Amikor mindenki megbolondult…

Rettentő nehéz vezetni... De be lehet jönni vele a 10.-ről a 2. helyre! :)

Nincs többé brit WTCC közvetítés…

Attól tartok, felkerült az i-re a pont. A mai nappal véglegesen kijelenthető, hogy mindenki megbolondult. Azt hittem, még van idő a nemzetközi túraautózás összeomlásáig, de a Sky ma délután közölte, hogy mindössze szerdáig…

A héten korábban a SEAT és Tamara Aller közös anyaga jelent meg a Motor y Racing weboldalon, egy Marcello Lottival készült interjú. A kérdésre, miszerint mi lesz most a TCR nemzetközi sorozatával, hogy bevezették a WTCC2-t (mely gyakorlatilag azt jelenti, hogy technikailag ugyanazzal az autóval átjárható lenne a két sorozat), Lotti a következőképpen válaszolt: “Amennyire én tudom, eddig a pillanatig még nem hozták nyilvánosságra a WTCC2 technikai előírásait, és azt remélem, hogy különbözni fognak a TCR-éitől a szellemi tulajdon tiszteletben tartása végett.”

Ehhez képest a WTCC Blogon ma megjelent írásban Lantos András Jaime Puig-ot idézi a Motorsport.com-ról, annak alátámasztásaként, hogy a Volkswagen csoport (tehát SEAT, VW és Audi) nem hajlandó autót adni a WTCC2-be. “Az FIA korábban biztosított bennünket arról, hogy a TCN2 kategória a nemzeti bajnokságok felemelkedését szolgálja majd. Nem azért jött létre, hogy kiegészítse egy világbajnokság mezőnyét, ami ráadásul sokkal magasabb költségekkel járna, mint amikkel a TCR-ben számolunk. Ha rajtunk múlik, mi nemet mondunk. A kérdés már az FIA előtt van, és további intézkedés várható.”

A VW csoporton kívül TCN2-es autója van még az Alfa Romeónak, az Opelnek, a Fordnak és a Hondának. Előbbi három még csak tapogatózik, hogyan is építsenek végre működő versenyautót, utóbbi lenne az egyetlen, ahol a JAS-nak nem számítana, hogy végül is hány autó fut a WTCC-ben, és ezek közül hány WTCC2-es, hiszen a TCR Hondákat ugyanúgy a JAS futtatja, mint a WTCC Hondákat.

 Szóval már így is állt a bál, és a lyukak ott tátonganak a WTCC rajtrácsán, márpedig, aki a TCR-ben autót futtat, az azért teszi ott azt, mert 1.) ilyen autóra volt pénze és/vagy  hajlandósága, 2.) mert lojális Marcello Lottihoz.

De a java ma délután jött!

Ma délután a Sky, Nagy Britannia legnagyobb televíziós szolgáltatója informálta a lakosságot (forrás: TouringCarTimes), hogy nagy valószínűség szerint jövő szerdától (vagyis február 1-től) a Discovery teljes portfólióját (köztük a Eurosport csatornáit is) leveszi a műsorról a televíziós jogdíjakról folytatott meddő vita miatt. Röviden: a Discovery túl sokat kér a Skytól a sugárzási jogokért.

Ez NEM azt jelenti, ami Magyarországon történt, hogy az Invitel a 9%-os piaci részesedésével levette a Eurosportot a kínálatról (sávcserélési technikai okok miatt). Ez azt jelenti, hogy néhány kisebb folt kivételével Nagy-Britannia teljes területén, az összes tévékészüléken, a Discovery összes csatornája helyett egy fekete képernyő fog látszani. (Pontosan 12 millió nézőről, a teljes lakosság ötödéről beszélünk!) Néhány kis szolgáltatónál és a Eurosport Playeren marad elérhető a WTCC közvetítése. (Sőt, mivel a Quest TV-t – ugye emlékszünk rájuk a 2015. év végi Chilton-Huff adásokból? –, ami jelenleg a FIA RallyCross világbajnokságot adja is a Discovery birtokolja, így ralikrosszt sem lehet majd nézni csaknem az egész UK-ban.)

Hogy ez miért érdekes nekünk? Négy név: Ray Mallock Limited (Chevrolet), Robert Huff, Tom Chilton, James Thompson. Mindannyian vagy autót adnak valaki alá (lásd pl. Tom Coronel – ROAL Motorsport), vagy immáron privát versenyzőként futnak. Támogatói pénzük legnagyobb részét (vagy az összeset!) brit cégektől kapják. Ezek a cégek azért fizettek ekkora hihetetlen vagyonokat ezeknek a versenyzőknek a támogatására, mert az egész ország látta eddig a reklámjukat. René Münnich pedig két helyen reklámozhatott: a ralikrosszban és a WTCC-ben.

Szóval ki fizetne azért, hogy senki ne lássa éppen otthon? A WTCC-ben forgó pénzek (különösen a privát versenyzőket / csapatokat támogató pénzek) 30%-a még mindig az UK-ból jön. Jött. Eddig. Mert ennek itt és most vége van.

Ugyan Chiltonnak van aláírt szerződése, de nincs az a szerződés, amiből ilyen körülmények között, ekkora pénzekkel a háttérben ne lehetne visszatáncolni… Mi lesz a Camposszal és a ROAL-lal (jelenleg még ők mennek Chevikkel)? Huff-fal vagy Thompsonnal?

A világ egyik legnagyobb autó(verseny)-piacán február elsejétől két teljes FIA versenysorozat válik gyakorlatilag láthatatlanná. (S ha Damon Hillnek és a rémhíreknek hinni lehet, még Silverstone is kihullhat a F1-es versenynaptárból…) Mindezt azért, mert a Discovery olyan összeget kért a Sky-tól, melyet az nem volt hajlandó megfizetni.

Egy hete azt hittük, van még remény… Ha szerdán elsötétülnek a képernyők az UK-ban, akkor már tudni fogjuk: a remény is meghalt. A WTCC-t feláldozták a pénz és a politika oltárán…

Magyar Szilvia

Comments

comments