Amikor az egyszeri újságíró kijut néha egy-egy verseny helyszínére, megeshet, hogy egy szállodába kerül a sorozat személyzetével. Sőt, mit több, ilyenkor még az is nagyon könnyen előfordulhat, hogy a pálya felé menet a személyzet bizonyos tagjaival egy autóban, ott is a hátsó ülésen találja magát. Így aztán hall néhány dolgot. És nagyon is jól tudja, hogy ha idő előtt írja le, amit hallott, akkor nagyon könnyen rosszabbul is járhat annál, minthogy legközelebb gyalog kell mennie…
Most már le lehet írni, amit a monzai versenypálya felé menet, szombaton reggel hallottam a hátsó ülésen, mivel most már nyilvános a versenynaptár. És mivel sokan nem értik, miért maradt ki a Hungaroring. (Én értem, csak nehezen tolerálom!) Amikor a múlt héten a naptár kikerült, akkor Kováts Olivér, a Braking News Motorsport részéről megkérdezte a sorozat sajtófelelősét, hogy mi történt, ám később azt tapasztalta, hogy az olvasók nem hitték el a leírtakat. Álljon hát itt a versenynaptár teljes története, amit a saját fülemmel hallottam a hátsó ülésen, a versenyzői briefingen, és a csapatvezetők briefingje után tőlük…
Szóval pénteken, a hétvége első megbeszélésén elhangzott, hogy a csapatvezetőkkel versenynaptár ügyében szeretnének szombaton délután kettőkor beszélni. Szombaton reggel pedig az autóban az alábbi beszélgetésnek voltam részese:
– Van már kész versenynaptár? – kérdezte Mark.
– Tervezet van, ma fogják megvitatni a csapatvezetők – mondta Fabio.
– Megyünk a Hungaroringre is? – kérdezte Mark.
Némi zaj támadt, így lemaradtam a válaszról.
– Bocs, nem hallottam, mi lesz a Hungaroringen?
– Szerettünk volna ismét a WTCR-rel közösen menni április végén vagy május elején, a szokásos időpontban – magyarázta Fabio, – de közben párba álltak a kamionosokkal, és nekünk már nem maradt hely.
– Jól van, de mit mondtál az előbb, jöttök vagy sem?
– Persze, oda tervezzük a nyitó hétvégét.
– De akkor mikorra?
– Márciusra – mondta Mark.
– Nem jöhettek márciusban! Olyankor néha még havazik! – mondtam, eléggé ijedten, hogy komolyan gondolták.
– Nem is akkor megyünk – mondta Fabio. – Igazából egy vagy két héttel a WTCR előtt.
Na, nem mintha április első vagy második hétvégéjén nem láttunk volna még havat arrafelé, ugye, de hát rájuk hagytam, hogy hideg lesz, meg szánkót azért majd hozzanak. Nevettek, emlékeztünk a Comtoyou 2 évvel ez előtti idény eleji tesztjére, amikor az első napot azzal töltötte a csapat, hogy várta, hogy a hó elolvadjon, mivel az Andros Trophy felszerelést otthon felejtették, hólapát meg jutott mindenkinek…
Május első hétvégéje foglalt volt, mert oda tette valaki korábban a Spa 500 TCR-t, és velük állt párba arra a hétvégére a TCR EU. Jelen versenyszabályzat szerint a versenyzők elindulhatnak mindkét rendezvényen, mivel egyik sem FIA hatáskör, csak az tilos, hogy ugyanazt az autót használják. Az már más kérdés, hogy hogy fogják azt bírni?
