A legutóbbi TCR Europe szimulátoros „hétvége” eredménye a büntetéseknek köszönhetően megváltozott. A második futamon ugyan Mato Homola ért be az élen, ám a büntetésáradat elmosta az ő győzelmét is, így azt Boldizs Bence örökölte meg.
Elmosott még sok minden mást is, többek között Aurélien Comte második helyét, meg az emberi logikát teljes egészében, helyreállíthatatlanul… De nézzük először a hungaroringi változásokat, utána pedig visszatérünk a világ legátláthatatlanabb versenybírói tevékenységére.
Szóval a második versenyen, amikor Homola összeért Boldizzsal, azt egy 10 másodperces büntetéssel honorálták a sportbírók, így a szlovák fiú a negyedik helyre esett vissza és Boldizs örökölte meg a győzelmet. Továbbá még 11 pontot is kapott a meglévők mellé, így Nagy Dániel mögött a második helyre zárkózott fel a tabellán.
Megbüntették még Julien Brichét, Andreas Bäckmant és Victor Davidovskit 10-10 mp-re, Niels Langeveldet pedig 25 mp-re, aki ezzel a pontzónán kívülre, a 16. helyre esett vissza a hatodikról.
Az első versenyen szintén megbüntették Langeveldet a Homolával történt ütközés miatt, 10 mp-re. (pedig milyen szép csatát vívtak Comte-tal a második helyért!) Aki azonban mégis a legrosszabbul járt mindenki közül, az a személyes okokból amúgy is nagyon nehéz időket megélő Comte volt, akit egyenesen kizártak az első versenyről, a második helyről, mivel még az időmérő edzés alatt az ESC gombbal ment vissza a boxutcába.
És akkor itt jön a történet arról, hogy a világ legfejrefordítottabb logikájával bíráskodnak megint. Alapvetően nagy probléma, hogy az egész versenyhétvégét utólag bírálják felül, márpedig az időmérő hatással van a versenyekre, a versenyek pedig egymásra. Egyáltalában milyen dolog az, hogy a második verseny fordított rajtrácsát az első verseny első 12 helyezettjének fordítottja adja, és nem az időmérő edzés első 10 helyezettjének fordítottja?
Kezdjük a legelején: a bajnokság indulásakor tartottak egy 10 perces briefinget. Ezen a briefingen elmondták, hogy az időmérő edzésen és a versenyeken tilos használni az ESC gombot arra, hogy visszamenjünk vele a boxba, majd utána újra versenybe álljunk. Volt egy jó nagy ütközés a második verseny rajtjánál, a résztvevők megnyomták az ESC-et, és a boxból indultak a többiek után. (Végül is nem tudom, ott kellett volna hagyniuk az Eau Rouge-ban a roncsokat és kiszállni a szimulátorból?) Mivel a játék ilyenkor automatikusan időbüntetést ad, és nyilván amúgy sem érik utol az ütközők az élmenőket fél-egy kör hátrányból, nem is értem, minek ezért még ki is zárni az embert? Hiszen mindenki játszani jött, miért ne mehetne végig a versenyen egy egész kör hátránnyal? Kinek fáj az? Mindegy is, kizárták a versenyzőket, tömegével. Köztük Jimmy Clairet-t is, aki a mai napig állítja, hogy nem nyúlt az ESC-hez…
Átjutottunk a Red Bull Ringre, ahol meg tömegével kilökdösték egymást a versenyzők, mivel valahogy nem érezték, hogy virtuálisan mekkora is az autójuk, és hol jön a másik mögöttük, mellettük… Egy ilyen előzési akcióban küldte egyik versenyzőtársát Niels Langeveld mandinerezni a két szalagkorlát közé az első versenyen, de olyan szerencsétlenül, hogy maga is áldozatul esett az ütközésnek, és csak a 11. helyen tudott végezni. Igen ám, de az a 11. hely első sort jelent a második versenyre. Ajándék volt ez Nielsnek, boldogan elrajtolt, elsőként futott célba. Az, hogy utána az első versenyes ámokfutásáért kapott 25 másodpercet, és így csak a 16. helyen végzett, ami azt jelentette, hogy elvileg csak onnan rajtolhatott volna el, és onnan aztán soha meg nem nyerte volna a futamot, senkit nem zavart. Mivel ezt a büntetést csak két nap múlva kapta meg az első versenyre, megtarthatta a második versenyes győzelmét.
Nem úgy Comte, aki a Hungaroringen a kvalifikáció alatt ment vissza a boxba ESC-pel, de valami különösen agyafacsart logika alapján mégis az első futamról zárták ki. Az időmérőn szerzett 4. helyért járó 7 pontját megtarthatta, viszont az első versenyen szerzett második helyét (és 35 pontját) elveszítette, függetlenül attól, hogy a büntetést ugyanúgy két nappal az események után kapta, mint Langeveld. A hivatkozási alap természetesen az volt, hogy az időmérő befolyásolta az első verseny végeredményét. De hiszen két hete az első verseny végeredménye is befolyásolta a másodikét! Langeveldet mégis az első versenyen büntették meg (ahol ütközött), nem a másodikon (amit gyakorlatilag annak az ütközésnek a következtében nyert meg). A fair dolog az előző versenyek függvényében az lett volna, hogy aki az időmérőn használja az ESC-et és utána mégis visszajön még gyors körre, azt az időmérőről kell kizárni, és jelen esetben a 7 pontját elvenni, nem pedig a követő versenyről kizárni, és a 35 pontját elvenni.
Az az eset jut eszembe, amikor Stian Paulsent Olli Kangas a sikánba lökte Monzában, és ezért Paulsen kapott áthajtásos büntetést… Nem véletlenül, nyilván ugyanazok, ugyanolyan logikával bírálják el a virtuális versenyeket is… Néhány napja került a kezembe egy négyéves tudósítás az imolai TCR International versenyről, ahol Dusan Borkovic még a Bári Dávid vezette B3 versenyzője volt. Dávidot felhívták a videószobába, ahol a versenybíróság megpróbálta neki bebizonyítani, hogy Borkovic 1 percen belül kétszer lépte át a pályalimitet ugyanabban a kanyarban. Mivel Gianni Morbidelli akkori pole ideje 1:53 körül volt, hacsak Dusan nem kerozint tankolt, ez lehetetlen. Ezen józan észre alapuló logika sem győzhette meg a bírókat, és megbüntették a szerbet…
Tisztában vagyok vele, hogy ez csak játék. De ez azt is jelenti, hogy most nem 35 virtuális pontot vettek el 7 helyett, hanem a játék örömét…
Magyar Szilvia
Social Profiles