Barcelonai bizarr káosz

Fotó: TCR Europe Official

A szombati időmérő edzés előtt úgy szakadt Barcelonában az eső, mintha dézsából öntenék. A szerelők papírcsónak-úsztató versenyt játszottak a paddockban. A verseny pedig ismételten káoszba fulladt, de azért csak abba, mert az eső addigra elállt…

Mire ki kellett menni az időmérőre, addigra az égi áldás elapadt ugyan, de a pálya még felszáradó-félben volt. Többek között Szabó Zsolt, Olli Kangas és Aurélien Comte sem találta a sebességet – még mindig. Utóbbiról már tegnap azt a hírt kaptuk, hogy talán motorprobléma áll a háttérben, és az is igen gyanús volt, hogy mekkora szakadékok tátongtak Kangas és Gianni Morbidelli köridői között. A M1RA-nál Luca Engstler az időmérőre jelentősen javult tegnaphoz képest, ám Szabó még mindig elmaradt mögötte. Végül ők hárman, az időmérő edzés után csapatukkal közösen úgy döntöttek, hogy mégiscsak kicserélik azt a motort…

A Q2-be az alábbiak jutottak, ebben a sorrendben: Santiago Urrutia, Julien Briché, Josh Files, Daniel Lloyd, Gilles Magnus, Jack Young, Jimmy Clairet, Dominik Baumann, Luca Engstler, Teddy Clairet, Tom Coronel, Andreas Bäckman.

A Q2-ben Engstler legjobb körét pályaelhagyás miatt törölték, ez a 8. kockához lett volna elegendő, így azonban mindkét versenyen a 12. helyről rajtolhatott. Az időmérőt végül Andreas Bäckman nyerte, Files, Briché, Urrutia, Jimmy és Teddy Clairet, Coronel, Young, Magnus, Lloyd, Baumann és Engstler előtt. Ez egyben azt is jelenti, hogy ezúttal nem Briché rajtol az élről vasárnap, hanem Lloyd, akinek láthatóan meg sem kottyant az a plusz 30 kiló, amivel megpakolták a Hondákat a hétvégére.

Igencsak említésre méltó a 17 éves Young teljesítménye, akinek szerződtetésekor Eric Néve azt mondta, hogy őrültség lenne eredményeket várni tőle, csak remélik, hogy végigmegy a versenyen, és egészben hozza haza az autót. Néve akkor még nem tudta, mit beszél…

Az időmérő edzés teljes végeredménye

Mato Homola még Oscherlebenből cipelt magával egy 5 helyes rajtbüntetést, most kellett letöltenie.

Az esti futamra a pálya felszáradt, bár az ég felhős volt, eső nem esett. A három motorcserés, Kangas, Szabó és Comte ebben a sorrendben álltak a rajtrács legvégén a TCR Iberico mezőnye mögött. A vendégmezőnyből egyedül Francisco Mora szereplése kiemelkedő, de ő már tavalyi, hungaroringi győzelmével megmutatta, hogy helye van egy Európa-bajnoki sorozatban.

A felvezető körre Gilles Colombani nem tudott elindulni, Marie Baus-Coppens pedig a végére sem jutott annak, mielőtt Cuprája megadta magát. Pedig a 35 fős mezőnyben most a számára kitűnőnek mondható 26. helyről indulhatott volna.

Josh Files a felvezető kör végén óvodás hibát vétett: nem talált bele a rajtkockába. Ilyen elő szokott fordulni, hogy valaki kicsit mellé áll, de ő most nagyon túlállt a rajtkockán. Ugyanakkor Briché és Urrutia is kissé melléálltak. A rajt emellett hemzsegett a kiugrásoktól: tisztán láthatóan kiugrott Files, vitte magával Bäckmant és Jimmy Clairet-t is, hátrébb John Filippi volt gyanús, és még páran, nem is győztük követni.

Briché jól kapta el a rajtot, már az első kanyarban az élen volt, Bäckman pedig az aszfaltozott bukótérben farolva igyekezett visszaállni Files mögé. Eközben leghátul, a 32. (!) pozícióért alakult ki egy négyes ütközés! Evgeni Leonov egyenesen haladva, sem versenyzőtárstól sem féktávtól nem zavartatva elveszítette uralmát versenyautója fölött, belefordult egy hondás versenyzőtársába, meglökték Abdulla Ali Al-Khelaifit, aki tehetetlenül vágódott bele Comte autójának bal hátsó részébe. Szerencsére a francia hihetetlen reflexszel fogta meg a Peugeot-t, és sérült autóval is tudta folytatni a versenyt, míg a szendvicsbe került Honda is viszonylag épen tudott tovahaladni. Ellenben Abdulla Cuprája a füvön pihent el, Leonov autója pedig teleszórta törmelékkel a célegyenest, és annak végén, középen, menetiránnyal szemben állt meg.