Miután megvolt a szombat délutáni értekezlet, a Peugeot 308-as kupa is lehozta a versenynaptárát, amiben jól látható volt, hogy két közös futamot terveznek a TCR Europe-pal, az egyik a záró versenyük Barcelonában. (Nyilván az olyan ütközéseket akarták elkerülni ezzel, mint ami abban a pillanatban is fennállt jelenleg: Aurélien Comte kivételével a teljes peugeot-s szekciónak egyszerre két helyen lett volna jelenése, ráadásul Julien Briché egyszerre két helyen is ment a bajnoki címért, míg Jimmy Clairet-nek a 308-as kupában éppen ellene volt még matematikai esélye. Ebből az lett, hogy a Peugeot behívott mindenkit, és a tárgyalóasztalnál megállapodtak, hogy szépen a Clairet testvérek és Briché is elmegy Monzába, a 308-as kupa pedig így utóbbié, automatikusan. Így is tettek mind, de azért látható volt egész hétvégén, hogy ettől a testvéreket nem vágta éppen szét a boldogság…)
Miután lementem a paddockba, megbeszéltem az első szembe jövő csapatvezetővel, hogy mit hallott a briefingen. (Ehhez olyan ember kellett, aki el is mondja, és van sok ilyen ember, de én éppen most Christian Jupsinbe akadtam bele…)
Elő is kapta a telefonját, kikereste belőle a naptárat, aztán végiglapozta, némi kommentárral. Nála ez a Hungaroringgel kezdődött, de Barcelona csak opcióként szerepelt a végén. Így volt nyolc helyszín. Amikor rákérdeztem, hogy mi az az opciós megjelölés Barcelona mellett, az volt a válasz, hogy anyagi keretek között kell tartani a sorozat költségvetését, és ebből kifolyólag csak hét versenyhelyszín lehet egy naptárban. Ennek következtében a csapatokat arra kérték, hogy gondolkozzanak. Később egy helyszínt ki kellett szavazniuk a két szélső, vagyis a Hungaroring és Barcelona közül. Időpontok szerint ebből lehetett gazdálkodni:
Április 17-19. – Hungaroring
Április 30-május 2. – Spa-Francorchamps, Belgium (Spa 500-zal közösen)
Május 15-17. – Red Bull Ring, Ausztria,
Június 26-28. – Oschersleben, Németország
Július 17-19. – Paul Ricard, Franciaország
Szeptember 11-13. – Zolder, Belgium
Szeptember 25-27. – Monza, Olaszország
Október 9-11. – Barcelona, Spanyolország
A Paul Ricard visszakerülése a promóter kifejezett kívánsága volt, a peugeot-s versenyzőkre való tekintettel, mivel Franciaországban amúgy sincs helyi TCR sorozat. Logikusan nem volt szükség két német hétvégére, de hogy miért éppen Hockenheim húzta a rövidebbet, arról nincs információm. Különösen annak fényében, hogy milyen iszonyatos a szervezés Oscherslebenben mindig. Zolder létjogosultságát a másik promóter (TCR Benelux) beleszólása adja, hiszen a TCR Benelux egy sorozat a sorozatban, és idén is csak Spa szerepelt a versenynaptárban. Az más kérdés, hogy mindkét pálya Belgiumban van, és akkor miért nem inkább Zandvoort, de nyilván így egyeztek meg. Hogy a Red Bull Ringhez mi köti őket, arról nem szólt a fáma.
Maradt tehát a két „szélsőérték”, melyek közül ezek után egészen egyértelmű volt, hogy az előbbi fog kiszavazódni. Egészen egyszerűen a következő két okból: az időjárás várhatóan rémesen rossz lesz, másodszor pedig sokkal több idejük marad a csapatoknak tesztelni és felkészülni, ha két héttel később indul a szezon. Az meg mindegy, hogy meddig tart…
Aki külföldi csapatvezetővel azóta beszéltem (más okokból), mind hozzátették, hogy „Sajnálunk téged, de Barcelonára szavaztunk, mert nekünk az jobb, ha később kezdődik az idény.” – Nos, vitatkozni nem lehet az érveléssel. (Csak annyit tettem hozzá, hogy „rendben, ezek után akkor majd a spanyol sajtó ír rólatok” – ez már idén is nagyszerűen működött (ironikus voltam)….)
Szóval lehet hitetlenkedni, lehetnek ellenséges érzületeink a külföldi csapatok vezetőivel szemben, mondhatjuk, hogy ezt nem érdemelte a pálya (ami igaz is!), de ettől a tények még tények maradnak. Így történt egészen pontosan, ott voltam és láttam, hallottam.
Ami pedig azt illeti, ők szerettek volna a WTCR-rel jönni, az már nem az ő hibájuk, hogy Francois Ribeiro ezt nem szerette volna. De lesz helyettük kamion, annak, akit az leköt…
Magyar Szilvia
Social Profiles