Legutóbb ott hagytuk abba, hogy Aurélien Comte az Andros Trophy nevű téli móka felé vette az irányt, hogy megmérettesse magát jégen is. Az eddig látottak alapján nem mondom, hogy kisujjból rázza ki az ismeretlen pályákat, de tény, hogy ha van második nap, akkor már a jég hátán is megél. Nem olyan fából faragták ugyanis, hogy az ismeretlentől való félelem, a négykerék-kormányzású autó vagy a latyakosodó pálya eltántorítsa attól, hogy megmutassa: tudja ő ezt jégen is. Téli interjúsorozatunk második fordulójának első epizódja következik.
Az Andros Trophy szezonja Val Thorens-ben indult, mint mindig. Talán picit másszunk bele a szabályokba, mert ez mindenkinek pont annyira új, mint Comte-nak volt. Szóval: elvileg 2 versenynap van, mindegyiken két szabadedzés, két időmérő edzés (ahonnan a jobbik eredmény alapján az első 8 tud továbbjutni a Super Pole-ba, a többiek a B döntőbe kerülnek), egy Super Pole, ami meghatározza a Super Döntő rajtsorrendjét és egy B döntő. Négy kategória van: Elite Pro (a profi versenyzőknek), Elite (a kissé amatőrebb versenyzőknek), az Enedis (speciális, elektromos autók kategóriája), illetve a motorosok. Comte régi peugeot-s csapatával versenyez, akik a nevezési listán a Pussier Automobiles (by Clairet Motorsport) nevet viselik, de Club des Ambitieux néven talán ismerősebbek lehetnek. Náluk versenyez még, szintén Pro kategóriában a tavalyi összetett második helyezettje Benjamin Riviére, illetve az Elite kategóriában Comte váltótársa ugyanarra (a 10-es számú) autóra Stéphane Ventaja. A csapat negyedik tagja a csapattulajdonos, Sylvain Pussier. Továbbá van két régi ismerősünk az Elite Pro-ban, bár más csapatokban: Aurélien Panis és Nathanael Berthon.
Amikor a tiritarka csapat a mezőnnyel együtt Val Thorens felé vette az irányt, Aurélien pont annyira volt izgatott a közösségi médiában megjelenő posztjai alapján, mint egy kisgyerek, aki új játékot kap. No, meg amúgy is eléggé izgulós természetű.
– Hogy érezted magad Val Thorens előtt? Izgultál?
„Egyrészről alig vártam, hogy elkezdjük, másrészről viszont eléggé féltem tőle. Kíváncsi is voltam, mert semmi korábbi tudásom, tapasztalatom nem volt erről.”
– Először jártál versenyzőként az Andros Trophy-n, meglehetősen másféle autót vezetsz ott, mint a WTCR-ben. Miben különbözik ez a versenyautó (Peugeot 3008) azoktól, amiket már vezettél korábban? Milyen dolgokra kell különösen odafigyelni, amikor jégen versenyez az ember?
„Az Andros Trophy-n használt autók meglehetősen egyediek. Nem lehet őket egyetlen más autóhoz sem hasonlítani. Prototípusok, összkerékhajtással és négykerék-kormányzással. Arra kell különösen figyelnünk, hogy hogyan változik a pálya, mert a változás folyamatos. Minden egyes alkalommal, amikor felmegyünk rá, az egy másik, új pálya lesz.”
Itt álljunk meg egy szóra! Egészen pontosan arra a szóra, hogy négykerék-kormányzás. Nem, sem Aurélien nem meghajtást akart mondani, sem én nem fordítottam / írtam el semmit. A Peugeot és a Renault kísérletezik olyan terepjáró-prototípusokkal, melyekben a hátsó tengely is össze van kötve a kormánnyal, és a két tengely egyszerre kormányozható. Az alábbi ábra vázlatosan szemlélteti a mechanikát.
Four wheel steering mechanism animation
By using this mechanism we can reduce turning radius in small turning areas.
A technológia egyelőre valóban csak prototípusokban használt, kisebb rádiusz érhető el vele forduláskor, illetve sáros, latyakos, csúszós úton kevésbé lesz „driftelős” az autó, nem „úszik el a fara”. Ugyanakkor a sok alkatrész egyrészről megdrágítja a tömeges gyártását, másrészről műszaki meghibásodás esetén eléggé nehézkes a javítása. Azt csak én teszem hozzá, hogy szerintem rontja a jégrali élményt, de manapság már ezeket az apró, nemzeti sorozatokat is új technológiák fejlesztésére használják az autógyárak.
Val Thorens-ben Comte sokáig tanulta az autót és a pályát is, de a végére annyira belejött, hogy az első napi B döntőt megnyerte. Azt viszont rettentő nagy csalódással konstatálta, hogy a második napot hóvihar miatt teljes egészében törölték. Ez azt jelentette, hogy ismét meg kellett tanulnia egy pályát, két hét múlva, Andorrában, hogy második napon kamatoztatni tudja az elsőn szerzett tudását.
