Eredetileg nem akartam megírni ezt a cikket. Igazából egy szép búcsúztató cikket akartam írni a WTCC-ről. A sorozatról, amibe első látásra beleszerettem, még Monzában, 2008-ban. A sorozatról, ahol felnőttem, ahol barátaim voltak a paddockban… Mit is beszélek?! Nem, most nem írok ilyen cikket. Hétfő óta vagy kirohanásoknak vagyok szem- vagy fültanúja, vagy nekem magamnak is kirohanásaim vannak… Ezt egy ember idézi elő, bizonyos Francois, aki – saját véleményem szerint – sírba küldte a WTCC-t, most két évre beszippantotta a nemzetközi TCR-t, és aki folyamatosan olyan kijelentéseket tesz, hogy épeszű embernek kettéáll tőle a füle!!!
Történt ugyanis, hogy a világbajnokságunkat le kellett minősíteni világkupává. Tisztázzuk: a világkupa alacsonyabb rendű sorozat. Ugyanakkor a jelenleg WTCC-s csapatok költségei a következőkkel nőttek: kell venniük egy vagy két új autót (minimum kettőt kell futtatniuk, de tételezzük fel, hogy esetleg egyesülnek egy fél ex-TCR csapattal, és akkor csak egy új autó kell). Kell fizetniük az eddigi 39.000€ / autó / szezon helyett 150.000€ / 2 autó / szezon összeget. A TCR csapatok költségeit az autók megvásárlása nem emeli, mert van autójuk, de az eddigi 40.000€ / autó / szezon helyett 150.000€ / 2 autó / szezont kell fizetniük… Akárhonnan nézem, ez csak a nevezési díjban dupla költség.
Nézzük mit mondott erre Ribeiro több honlapnak is: A költségek azért emelkedtek, mert ilyen magas színvonalú kiszolgálást fognak kapni a csapatok a médiában, a közvetítésben és a bíráskodásban. Jövőre egyszer látok inkonzisztens bíráskodást ennyi pénzért, kimegyek az ablakon. És a csapatok is. Rob Huff-fal és Stian Paulsennel az élen (ha még emlékszünk, mi történt velük idén)…
Nézzük, mi mindent tudunk meg a WTCC Blogból, a Serbiaringről és a Touringcars.net-ről, pontos fordításban:
„Egyetértettünk az FIA-val abban, hogy a minőséget és nem a mennyiséget keressük. Láttunk néhány TCR versenyt nagy rajtráccsal, sok piros zászlóval, sok balesettel és nagyfokú versenyzői hozzá nem értéssel. És nem érezzük úgy, hogy a WTCR-nek erre szüksége lenne. A minőségre megyek. Erős csapatokat és versenyzőket akarok, akikkel lehet együtt dolgozni egy két éves projekten úgy, hogy a legjobbat hozzuk ki belőle! Ha van 26 autód a rajtrácson, az már egy nagy rajtrács, és nincs szükségünk több autóra, hogy jó legyen a show.”
Akkor magyarán: Az fog indulni a WTCR-ben, aki ki tudja fizetni a nevezési díjat, ami kétszerese (!!!) egy világBAJNOKSÁG nevezési díjának! A minőség, mely ki fogja tenni a 26 autós rajtrácsból 20 autó versenyzőit kb. így fog kinézni: 15 John Filippi vagy Gregoire Demoustier qualitású versenyző, akiknek a szüleinek rengeteg pénze van arra, hogy világkupában versenyeztesse a gyerekét gokart után rögtön, úgy, hogy a gyerek a sokmilliós technikával nem tud elrajtolni a fordított rajtrács pole-jából. 10 próbálkozásból 10-szer! De anyagilag erős lesz a csapat, az már hatszáz! A többiek gazdag kínaiak lesznek…
Nem kell piros zászló? Hát nem kéne úszóversenyt rendezni, és akkor nagyon kevés lett volna idén – a WTCC-ben… Valóban, ilyen rajtrácsból tényleg nincs szükség nagyobbra! Ja, hogy valakiknek megszűnt a sorozata, és ezzel a halálba küldi Ribeiro a csapatukat / karrierjüket?? Kit izgat?!
