rob Huff vagy éppen a 24.-ként záró Vervisch is, de Tassi Attila is csak a mezőny végére kvalifikált első WTCR-versenye előtt.

Az első időmérő edzés végeredménye: 1. Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 2. Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), 3. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 4. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 5. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 6. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 7. Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi), 8. Tiago Monteiro (KCMG-Honda), 9. Yann Ehracher (Cyan-Lynk & Co), 10. Daniel Haglöf (PWR-Cupra), 11. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo), 12. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 13. Nick Catsburg (BRC-Hyundai), 14. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 15. Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra), 16. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 17. Augusto Farfus (BRC-Hyundai), 18. Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), 19. Tom Coronel (Comtoyou-Cupra), 20. Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), 21. Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), 22. Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo), 23. Gordon Shedden (Leopard-Audi), 24. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi), 25. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen), 26. Tassi Attila (KCMG-Honda)


Azonban az időmérő sorrendje nem maradt változatlan az első verseny rajtjáig. Motorcsere miatt a mezőny végére száműzték Yvan Mullert. A Cyan Racing franciája eredetileg másodikként zárt, azonban a kvalifikáció második felében már egyáltalán nem láttuk a pályán, ugyanis Lynk&Co-ja megsérült annak következtében, hogy gyors körén túlságosan keményen támadta az egyik kerékvetőt. Így csapattársa, Thed Björk fellépett a pole pozíciós Esteban Guerrieri mellé az első sorba, a második sorból Néstor Girolami és Andy Priaulx várhatta a piros lámpák kialvását, míg Michelisz Norbert a 11., Tassi Attila pedig a 25. rajtkockából.

A rajtot jobban csípte meg Björk, mint Guerrieri, azonban a svéd a célegyenes végén a külső ívre szorult, aminek köszönhetően az argentin hondás megőrizhette a vezető helyét. Mögöttük Girolami és Priaulx vívtak komoly csatát a következő kanyarokban, egészen addig, amíg az argentin el nem fékezte magát. Girolami ezáltal az ötödik helyre esett vissza, Jean-Karl Vernay mögé.

Két meghatározóbb küzdelem tarkította a verseny további menetét. A hatodik körben Vernay feljött a harmadik helyre, miután egy igencsak megkérdőjelezhető manőverrel odébb tessékelte Priaulx-t, aki Girolamival és Gabriele Tarquinivel szemben is veszített egy-egy pozíciót. Néhány kör múlva pedig pont Michelisz Norbit lökte meg Azcona a célegyenes végén, miközben a 10. helyért támadta a magyar pilótát. A hyundaios egy kis időre emiatt kiesett a ritmusból, amit Kevin Ceccon, valamint az olasz pilóta által néhány körrel korábban megelőzött Catsburg is ki tudott használni.

Azonban a versenyirányítás egyik incidenst sem hagyta szó nélkül, és körökkel a verseny vége előtt tudatta, hogy Vernay és Azcona is 5 másodperces időbüntetést kapott baleset okozásáért.

Egyébként a marokkói futam a szokásos vonatozásról szólt, így hiába volt végig 1-1,5 másodpercen belül az első három helyezett, Guerrieri győzelmével zárult a 2019-es év első WTCR-versenye. Björk lett a második, Vernay pedig a harmadik – azonban a francia audis a dobogóra már állhatott fel büntetése miatt, és visszaesett hetediknek.

Így Girolami örökölte meg a harmadik helyet, Tarquini ért célba negyediknek, Priaulx és Monteiro előtt. Vernay mögött még Yann Ehrlacher, Ceccon és Catsburg fért be a legjobb tízbe. Azconát a büntetésével a 16. helyen rangsorolták, aminek köszönhetően végül Michelisz a 11. helyen látta meg a kockás zászlót. A magyar versenyző mögött Rob Huff, Frédéric Vervisch, Augusto Farfus és Gordon Shedden végzett pontszerző pozícióban. Yvan Muller a mezőny végéről a 18. lett – a négyszeres világbajnokot követve még az utolsó körökben fékhibával küszködő Tassi Attila és a pontszerzők közül a mezőny végére visszaeső Daniel Haglöf jutott el a célig.

Összesen hat versenyző nem tudta befejezni a futamot, akik közül hárman már az első két kör után a boxutcában védték az aszfaltot. Tom Coronel már a nyitókörben megtalálta a falat, míg Mehdi Bennani és Aurélien Panis vesztét egy-egy defekt okozta, Niels Langeveld pedig törött jobb hátsó felfüggesztéssel állt ki. Rajtuk kívül még Johan Kristoffersson és Ma Qing Hua fejezték be a versenyt idő előtt.

Az első futam végeredménye: 1. Esteban Guerrieri (Münnich-Honda), 2. Thed Björk (Cyan-Lynk & Co), 3. Néstor Girolami (Münnich-Honda), 4. Gabriele Tarquini (BRC-Hyundai), 5. Andy Priaulx (Cyan-Lynk & Co), 6. Tiago Monteiro (KCMG-Honda), 7. Jean-Karl Vernay (Leopard-Audi), 8. Yann Ehrlacher (Cyan-Lynk & Co), 9. Kevin Ceccon (Mulsanne-Alfa Romeo), 10. Nicky Catsburg (BRC-Hyundai), 11. Michelisz Norbert (BRC-Hyundai), 12. Rob Huff (SLR-Volkswagen), 13. Augusto Farfus (BRC-Hyundai), 14. Gordon Shedden (Leopard-Audi), 15. Mikel Azcona (PWR-Cupra), 16. Benjamin Leuchter (SLR-Volkswagen), 17. Frédéric Vervisch (Comtoyou-Audi)*, 18. Yvan Muller (Cyan-Lynk & Co), 19. Tassi Attila (KCMG-Honda), 20. Daniel Haglöf (PWR-Cupra) | Nem ért célba: Niels Langeveld (Comtoyou-Audi), Aurélien Panis (Comtoyou-Cupra), Ma Qing Hua (Mulsanne-Alfa Romeo), Johan Kristoffersson (SLR-Volkswagen), Mehdi Bennani (SLR-Volkswagen), Tom Coronel (Comtoyou-Audi)

* – Frédéric Vervisch-t utólag 10 másodperces időbüntetéssel sújtották. Ezzel a belga Comtoyou-pilóta a 13.-ről a 17. helyre esett vissza.

Vasárnap délben folytatódik magyar idő szerint a nyitóhétvége programja Marokkóban a második időmérő edzéssel, amit élőben közvetít az Eurosport 2, a második és a harmadik versenyre pedig 17:45-ös és 19:15-ös kezdéssel kerül sor – a két futamot az Eurosport 1-en láthatjuk majd.

Kováts Olivér

Médiapartneri megegyezés révén megjelent még: brakingnewsmotorsport.blog.hu

Comments

comments