Közben a mezőny elért a 9. kanyarig, ahol Kangasnak és Davidovskinak támadt nézeteltérése, ugyancsak az utolsó helyekért folytatott csatában, minek eredményeképpen a macedón egy darabig farral előre halad a mezőnnyel, a finn pedig kitörött kerékkel parkolt a füvön… Ha van két szerencsétlen, ártatlan áldozata az TCR Europe őrült mezőnyének, akkor az Comte és Kangas. Én még olyat nem láttam, hogy ennek a két srácnak nem szerelnek egyfolytában autót!

Beküldték a Safety Cart, a pályát mintegy 12 percig takarították. Ilyen sorrendben haladt a mezőny maradéka a biztonsági autó mögött az első 26 helyen: Briché, Files, A. Bäckman, Urrutia, T. Clairet, Young, J. Clairet, Coronel, Engstler, Dominik Baumann, Nelson, Panciatici, Daniel Lloyd, Franciso Mora, Alex Morgan, Gilles Magnus, Gianni Morbidelli, Tenke Tamás, Luca Filippi, Natan Bihel, Maxime Potty, Robin Vaks, Jessica Bäckman, Mato Homola, Martin Ryba, Szabó Zsolt, Aurélien Comte.

Amint a Safety Car elengedte a mezőnyt, egyből kiírtak néhány büntetést az időmérő monitorra. A továbbiak szempontjából fontos adalék, hogy a csapatok ugyanezt a monitort nézik, tehát pontosan tudják, hogy ki és miért kapott milyen büntetést, ki áll vizsgálat alatt. Sokkal előbb, mint a feliratozó kolléga kiírja azt a közvetítésben az élő képre. Tehát mindenki nagyon is jól tudhatta, hogy a Clairet testvérek mindketten áthajtásos büntetést kaptak, mert a csapat hibát vétett a rajtprocedúra alatt. (Általában ez olyankor következik be, ha a 3 perces tábla után szerelik az autót, vagy hasonló baki történik.) Az áthajtásos büntetést maximum 2 körön belül kell letölteni. Ennek ellenére előbb Panciatici majd Baumann és Engstler is elkezdték gyepálni a hátrébb haladó Jimmyt. A francia elment mellette, a két Hyundai meg szendvicseset játszott vele. Ebből következően Engstler kereke kitörött, Jimmy pedig mindenféle áthajtásos büntetés nélkül is a mezőny végére esett vissza a sérült autójával. Én tudom, hogy tapasztalatot és (pláne ebben a sorozatban) józan észt nem osztanak a versenyliszensszel együtt, de ezt egyenesen megdöbbentő volt látni. Hogy a Target és a M1RA szólt-e a versenyzőjének az áthajtásos büntetés tényéről, arról jelen pillanatban nincsenek információim. Engstler kitörött kerékkel végezte a garázs előtt, Baumann tovahaladt. Később a versenybíróság 30 mp időbüntetést írt hozzá Luca versenyidejéhez (aminek a világon semmi értelme nem volt, hiszen nem tudta befejezni a futamot).

John Filippi és Teddy Clairet letöltötte az áthajtásos büntetését, Files-t többszörösen vizsgálat alá vonták, Luca Filippi letette a garázs előtt az autót.

Hányszor tudsz kiesni műszaki hiba miatt ugyanazon a versenyen? Colombaninak ez ma többször is sikerült, ha jól számoltam, ez volt mára az utolsó… Ekkor vonták vizsgálat alá Urrutiát és Brichét inkorrekt rajtpozícióért, és az időmérő monitoron olvashattunk arról, hogy Files és Engstler utólagos áthajtásos büntetést, azaz 30 másodpercet kapott. Továbbá Files-t vizsgálták még a kiugrásért, és ugyanezért Andreas Bäckmant és Jimmy Clairet-t is.

A mezőny végül az alábbi sorrendben befutott ugyan, de a végeredményről még jódarabig nem volt információnk.

Briché, Files, A. Bäckman, Urrutia, Young, Panciatici, Coronel, Baumann, Lloyd, Mora, Morbidelli, Morgan, Tenke, Bihel, Homola, Potty, Szabó, J. Bäckman, Vaks, Ryba, Comte, Teddy Clairet, Viktor Davidovski, Mattias Vahtel, Jimmy Clairet, Gustavo Moura. Filest a 21., Morgant a 26. helyre sorolta hátra a rendszer az utólagos áthajtásos büntetésük miatt.

A vizsgálat alatt lévők közül azonban nem mindenki kapott büntetést. Brichét viszont kíméletlenül megbüntették 5 másodpercre a nem megfelelő rajtpozícióért, így végül a második helyen végzett. Győzelmét Andreas Bäckman örökölte meg, akinek ezzel ez lett élete első TCR Europe győzelme. Az összetettet még mindig Files vezeti Briché és Bäckman előtt.

A hivatalos végeredmény

Szabó Zsolt a 15., Tenke Tamás a 11. helyért rakhatott zsebre értékes pontokat.

De vessünk csak egy pillantást a negyedik helyezettre. Azt hiszem, erősen meghaladta a bemutatkozás az elvárásokat. A Vukovic Motorsport apró csapata legalábbis tett egy sétát a fellegekben ma…

A holnapi verseny 12:20-kor kezdődik.

Magyar Szilvia

Comments

comments