Nézzük a következőt:
„Az összes TCR gyártónak és csapatnak egyszerűen azt mondtam: a WTCR egy kicsit drágább lesz majd, mint a TCR International. Ehhez nem férhet kétség, hiszen 3 verseny lesz és a színvonal is talán egy kicsit magasabb lesz. A nevezési díj is egy kicsit drágább lesz a kiszolgáló személyzet magas képzettsége miatt, valamint menedzselnünk kell a szabályok betartását és a bajnokságban a fairplay is magasabb színvonalon lesz. Szóval megmondtam az összes TCR csapatnak, hogy a WTCR egy kicsit drágább lesz, mint amit most költenek, de a promóció színvonala remélhetőleg nagyobb ismertséget hoz majd, és tévéközvetítést.
Az összes WTCC csapatnak megmondtam, hogy kevesebbet kell majd költeniük, és a következő két évben szinten maradhatnak. Végül is egyetlen TCR vagy WTCC csapattól sem kaptam rossz véleményt a következő évi felállást illetően.”
A magasabb színvonalú bíráskodást már láttuk a Hungaroringen, ahol Huff csak magában füstölgött, majd utána a Nürburgringen is, ahol viszont ugyanazt az embert, akit a legjobb srácnak ismertünk a paddockban, immár vörös fejjel üvölteni láttuk az inkozisztens bíráskodás miatt. És tessék mondani, jövőre akkor Mato Homola is fekete zászlót fog kapni ugyanazért, amiért Stian Paulsen??
Egy kicsit drágább lesz… Mondjuk duplája? Ez nevetséges!! A TCR arról szól, hogy nem drága. Szólt. Bocs. No meg a tévéközvetítés, amikor elénk áll a tenisz, ugye?
Arról, hogy nem kapott negatív megnyilvánulásokat a csapatvezetőktől: ez az e-mail hétfőn ment ki a csapatvezetőknek, olyan délelőtt 10 körül. A következő 3 órában beszéltem olyan csapatvezetővel, aki láthatóan lemondott a józanész létezéséről, de sajnos olyannal is, aki hisztérikus volt, és nem lehetett megnyugtatni (senkinek nem kívánom, hogy ilyen állapotban lévő csapattulajdonossal hozza össze a véletlen)! Nem, valóban, Ribeirónak már senki nem mer szólni…
És, hogy minden magyar szurkoló tisztán lássa a helyzetet: a M1RA pontosan akkora slamasztikában van most, mint mondjuk a Münnich Motorsport, a ROAL, a WestCoast Racing, vagy a Stian Paulsen Racing. Nehogy azt képzelje majd bárki is, hogy Michelisz Norbi fogja magát, beugrik a saját csapatának egyik autójába, és Tassi Attilával nagy nemzetiszín csapatot alkotva sorra nyerik majd a versenyeket! Nem, mert minden pénz kérdése! Ekkora nevezési díjat csak a pénzes emberek tudnak kifizetni, márpedig a M1RA már idén is küszködött helyenként, és ez még csak az első évük volt. És többé már nincs a csapattulajdonosnak gyári hondás állása a WTCC-ben. Mert többé már nincs WTCC sem. Meghalt, eltemették. És mekkora büszkeséggel temették el, istenem! Szegény, szegény WTCC, mennyit szenvedett, mire kimúlt… Annak pedig, akinek köszönhetően kimúlt, szerény véleményem szerint nem volt joga ilyen büszke köntösbe öltöztetni szerencsétlennek a temetését… Igazából kérdéses, hogy eltemetni volt-e joga…
Nekem csak egy kérdésem van: hányszor adnak még majd ilyen drága játékot a kezébe, ahol emberek karrierjével játszhat? Nem szeretném tovább számolni a kimúló sorozatokat és karriereket. A WTCR még el sem kezdődött, már félig bele is halt ebbe az áldásos tevékenységbe…
Magyar Szilvia
Social Profiles