Az időmérő Valenciában igen csak megkeverte a lapokat a bajnokságban, miközben a Mercedesnek az a megkérdőjelezhető dicsőség jutott, hogy épp nem bérelték ki az utolsó négy sort…
A Q1-ben ugyanis hatan a csillagosok közül kiestek. Ráadásul az utolsó két bejutó helyen a maradék két Mercedes „csillogott”, azaz még Rahel Frey is megverte őket, így a hölgy bejutott a Q2-be! Az utolsó sort kibérelte a két ex-F1-es, Ralf Schumacher az utolsó lett, előtte végzett David Coulthard, akik nem tudták megverni Susie Wolffot sem. Ha pedig azt hinnénk, hogy a két Mercivel továbbjutó versenyzőket Gary Paffettnek és Jamie Greennek hívják, akkor bizony tévedünk, hisz Green is kiesett. Norbert Haug arca nem éppen a boldogságot tükrözte.
Ellenben ezt a pályát mindenki jól ismerhette a kollektív tesztekről, és a korábbi sorozataiból, sőt nem egy versenyző tesztelhetett itt F1-est is. Ez Augusto Farfusszal is így történt valaha, itt azonban a WTCC és a téli tesztek tapasztalataiból élt. Ezért meg is nyerte a Q1-et, ami bizakodásra adott okot a spórolós bajnoki várományos Bruno Spenglernek is, hiszen tudhatta, hogy a BMW-ben benne van egy olyan idő, amivel nagyon lerázhatja magáról két riválisát (egyet ugye már sikerült is). Ekkor senki nem aggódott érte…
Azonban miután Valenciát teljesen felújították (újraaszfaltozták a komplett pályát, újra festették a rázóköveket, több műfüvet tettek le, és a célegyenes végi kanyar bukóterének nagy részét is leaszfaltozták) a MotoGP megtartása érdekében, a „Gáborok szerencsepályáján” a tapadási viszonyok olyan szinten megváltoztak, hogy mindenkinek újra kellett tanulnia azt a legelejéről. A célegyenesben úgy pattogtak az autók, mint eddig sehogy Valenciában, és mivel a DTM ezelőtt csak kétszer járt itt, így Farfus a WTCC tapasztalataival igazán könnyedén nyerte a Q2-t is. Azonban hátul…
Az várható volt, hogy a két Merci kiesik itt, de hogy még Paffett hátrébb végezzen az újonc Wickensél, az már meglepetés volt a meglepetésben. A kanadai WSR bajnok mentette meg a teljes zakótól a Mercedes csapatait, ugyanis nagy küzdelmek árán végül sikerült valahogy Rahel Frey Audija elé kerülnie. Az már más kérdés, hogy ez mekkora dicsőség, és hogy az időmérő felénél már befejezte az egyik márka a kvalifikációt. De hogy ez még ne legyen elég, Spengler sem tudta kihasználni a nagy ziccert. Kiesett! A Q1-ben mindenki azt hitte, hogy spórolásról van szó, hát nem. A tizenkettedik helyen megragadt. Érdekesség, hogy tavalyi hetedik helyével ő volt a legjobb Mercedes itt. A bajnoki aspiránsok elbúcsúztak a Q2 után: Spengler 12., Paffett 16., Green 18.
A ziccer így az Audihoz vándorolt, akik bár nagy lemaradásban vannak – és az egyéni bajnoki címből ki is szálltak – a Mercik kiesésével, nyolc Audiból a szabályok értelmében hatan szerezhetnek konstruktőri pontokat. Hét Audi jutott be a top10-be, tehát Dr. Ullrich joggal hihette azt, hogy na majd most megfogja a Mercedeseket egy pole-lal. Ezt alá is támasztotta az, hogy a Q3-at a négykarikások nyerték. Az időmérő ezen szakaszában az is eldőlt, hogy Mattias Ekström (8.), az elmúlt két év pole-ból nyerőjének megszakad sorozata, és nem lesz mesterhármasa. Joey Hand ugyan nagyon készült erre a hétvégére, hisz a tesztekről végre ismerte a pályát, de hiába: az amerikai kiesett a Q2-ben, ellenben Dirk Werner folytatva két hete elkapott jó formáját, újra bekerült a Q3-ba. Igaz, ott kilencedikként kiesett, de a BMW-nek nem kellett csüggednie: Priaulx hatodik helye éppen lemaradva Mike Rockenfellertől, valamint Farfus második helyében a szétlövésben akármi lehetett (három Audi ellenében).
Azaz akármi pedig be is jött! Augusto Farfus élete első DTM szezonjában, egy év kihagyással a túrakocsik világából megszerezte első pole pozicióját a sorozatban! Legutóbb Oscherslebenben érezhetett hasonlót, de az mikor volt már? Pont ott, ahol jó formája elkezdődött. Dr. Ullrich arca nem volt teljesen boldog, de nem volt csalódott sem: a Mercedes örülhet, ha egyáltalán szereznek itt pontot. Ez esetben pedig az Audi éllovasként érkezhet a Hockenheimringre. Másik érdekes kérdés, hogy vajon a Spengler előtti négy BMW mennyire segíti majd meg a dolgát. Viszont mivel a két ex-WTCC-stől igencsak távol áll, s közvetlen előle induló Tomzcyk és a nem sokkal előlük induló Werner ha nem is áll az útjába, de Paffett nullázása esetén így is négy Audit valahogy át kéne ugrania, hogy egyáltalán pontegyenlőséggel forduljanak. Ez persze a borús időre vonatkozik, ahogy az időmérő volt. Ha elkezd esni az eső, abban még bízhatnak Haugék. Érdekes lesz, annyi már biztos.
A futamot természetesen ma tartják, ám a SportKlub csak holnap küldi adásba, ahogy tették ezt Oscherslebennnel is. Interneten biztosan lesznek hozzá stream-ek, azonban én – mint gondolom sokan mások – megvárom a TV-t. Ha a technika is engedni fogja…
Bakay Botond
Fotó: Auto Motor und Sport
Social Profiles