De az első nap Andorrában sajnos az egész csapatnak nehézséget okozott. Erről még a csapattulajdonos beszélt, az események sűrűjében: „Ez egy olyan hétvége volt, amikor minden érzésen keresztülment a csapat: csalódás, remény, öröm és szomorúság. A csalódottságot az okozta, hogy a pénteki napunk nem úgy sikerült, ahogy vártuk. Csak Stéphane adott némi okot a mosolyra, a Q2-ben szerzett, kiváló második helyével” – mondta a pénteki napról Sylvain Pussier.
Aztán eljött a szombat és megtört a jég. Nem is reméltük. Az időeredményeket nézve Comte még az első időmérőn is a mezőny legvégén autózott. Aztán – minthogy csak live timing volt, élőkép nem – nem is tudtuk mi történt, csak azt láttuk, hogy Aurélien megnyerte a Q2-t, és összesítésben a második helyen jutott be a Super Pole-ba, majd ott is a második helyen végzett.
Amikor a L’Équipe riportere az orra alá dugta a mikrofont, Comte olyan boldog volt, hogy a mosolya kilógott a sisak alól! Túlságosan sok franciatudásra nem volt szükség ahhoz, hogy értsük, hogy végtelen hálával köszöni meg a csapatának a kiváló technikát, és „Benji”-nek a tanácsokat, amikkel ellátta. Igazság szerint a legtöbb autóversenyzőben van valami a vezetési tudásán kívül is, amiért – úgymond – csodálom. Például Rob Huff esetében ilyen a soha el nem múló, finoman ironikus brit humor, Thed Björknél az a szelídség, amivel a pályán kívüli világot kezeli (annak ellenére, hogy a pályán ennek szöges ellentéte, ha a helyzet úgy hozza), és Comte esetében az, hogy annyira végtelenül szerényen hálás a csapatának minden alkalommal (holott nélküle bizony a legszuperebb autó sem mozdul egy centit sem).
– Mi történt Andorrában a második napon? Tulajdonképpen mit mondott neked Benjamin Riviére?
„A második napra a csapat a második időmérőre és a Super Pole-ra hegyezte ki a stratégiát. Az első időmérőt használt gumikon feláldoztuk, hogy még jobban meg tudjam tanulni a pályát a második edzésre, amin jó gumikkal futottam. Benjamin tanácsokat adott nekem és segített, hogy még közelebb kerülhessek időben az elejéhez.”
Igen ám, de valamiért a Super Pole-ban megszerzett, szinte mesés második hely után a rajtrácson csak hűlt helyét láttuk a 10-es számú Peugeot-nak. Az egész csapat rendkívül csalódott volt.
„Miután a váltótársam, Stéphane Ventaja, az Elite kategória versenyén balesetbe keveredett, az autó motorja megsérült, és nem sikerült megjavítani a rajtig” – mondta Comte.
„Az egész csapat minden tőle telhetőt megtett azért, hogy újra életet leheljenek az autóba és mindenki nagyon sajnálta Aurélient, hogy nem tudott elindulni élete első androsos dobogójáért. De ami késik, nem múlik. (…) Most Auréliennek újra meg kell tanulnia egy pályát, amit nem ismer, de mindannyian bízunk benne. Megmutatta a hétvégén, hogy milyen nagyszerű versenyző, és mennyire jól képes alkalmazkodni” – zárta a második nap elemzését Pussier.
Aztán az Andros Trophy után közvetlenül már a karácsony jött, és jöttek a pletykák is, amiknek a végére akartam járni. Elsőnek tehát azt a kérdést tettem fel Comte-nak a WTCR-rel kapcsolatban, hogy pontosan mennyire is volt gyári versenyző a csapatban, és hogyan is működött a Comte – Peugeot – DG Sport vonal.
„Ami azt illeti, nagyon is jól működött. Annyira, hogy még úgy is gondoltuk, hogy a programnak lesz folytatása. A Peugeot belém vetette a bizalmát a 2018-as évre, ami a WTCR programjukat illeti. Részt vettem továbbá a fejlesztési részleg munkáiban és a vállalati kommunikációban.”
Aztán persze jött a kérdés, amire kaptam is választ meg nem is. Már tudniillik a hogyan tovább kérdése. Merthogy a kis francia úriember, és megmondta a választ (vagyis, amennyi abból a birtokában volt), de megkért, hogy egyelőre ne kommunikáljam azt a nyilvánosság felé. Márpedig, aki velem úriember, azzal én is az vagyok, tehát ez egyelőre maradjon az ő kis titka, és, ha eljön az idő, úgyis mindannyian meg fogjuk tudni.
A közeli jövőben pedig, éppen csak egy hét múlva, esedékes a meglehetősen érdekes vonalvezetésű pályán, Isola 2000-nél az Andros Trophy harmadik fordulója. Hogy igaz lesz-e Sylvain Pussier meglátása, miszerint „ami késik, nem múlik”, ha Comte dobogójáról van szó, azt majd meglátjuk január 11-12-én.
Addig is, ahogy eddig: Bonne glace, Aurélien!
LE GUN Production
Course élite et élite pro Andorre le samedi 22 décembre 2018 avec le Team PUSSIER AUTOMOBILES BY TEAM CLAIRET SPORTS ET INNOVONS ENSEMBLE
Magyar Szilvia
Social Profiles